Det er blitt slutten av oktober, og hjemme i Norge har høstløvet falt for lengst, dagene blitt merkbart kortere og temperaturen nærmer seg den blå skalaen.

Men bare tre og en halv time sørover, på den spanske ferieøya Mallorca, er det fortsatt full norsk sommer – og vel så det. Sola skinner fra skyfri himmel og gradestokken stopper på 27 varme.

LØPEFEST: Enten man velger 10, halv- eller helmaraton er det glede og mestring som er i fokus. Løpet er på en søndag, som gir masse tid til andre aktiviteter. Foto: Torild Moland

Vi har blitt med turoperatøren TUI på pressetur for å løpe maraton, og selv se hvordan den populære øya er i det som skal være slutten av sesongen sent i oktober. TUI var med og grunnla maratonet på Mallorca for 21 år siden, og etter en pause var de tilbake som hovedsponsor i fjor med kontrakt helt til 2030.

Totalt er TUI nå hovedsponsor for fire maraton på klassiske sydendestinasjoner rundt Middelhavet, som de har samlet under fanen TUI Mediterranean Marathon League (se faktaboks).

Opp med sola

Sammen med 9000 andre løpeglade skal vi slite oss langs Palmas vakre havnepromenade og deretter byens smale, brosteinslagte gater. Det er 10, 21,1 eller 42,2 kilometer med blodslit, om enn i et svært tiltalende miljø.

FAMILIEFEST: Emilie Moland Krogsrud gjennomførte sitt første maraton – for Ronny Frimann og Torild Moland holdt det med halvmaraton – men alle løp i nydelige omgivelser og pustet ut foran Palmas berømte katedral etter endt løp. Foto: Torild Moland
  • Det er ikke feil å løpe sin første maraton i disse omgivelsene, sier debutant Emilie Moland Krogsrud i det vi står på startstreken kl 08:15 og ser sola komme opp over bannerne og skinne på toppspiret til den ikoniske katedralen Le Seu.

Siden skal den kaste et gyllent skjær over havnepromenaden vi løper langs, og på siste runden steke i ryggen på de som har valgt å løpe lengste distanse. 

For de fleste er ikke overturisme eller kantsesong en del av bevisstheten – her er det personlige prestasjoner som er i fokus, ispedd godt humør og glede over å få være en del av noe som er større enn dem selv. Likevel er de med sin deltagelse et lite bidrag i å forlenge sesongen for hoteller, restauranter og taxier og andre som lever av turisme.

Lenger og lenger sesong

  • I år er det 9000 deltagere, som er maks. Og det var utsolgt to måneder før løpet. Det har aldri skjedd før, så det har nok hjulpet av TUI er tilbake som hovedsponsor, mener TUIs konsernsjef Sebastian Ebel, som selv stilte på startstreken sammen med 500 TUI-ansatte.
  • Vi har tall som viser at det er 2,8 personer som kommer i tillegg til den som løper. Så i tillegg til 9000 deltagerne, er det nesten 30.000 tilskuere som ellers ikke ville vært her. Og de blir her lenger, gjerne en uke. Så løpet er blitt en grunn til å komme og ha ferie, poengterer konsernsjefen.
TUI-FEST: TUIs konserndirektør Sebastian Ebel var en av 500 TUI-ansatte som gjennomførte en distanse under løpefesten i Palma. Han har stor tro på at arrangementet kan bidra til å forlenge sesongen på øya. Foto: TUI

Ikke minst er det mange barnefamilier som kommer nå i kantsesong, da temperaturene er mer levelige og prisene mye lavere enn i høysesong. Nå vil ikke et maraton i oktober minske antall turister i juni, til det trengs andre virkemidler. Men det kan bidra til å forlenge sesongen. 

  • Vi ser en stor support fra lokale politiker, flyselskap og til og med taxisjåfører, som er glade for de ekstra ukene. Det ideelle er faktisk to uker senere, så hotellene kan holde oppe enda lenger, mener Ebel, og hinter til at maratonet kanskje arrangeres enda senere neste år, med enda flere deltagere.

Så det går i riktig retning ifølge konsersjefen.

  • Da jeg var ung var sesongen fem måneder. Nå er den over sju. Og den kan bli enda lenger.
POPULÆR ØY: Årlig mottar Mallorca over 14 millioner turister, de fleste av dem i høysesongen juni, juli og august. I juli er det to millioner turister, men det i januar bare kommer 300.000. Foto: Torild Moland

Rekord på rekord

Og litt større spredning av turismen kan trengs. I fjor var det nesten to millioner turister på Mallorca – bare i juli måned. Det var ny rekord, ikke minst på grunn av alle cruiseskipene som legger til i Palma, en av Spanias mest travle cruisehavner. Til sammenligning var det 1,3 og 1,25 millioner spanske og internasjonale turister på Mallorca i hhv april og oktober samme år – og under 300.000 i januar.

PROTEST: Mange lokale har sett seg lei av overturismen, spesielt fordi den bidrar til å øke boligprisene. Foto: Torild Moland

Mange lokale har sett seg lei av alle turistene, og ikke minst de høye boligprisene som mye skyldes oppkjøp av leiligheter som leies ut til turister – det samme problemet som Barcelona og andre turisttette steder sliter med. Over alt henger bannere med SOS Residents.

Men det er ikke sånn at lokale på Mallorca ikke vil ha turister – det er tross alt levebrødet deres. De vil bare ha en mer fornuftig turisme. Og her er det jo myndighetene som må inn og regulere for å oppnå en mer bærekraftig turismemodell.

Første tiltak kom nå i høst, da Palma kommune godkjente et forbud mot nye turistutleie lisenser, ungdomsherberger og partybåter i Palma havn. Og flere vil nok komme.

Bra for alle

LOKAL: Claudia Hartwig selger lokale produkter i butikken Sol y Tierra i den lille byen Pollencia nord på Mallorca, og sier at de selv der får besøk av folk som har løpt maratonet i Palma. Foto: Torild Moland

Men for den som er her i kantsesong, er overturisme ikke et tema. Dette er jo prime time – akkurat passe varmt, og mye bedre plass.

Etter endt halv- og helmaraton, nyter vi som de fleste andre deltagerne, noen dager som turister. Vi spiser appelsinis i Soller – «appelsindalens» sentrum, vi går tur i de vakre Tramuntanafjellene, og besøker små landsbyer som nydelige Pollencia helt nord på øya. Og selv her oppe har de lagt merke til at det er maraton i Palma.

  • Mange holder seg jo bare i Palma, men vi merker det litt her også. Flere av de som har vært innom de siste dagene går med TUI Palma maraton t-skjorte, og handler med seg lokale produkter, forteller Claudia Hartwig som jobber i butikken Sol y Tierra i den lille, men veldig populære, byen.
  • Og det synes vi jo er bra. Vi vil jo gjerne ha kunder hele året, og ikke bare i høysesong da det er alt for mange her – da er trappen utenfor her så fullstappa av folk at man nesten ikke kommer frem. Så det er jo en mye bedre opplevelse å komme nå, mener Hartwig.

Det er vi helt enige i. Full norsk sommer, mindre folk og ingen trengsel – det er i oktober Mallorca er på sitt beste.

SIGHTSEEING: Mellom løpingen blir det tid til sightseeing på den populære øya, blant annet med lunsj på stranda i den koselige byen Puerto de Soller. Foto: Torild Moland