Sykkelturen startet i vakre Roma, hvor vi heldigvis passerte gjennom kleskontrollen og fikk komme inn i kirkene. Her foran Basilica Di Santa Maria. Foto: Anette Moe

TEKST OG FOTO: ANETTE MOE

Anette var vår testreiser i Italia, og tok med seg søsteren Suzanne på turen arrangert i samarbeid med Oliven Reiser. Blogg fra turen kan du lese HER

LYST TIL Å BLI TESTREISER DU OGSÅ?

Lukk øynene. Forestill deg at du sitter på sykkelsetet og tråkker langs en smal, humpete vei. På begge sider er du omgitt av rader med trær som bugner av grønne drueklaser i alle slags nyanser og fasonger. Det er stille, kun lyden av velsmurte sykkelkjeder, akkompagnert av fuglekvitter, høres. Stillheten blir bare brutt av en og annen traktor som passerer med hengeren fullastet av innhøstede vindruer. Den søtlige lukta av druer dirrer i den stillestående lufta. Det jeg beskriver er en helt vanlig dag på sykkelferie i Italia – en tur som viste seg å stimulere alle sansene!

Alle veier fører til Rom

Mange har nok hørt dette uttrykket før, men alle vet kanskje ikke opphavet. Romerne bygde et omfattende veinett over større deler av Europa, som på en eller annen måte ledet til hovedstaden. Nå er det jeg og min søster Suzanne som setter kursen mot Italias vakre hovedstad. Vi skal på vår første sykkelferie og vet ikke helt hva som venter oss.

I Roma treffer vi en gjeng blide mennesker som alle skal være med på turen. Aldersspennet i gruppa er stort, hele 58 år skiller den yngste og den eldste. Flere i gruppa har vært på tur med Oliven Reiser tidligere.

– Velkommen til Roma, sier den norske guiden Heidi Karine Hanssen og smiler bredt.

LES OGSÅ: SE ROMA MED VESPA

Forventninger

Den første morgenen våkner vi opp til et lett skydekke og en temperatur lik en sommermorgen i Norge. Sykkelferden starter gjennom Roma, byen som etter sagnet ble grunnlagt av Romulus i år 753 f.Kr. Hovedstaden blir ofte referert til som «den hellige by», siden det er i Roma Den katolske kirke har sitt hovedsete.

Vi besøker Vatikanet og Peterskirken i Roma. Foto: Anette Moe

Den norske guiden, og hennes italienske kollegaer Francesco, Guilia og Francois, er kunnskapsrike og imøtekommende og loser oss trygt gjennom travle gater og trange smug.

Vi oppdager raskt at det er fantastisk å oppleve nye steder på sykkel. Man får virkelig tid til å lukte, se og ta inn inntrykkene på en helt annen måte enn når man haster rundt i en bil fra sted til sted. Vi stanser ved en vakkert utsmykket fontene for å fylle vann i flaskene våre. Luksus!

Klassiske Roma

Via Appia Antica er en over 2000 år gammel vei, som også kalles veienes dronning. Foto: Anette Moe

I Roma får vi se den ene storslåtte bygningen etter den andre. Arkitekturen tar nesten pusten fra oss. Vi opplever et yrende folkeliv, ikke minst utenfor Vatikanet der paven nettopp har hilst på folket på Petersplassen. Vi sykler videre. I en frodig park tar vi en liten pause for å nyte utsikten, og vi kan se St. Peterskirken i det fjerne.

I Roma får vi også en guidet spasertur gjennom byen, der vi blant annet besøker Colosseum – verdens største amfiteater. Det arkitektoniske mesterverket ble påbegynt av keiser Vespasian etter år 70, og ble først og fremst brukt til gladiator- og dyrekamper.

Når mørket faller på, nærmer vi oss Fontana di Trevi, som er et mektig syn. Detaljerte statuer, som nærmest fremstår som levende, våker over det sildrende vannet. Bassenget er opplyst og gir vannet et klart, grønlig skjær. Fontenens hovedtema er vannets tilstedeværelse overalt. Ifølge legenden bringer det lykke og sikrer at man kommer tilbake til «den evige stad» om man kaster en mynt i vannet. Pengene går til de hjemløse i Roma, og vi støtter selvsagt en god sak. Samtidig som vi ønsker å komme tilbake.

SMAKEN AV ROMA

Langs Tiber

Neste etappe i Roma går langs elva Tiber, den tredje lengste elva i Italia. Turen går under broer med nydelige bueganger og husbåter i ulike tilstander ligger fortøyd på rekke og rad langs elvebredden. Vi besøker også Basilica di Santa Maria Maggiore. Det er den største kirken i Roma, som er viet jomfru Maria.

Kirken er et mektig syn med gigantiske statuer og enorme søyler, og det høye taket er dekket av vakre malerier. Som i mange andre kirker i Italia er det streng kontroll for å komme inn.

Ekte italiensk lunsj på Dianas hus, nam! Foto: Anette Moe

Mennene kan gå kledd som de vil, men damene må ikke være for lettkledde. Genser på beina blir derfor løsningen for flere av damene. Et tips er derfor å ta med overtrekksbukse og en lett jakke i sykkelveska.

