Kilder: MDG, Wikipedia, VG, Aftenposten, The Guardian, Carfree.com, City Lab, Fast Company, Freiburg Tourism, Freiburg Innovation, Hamburg Marketing.
1. Freiburg, Tyskland
Freiburg, som ligger i den tyske regionen Breisgau nær den franske grensen, huser blant annet det tyske eliteuniversitetet Albert-Ludwigs-Universitetet, og troner på toppen med flest tropenetter i hele Tyskland. Men med eget eco-boligområde og bilfrie gater og handelsområder er Freiburg kanskje mer kjent som et lysende eksempel på bærekraftig utvikling. Faktisk ble sentrum i byen gradvis bilfri allerede fra 1973, og byen planla også å bygge ut kollektivnettverket på samme tid, da de fleste andre byer tenkte motsatt. I det bilfrie eco-boligområdet Vauban bor det i dag rundt 5500 innbyggere, som har byttet ut bilen med sykkelen eller kollektivtrafikk, og over hele byen er det bygget ut egne sykkelstier og sykkelparkeringer. Det finnes også flere gågater og bilfrie handleområder og Freiburg er en av de som opplyser at det har blitt mer handling, spesielt fra turister, etter at sentrum ble bilfritt. Så det er ingen tvil om det her satses grønt, og hyggelige Freiburg er kanskje verdens grønneste by.
Flere bilfrie byer i Tyskland:
– Nürnberg: Har stengt sentrum for biler og har i dag en nesten 10 km lang gågate/ handlegate.
– Hamburg: Satt som mål at byen skal bli bilfri innen år 2034. Har startet i det små med å innføre et car2go-system der folk i byen kan leie en elbil gjennom en app, i stedet for å måtte eie egen bil.
Foto: Benediktv/Flickr
47.9990077, 7.842104299999962. København, Danmark
Grønt tenker også våre danske naboer i København. Handlegaten Strøget, som går gjennom hele sentrum av byen ble nemlig stengt for biltrafikk allerede i 1960, og er et av de eldste eksemplene på bilfrie bysentrum. I senere år har danskene også kjørt prøveperioder der hele den indre bykjernen har blitt stengt for motorisert trafikk i tre dager om gangen. København er også kjent for å være godt tilrettelagt for syklister, og det kjøres en bevisst politikk på å gjøre bysentrum mindre tilgjengelig for biler. I Nørrebrogade for eksempel, er sykkelstier og fortau bygget ut, mens kjørefelt er snevret inn. Det har spesielt vært positivt for handels- og turismenæringen i byen – det har nemlig vist seg at flere mennesker oppholder seg i sentrum etter at det ble innført bilfrie soner og at syklister faktisk handler mer enn bilister.
Flere bilfrie steder i Danmark:
– Christiania: Biler er heller ikke tillatt innenfor den lille fristaten i København. Dette er Københavns fjerde største turistattraksjon, men turister som vil avlegge et besøk må altså komme til fots eller på sykkel.
Foto: Torild Moland
55.6760968, 12.5683371000000083. Venezia, Italia
I Venezia, som ligger på 118 små øyer og som er kjent for sine mange kanaler og broer, har man to valg for å komme seg rundt i bysentrum – enten til fots eller i båt. Her finner man Europas største bilfrie område, og det skal nok mye til for at det noen gang blir åpnet for biltrafikk – heldigvis – for da hadde nok mye av byens sjarm forsvunnet.
Flere bilfrie byer i Italia:
– Siena: Den italienske byen Siena prøvde allerede i 1966, som en av de første i verden, å kvitte seg med biltrafikk i sentrum . I dag er byen enda ikke helt bilfri, men trafikken er begrenset.
– Milano: I Milano betaler de folk for å la bilen stå, gitt. Hvis innbyggerne velger å la bilen stå igjen hjemme, får de nemlig en gratisbillett til offentlig transport. Det hadde vi ikke sagt nei til i Oslo heller!
Foto: Ida Anett Danielsen
45.4408474, 12.315515099999974. Brüssel, Belgia
Også i Brüssel har det blitt satset stort på bilfrie områder i sentrum, også der ble det først mye rabalder. De gamle kvartalene rundt Grand Place har allerede vært stengt for biler i lang stund, men i sommer ble det bestemt at også en av de største gatene gjennom sentrum skulle stenges for biltrafikk. Det finnes nå rundt en halv kvadratkilometer bilfri sone i byen, og belgierne er stolte av å ha den nest-største bilfrie sonen i Europa, nest etter Venezia. Om planene for Oslo blir vedtatt, dumper vi i midlertidig Brüssel ned på en tredje plass. Brüssel har i dag rundt 1 km pluss 4-5 kvartaler på hver side, mens det i Oslo er snakk om 1,5 km pluss 6-7 kvartaler på hver side. Om vi har forstått rett.
Flere bilfrie byer i Belgia:
– Gent: Belgias nest største bilfrie område, og hvor hele bysentrum er gjort bilfritt. Kollektiv transport, taxier og de med spesiell avtale kan kjøre inn, men da ikke med høyere hastighet enn fem kilometer i timen.
– Også byene Kortrijk, Hasselt og Antwerp har bilfrie områder.
Foto: Visit Brussels
50.8503396, 4.3517103000000365. Zermatt, Sveits
Zermatt har vært bilfritt så lenge man kan huske, her er det ski som gjelder. Kommer man med bil må den parkeres i Täsch som ligger rundt 5 km utenfor Zermatt, før man kan ta tog inn til sentrum, eventuelt eTaxi. I Zermatt kommer man seg rundt til fots, med hestetaxi, eller på sykkel. Det finnes altså elbiler, som taxi og buss, men de er få og går svært stille – så dette er et ekte og rolig vinterparadis!
