MS Romantika seiler i strålende sol på blikkstille hav og gir en tidlig smak av sommer. Det er solnedgang, og lukten av sjø og saltvann slår mot meg da jeg går ut på dekk. Himmelen byr på et fantastisk fargespill og det er nesten vindstille på en av de første seilasene til Holland Norway Lines sin rute mellom Norge og Nederland.

Ikke bare transport

Flere av passasjerene har samlet seg for å se sola forsvinne i havet mens skipet tøffer over Nordsjøen seint om ettermiddagen en dag i april. For mange av dem er det et hyggelig avbrekk i en lang transportetappe med bil. Andre har mønstret på båten mot Nederland som en liten ferie, akkurat som både Kiel-ferja og Danskebåten lenge har vært kjent for.

– Skal du skrive om turen? Da må du fortelle at vi er kjempefornøyde! 

De entusiastiske ordene kommer fra Kari og Jan Olav Lindebø, et smilende ektepar fra Kristiansand. De er på minicruise tur-retur Nederland og synes det er flott med en ny fergeforbindelse til utlandet. De forteller ivrig at de allerede vurderer en ny tur til sommeren. Da skal de ta med bilen, og kjøre gjennom Nederland og Belgia, via Luxembourg, inn til Tyskland og til Moseldalen, og hjem igjen via Danmark. Dette er nemlig en «gamlechanger» for turister på bilferie.

LES OGSÅ: MØT VÅREN PÅ KRETA

Rett til kontinentet

SYKKELBY. Sykkel er nederlendernes ­foretrukne fremkomstmiddel og en viktig del av bybildet i Groningen. Byen har over 300 000 sykler, fordelt på 250 000 innbyggere. Foto: Benedicte Gyllensten

– Fergen åpner et helt nytt marked for norske turister, mener Morten Aggvin, sjef for Norgeskontoret til Holland Norway Lines. 

De har store ambisjoner for ruten mellom Norge og Nederland, og har blant annet planer om å lansere en nullutslippsbåt. Den skal stå klar om fem år. Det nåværende skipet som går i skyttel mellom Kristiansand og Eemshaven, en havneby noen mil nord for Groningen, ble for øvrig bygget for snart 20 år siden.

Morten Aggvin skryter av Nederland som reisemål, og forteller at landet kan by på strender, feriehus, flott natur, hyggelige folk, spennende byer og familievennlige aktiviteter. 

– Det minner litt om Danmark, bare med litt varmere klima, sier han, og kaller Groningen et «mini-København».

På mini-cruise

Det er heller ingenting i veien med livet ombord. Også på broen er stemningen god. Mark Kask er kaptein og har båtens flotteste utsikt. Han har jobbet på MS Romantika i mange år, og følger trofast med fergen på nye ruter. Det betyr overfart fra Kristiansand tre dager i uken. Passasjerene kan velge mellom flere forskjellige lugarer, fra enkle standardlugarer med to eller fire senger til mer luksuriøse rom og suiter med behagelige senger, sofa og god plass. I løpet av den 18 timer lange overfarten er det muligheter for å handle taxfree-varer, slappe av med en god kopp kaffe eller en øl, nyte utsikten fra dekk og spise et bedre måltid på en av skipets restauranter.

Den første kvelden koser jeg meg med en 3-retters middag på Grill House, som er skipets à la carte-restaurant. Servitørene er oppmerksomme og pratsomme, og anbefaler biff med spennende tilbehør og et glass rødvin fra Spania. 

Båten har også en buffetrestaurant med frokost- og middagsservering. I sommer åpner et nytt fastfood-sted, samt en mer gourmetpreget restaurant, noe som vil gi flere valgmuligheter.

HOLLAND NORWAY LINES. MS Romantika frakter passasjerene ­mellom Eemshaven og Kristiansand på en behagelig måte. Ombord på båten kan man kose seg med god mat og drikke, underholdning og flott utsikt. Foto: Holland Norway Lines

Om ettermiddagen er Sea Pub stedet å være, med livemusikk, musikkquiz og mye folk. Etter middag kan man ta turen til Starlight Palace, en kombinasjon av både kasino, bar og teatersal med livemusikk og underholdning. Båten er veldig familievennlig, med både lekerom og barnemeny. Et nytt konsept for barna er under utvikling, og de tilbyr også film og andre aktiviteter for de yngste. På soldekket kommer det en bar, og de som vil slappe av litt ekstra kan etterhvert ta turen i spaet for å kose seg med sauna, jacuzzi og behandlinger når det står klart.