En 2300 år gammel vei

Via Appia Antica, også kalt «veienes dronning», er laget av steinheller. Det er en opplevelse i seg selv å sykle på denne strekninga, som romerne i sin tid marsjerte på når de skulle ut å erobre verden. Og akkurat i dag møter vi, ironisk nok, uniformerte menn som hilser blidt.

– De har vervet seg i militæret og må gjennomføre en lang marsj som arrangeres i disse dager, forklarer guiden.

Klosteret Abbazia di Valviscio, som ble bygd på 1300-tallet. Foto: Anette Moe

Sola skinner fra en skyfri himmel og humøret er på topp. Bildet står i sterk kontrast til historien guidene forteller om veien. I romertiden ble over 6 000 mennesker henrettet etter at slavelederen Spartacus ble beseiret.

De ble korsfestet og korsene deres stod med 70 meters mellomrom på hver side av en 200 km lang strekning av veien vi sykler på. Som en advarsel for andre mot å gjøre opprør. Det er umulig å forestille seg elendigheten som har utspilt seg på denne strekningen. Kontrastene er store fra idyllen vi opplever på to hjul.

Villsvin i Sermoneta

Klippebyen Sermoneta må også oppleves. Det er god trim opp den 4,5 km lange stigningen, men utsikten på toppen er verdt alt strevet. Hotellet ligger i en festning fra 1200-tallet, som var ment å skulle beskytte byen mot arabiske inntrengere. En tur gjennom de trange gatene i festningsverket er virkelig en reise tilbake i tid.

Det er ganske sent, og de andre har gått og lagt seg. Jeg rusler en tur på utsiden av festningen og etter en liten stund hører jeg et forferdelig hyl fra et dyr i skogen like bak meg, jeg har aldri før hørt noe lignende.  Jeg skynder meg tilbake på hotellrommet igjen. Neste morgen forteller jeg guiden vår, Heidi, om opplevelsen. Hun samler hele gruppa og forteller:

– Det finnes mange villsvin i Italia, og særlig i områder som dette. De er helst ute og jakter om natten, og kan som kjent være svært aggressive.

Jeg hadde hatt flaks.

ØL OG SYKKEL I FLANDERN

Mozzarella

Vi suser ned bakkene vi strevde opp dagen i forveien. En deilig start på dagen. Vi sykler gjennom det fruktbare slettelandet som tidligere var et ubebodd, malariabefengt sumpområde.

I 1928 bestemte Mussolini at dette skulle bli hans prestisjeprosjekt innen jordbruk og ga land til drevne bønder i andre deler av landet slik at de kunne bidra med sin kunnskap om dyrking.

Middag på en restaurant ved stranda i Sperlonga. Foto: Eva Holmefjord Heen

Slekten til de fleste av disse familiene bor der den dag i dag. Slettelandet med beitende bøffelflokker er Italias fremste mozzarellaområde. Lukta av gjødsel minner meg om sommeren på bygda i Norge.

Endelig så vi havet

Etter noen dagers sykling gjennom frodige olivenlunder, kiwiplantasjer og vinmarker, er det en god avveksling å komme til havet i Terracina. Her er lange strender med finkornet sand som føles som melis mellom tærne. Badetemperaturen er behagelig og vi nyter de siste solstrålene i en strandstol før sola synker ned i havet.

Pustepause på en strand nær Sperlonga. Foto: Anette Moe

Sykkelferden går videre langs havet til Sperlonga. Det er magisk å tråkke rundt til lyden av bølger som slår inn mot stranda og den lette brisen som fører med seg lukta av saltvann. Sperlonga ligger omtrent midt imellom Roma og Napoli. Gamlebyen, Sperlonga Alta, er over tusen år gammel og ligger på en klippe med utsikt over Middelhavet. De brosteinslagte, bratte gatene og smugene er så trange at man ikke kan kjøre bil her.

FLERE SAKER FRA ITALIA

Det italienske kjøkkenet

Maten i Italia er utsøkt. Råvarene er noe av det ferskeste du får. Saftige grønnsaker, mozzarella, oliven og smakfulle skinker. Vi blir introdusert for mange nye smaker. Små blekksprut hadde vi ikke spist før vi kom til Italia. Den ene dagen spiser vi lunsj på Diana´s hus, en privat bolig der de rigget til lunsj ute i den koselige bakgården. Spisingen blir akkompagnert med banjospilling, dans og italienske folkeviser. Det «ekte» Italia!

Sperlonga Alta ligger på en klippe over de nyere bygningene ned mot stranda. På toppen hadde vi god utsikt over Middelhavet. Foto: Anette Moe

Vi spiser også lunsj på vingården Cantina Villafranca, og får en omvisning i den gamle vinkjelleren.

Sykkelferie i Italia er både smakfull og aktiv, og frister absolutt til gjentakelse!

LYST TIL Å FÅ NY REISEINSPIRASJON RETT HJEM I POSTKASSA? ABONNER PÅ MAGASINET REISELYST HER!