Flere bilfrie skisteder:
– Også Saas Fee og Wengen er bilfrie, med unntak av noen områder med el-biler.
Foto: Leander Wenger
46.0207133, 7.7491170000000696. Dubrovnik, Kroatia
Dubrovnik kom i 1979 med på UNESCOs liste, og blir ofte kalt selve Adriaterperlen. Byen er altså utvilsomt vakker, noe som kanskje spesielt gjelder gamlebyen, som i dag er 100 % bilfri. I mange storbyer er det vanlig at det først og fremst er gamlebyen eller det historiske sentrum som først blir gjort bilfritt, noe Dubrovnik er et eksempel på.
Flere bilfrie steder i Kroatia:
– Også gamlebyen i Split er bilfri og svært populær blant turister.
– Kroatia har også flere øyer som er helt bilfrie, om man ser bort i fra servicekjøretøy og golfbiler, deriblant Zlarin, Prvić og Koločep.
Foto: Torild Moland
42.65066059999999, 18.09442379999996
7. Krakow, Polen
Også i Krakow er gamlebyen gjort bilfri, og siden den polske byen har Europas største gamleby snakker vi om et enormt bilfritt område, nesten på størrelse med det som er planlagt for Oslo. Så på en nylig tur hit ble det mye sightseeing til fots, men med gode sko gikk det helt fint.
Flere bilfrie byer i Polen:
– Łódź: Nesten 2 km av Piotrkowskagaten er gjort bilfri, men innbyggere kan fortsatt kjøre egne biler. Ellers blir sykkeltaxier flittig brukt.
– Poznań: Også her er deler av gamlebyen gjort bilfri.
Foto: Torild Moland
50.06465009999999, 19.944979900000028. Madrid, Spania
I Madrid ble det planlagt å gjøre store deler av byen bilfri i løpet av 2015, og mange av de store gatene har nå stengt for all trafikk. Foreløpig får de som bor i nabolagene kjøre bil inn, men alle andre vil bli bøtelagt. Også biler som er ekstra skadelige for miljøet må betale mer for å parkere, så her tenkes det grønt. Byen har også satt som femårsplan å stenge enda mer, hele 24 gater skal redesignes for fotgjengere og ikke biler.
Flere bilfrie byer i Spania:
– Málaga: Har rundt 3900 kvadratmeter med bilfrie områder eller gater med begrenset tilgang for kjøretøy.
– Bilbao: Gamlebyen Casco Viejo har mange trange gater med begrenset tilgang for biler.
Foto: Sebastian Dubel
40.4167754, -3.70379019999995769. Paris, Frankrike
I fjor, da forurensningen var på sitt verste i Paris, startet de å forby partallregistrerte biler for en periode. De oppdaget at forurensningsnivået sank med over 30 % i noen områder, så det planlegges nå å innføre noe liknende på permanent basis. Det er også satt som mål at antallet sykkelstier i byen skal fordobles og at de mest trafikkerte gatene kun skal gjelde for el-biler. Og allerede nå har byen et velfungerende el-bilsystem som fungerer på samme måte som Oslo’s bysykler. Og antallet personbiler i Paris synker: i 2001 eide 60% av pariserne bil, i dag er det kun 40%.
Flere bilfrie byer i Frankrike:
– Strasbourg: Byen opplevde på 1980-tallet økende problemer med kø, ulykker og luftforurensning og bestemte i 1992 å starte arbeidet med å stenge deler av sentrum for biltrafikk. I samme periode ble to nye trikkelinjer bygget, som resulterte i at biltrafikken ble redusert med 40.000 kjøretøy i døgnet på 10 år.
Foto: Torild Moland
48.856614, 2.352221900000017710. Athen, Hellas
Athen er ikke helt bilfri, men det har blitt jobbet mye med å redusere biltrafikken. Blant annet har det stengt motorveien nedenfor Akropolis, som har gjort det mye koseligere i området. De stengte også hovedshoppinggata Ermou og resultatet var mer shopping og mindre stress. Så selv om ikke Athen er helt bilfri enda, endret det hele byens atmosfære å redusere biltrafikken så absolutt en av våre favorittbyer som har gjort tiltak.
Flere bilfrie steder i Hellas:
– Lindos: By på Rhodos som er helt bilfri, mest på grunn av de trange gatene som gjør det nærmest umulig å komme frem.
– Hydra: Det finnes ikke motoriserte kjøretøy på øya.
Foto: Gjermund Glesnes
37.983917, 23.729359899999963Relaterte artikler
Årets reisenyheter i Norge
Panoramahytter, elleville klatreturer og togtur god som gull er siste skudd på den tykke stammen av reiselivsnyheter i Norge.
Det ukjente Polen
Herskapelige slott, et hav av innsjøer og langsomme båtturer på elver og kanaler. Polen byr på mye mer enn billig storbyferie.
Kortreiste eventyr til under 4000 kroner
Er reiselysten større enn reisebudsjettet? Fortvil ikke! Vi har søkt, lest og funnet fram til ti turer som sikrer fortryllende opplevelser til under 4000 kroner.
Den glemte kanariøya
Den er bratt og brutal, men med grønne skoger og behagelige badesteder har Kanariøyenes yngste øy også en lun side.
Dragen har våknet
Den ruver over det meste i Gøteborg, men er slettes ikke skummel. Dette er Gøteborgs heteste snakkis nå!
Feir jula på hotell
Lysten på en litt annerledes julefeiring? Ta inn på et sjarmerende hotell, da vel!