Dette er en «gamlechanger» for turister på bilferie

Veien videre

Fordelen med å seile gjennom natten er at man våkner opp uthvilt, vel framme ved veis ende. Så fort vi nærmer oss land får jeg øye på noen vindmøller gjennom vinduet i lugaren. Nederland i sikt. Glem styr og stress med flyplasser og trange seter; dette er reise i komfort! Vi seiler helt inn til Eemshaven mens jeg spiser frokost. 

Selve havneområdet er ingen severdighet; hit kommer du først og fremst for å reise videre med bil, eller ta toget videre fra stasjonen rett ved havna. I mitt tilfelle blir det buss til Groningen. Skyttelbussen står klar på kaia, og en knapp halvtime senere er jeg på plass i den relativt lille, men akk så sjarmerende byen. Herfra er det enkelt å reise videre til Amsterdam og andre europeiske byer. For i en tid hvor miljøfokus også preger reiselivet, betyr kombinasjonen av ferje og tog nye muligheter for de som ønsker å reise på rundtur i Europa, og et behagelig alternativ til den mer tidkrevende og ofte litt kompliserte «melkeruten» via København og Hamburg.

Fordelen med å seile gjennom natten er at man våkner opp uthvilt, vel framme ved veis ende

Liten sjarmør

– Det høyeste punktet i byen ligger 800 cm over havet, forteller guiden tilsynelatende stolt, mens han peker mot en slak, strengt tatt usynlig, bakke litt lenger borte i gaten.

ALLSIDIGE GRONINGEN. Med sine grønne ­parker og koselige kanaler er Groningen en vakker og ­avslappende by å besøke. Her kan man finne liv og røre når man ønsker det, og fred og ro når man trenger en pause. Foto: Stella Dekker

Det meste er flatt i Nederland, men selvironien er alltid høy. Noen usle centimeter er ikke det som imponerer nordmenn mest, men Groningen kan friste med mye spennende, selv på en kortvisitt. Dette er en livlig by med 250 000 innbyggere, der rundt 70 000 er studenter. Den største byen nord i Nederland viser seg fra sin beste side denne dagen. Det yrer av liv i solskinnet. Overalt ser jeg sykler, og byens innbyggere koser seg på fortauskafeer, i parker og på båter på kanalene. Her er det et enormt utvalg av kafeer, restauranter og barer, blant annet De Drie Gezusters, som er Europas største bar. Byens mest kjente landemerke er Martinitoren, et 97 meter høyt tårn. Rett ved siden av ligger Forum Groningen, det moderne bygget som er byens nye møtested. Forum inneholder blant annet bibliotek, kino, flere utstillinger og en restaurant med lokale spesialiteter og flott utsikt. Fra den imponerende takterrassen får man utsikt over hele byen, og litt sug i magen om man har høydeskrekk. Det nye designhotellet The Market Hotel er en utmerket base for den som vil tilbringe mer tid i byen. Akkurat det er slettes ingen dårlig ide. 

LES OGSÅ: MIDDELHAVETS UKJENTE ØYPERLER

Rolig reise

For de som ønsker å oppleve mer enn urbane gleder, er det bare å gjøre som nederlendere flest: Ta sykkelen fatt. Provinsen Groningen utforskes som landet ellers aller best på to hjul. Området er vakkert, med koselige små landsbyer, gamle og nye vindmøller, grønne jorder med kuer og sauer og historiske eiendommer. Winsum midt mellom Eemshaven og Groningen er kåret til Nederlands vakreste by. Groningen og omegn har dessuten kystlinje mot vakre Wadden Sea, et verdensarvområde med unikt landskap og spennende dyreliv. Det får bli neste gang.

Det blir med fire timer i Groningen denne gangen. Skipet skal snart gjøre vendereis, vi skal tilbake til Norge. Det betyr rolige timer til sjøs, og en ny anledning til å ta livet helt med ro. For selv om MS Romantika ikke er den mest fasjonable skuta, er den nye ruten mellom Norge og Nederland et herlig tilskudd til alle som setter pris på langsomme reiser over land og vann.

LYST TIL Å FÅ NY REISEINSPIRASJON RETT HJEM I POSTKASSA? ABONNER PÅ MAGASINET REISELYST HER!

TILBAKE TIL HOVEDSIDEN