Sykkeltur i Italia

Testreisere: Anette Moe (35) og Suzanne Moe (24).

Anette Moe er testreiser for Magasinet Reiselyst på sykkeltur i Italia i regi av Oliven Reiser. Her kan du lese hennes blogg.

DAG 6 – SISTE DAG

Hit må vi komme tilbake!

Det var helt magisk å våkne til sola som steg opp fra horisonten. Tåka lå som et lag sukkerspinn over fjelltoppene og bølgene slo inn på den kilometerlange stranda.

Utsikt fra hotellet i Sermoneta. Foto: Anette Moe

Vi syklet opp til byens historiske senter som er hele 2700 år gammelt! Her fikk vi en omvisning i sjarmerende trange gater og smug. Det er uvirkelig å tenke på hvor lenge det har bodd mennesker her, og hvor langt de var kommet allerede da i forhold til arkitektur og byggeteknikk.

God utsikt fra det historiske senteret. Foto: Anette Moe

Vi fikk hilse på skomakeren i byen, Franco. Han er kamerat av faren til guiden vår Franscesco. Han har drevet den lille butikken sin i seksti år.

Skomakeren Franco. Foto: Anette Moe

Sykkelferden gikk videre langs havet til Sperlonga. Det var helt nydelig å tråkke rundt til lyden av bølger som slo inn mot stranda og den lette brisen som førte med seg lukta av saltvann.

Utsikt fra lunsjen på stranda. Foto: Anette Moe

Folk vi passerte langs veien smilte og vinket. Vi spiste lunsj på et hyggelig sted på stranda.

Dette er noe annet enn mozzarellaen vi får hjemme! Foto: Anette Moe

Noen tok seg et lite bad før maten. Vi fikk takket de dyktige og hyggelige guidene for en fantastisk flott tur og gitt dem en liten oppmerksomhet.

De flinke guidene våre, Francois, Francesco og Guilia. Foto: Anette Moe

Endestasjonen vår for denne turen var Sperlonga. Byen ligger nydelig til ved sjøen, omtrent midt imellom Roma og Napoli.

Middag på en restaurant ved stranda i Sperlonga. Anette Moe og Suzanne Moe. Foto: Eva Holmefjord Heen

Vi stod tidlig opp i dag morges for å kikke litt i gamlebyen, Sperlonga Alta, som er over tusen år gammel. Gamlebyen ligger på en klippe over de nyere bygningene ned mot stranda. På toppen hadde vi god utsikt over Middelhavet.

Sperlonga Alta. Foto: Anette Moe

Gamle, sjarmerende bygninger omringet oss på alle kanter. De brosteinslagte, bratte gatene og smugene er så trange at man ikke kan kjøre bil der.

Odd Gunnar Granlund og Unni Høgåsen er klare for hjemreise. Foto: Anette Moe

Sykkelferien vår i Italia er over, og det er litt vemodig å reise hjem fra dette flotte landet. Samtidig skal det bli godt å komme hjem til barna.

Anette Moe og Suzanne Moe vil helst være igjen litt lenger. Foto: Odd Gunnar Granlund

Siden vi aldri har vært på sykkelferie før, visste vi ikke helt hva vi dro til. Jeg kan uten tvil si at vi er veldig positivt overrasket. Vi har opplevd så utrolig mange fine steder og møtt så mange hyggelige mennesker. Og for en herlig gjeng vi har reist på tur med! Energiske, blide og omtenksomme. Det er synd at så få yngre drar på slike ferier. Jeg kan virkelig anbefale sykkelferie, og slike turer med Oliven Reiser passer for folk i alle aldre. Aldersforskjellen på yngste- og eldstemann i gruppa vår var på hele 58 år. Her er det en plass til alle.

Hele gjengen samlet. Foto: Anette Moe

Jeg vil avslutte med å takke alle som var med på turen. Denne ferien kommer jeg aldri til å glemme! Tusen takk til de flotte guidene våre, Heidi, Francesco, Giulia og Francois. De har tatt godt vare på oss. Vi håper å se dem igjen.

Og tusen, tusen takk til Oliven Reiser og Magasinet Reiselyst for denne fantastiske muligheten! Sykkelferie frister absolutt til gjentakelse!

– Anette

DAG 5 – ENDELIG SÅ VI HAVET

I går hadde jeg litt problemer med å oppdatere bloggen på grunn av dårlig dekning på festningen fra 900-tallet i Sermoneta. Mens alle de andre sov, gikk jeg derfor på utsiden av festningen for å prøve å få dekning. Etter en liten stund hørte jeg et forferdelig hyl fra skogen og jeg tenkte det var på tide å komme seg trygt inn på hotellrommet igjen. Neste morgen kunne guiden vår, Heidi Karine Hanssen, fortelle at det finnes mange villsvin i Italia, og villsvin kan som kjent være ganske aggressive. De er helst ute og jakter om natten. Jeg var derfor glad for at jeg valgte å gå og legge meg.

Anne Margrethe Dagl er klar for dagens etappe. Foto: Anette Moe

Vi var så heldige å kunne starte dagens etappe på 60 km med å suse nedover den lange bakken vi strevde opp i går.

Det er også Inger-Lise Palm, Kirsten Løberg Hansen, Odd Eirik Tveter og Jens Kristian Røed. Foto: Anette Moe

Nedover bakkene fikk vi tid til å nyte den flotte utsikten, det klarte jeg ikke på vei oppover dagen i forveien.

Utsikt mot klippebyen Sermoneta som vi overnattet i. Foto: Anette Moe

Ferden fikk videre gjennom slettelandet som Mussolini forandret fra et sumpområde til et variert landbruksområde. Lukta av gjødsel minnet meg om sommeren på bygda i Norge.

Sigmund og Anne Karin Akselsen. Foto: Anette Moe

Søppel langs veiene er dessverre et vanlig syn overalt her. Midt på ei lang slette langt ute på landet satt plutselig tre damer med lårkorte kjoler, utringede topper, blå øyenskygge og knallrød leppestift. De satt på plaststoler under paraplyer for å beskytte seg mot sola. Prostituerte er ganske vanlig overalt i Italia, som mange andre steder i verden. Personlig synes jeg det er bra at man får oppleve det virkelige Italia når man sykler rundt. Alt er ikke bare idyll når man er på ferie, sånn er det ikke noen steder.

En liten pitstop langs veien. Suzanne Moe og Anette Moe. Foto- Inger-Lise Palm

Vi syklet gjennom mozzarellaland og forbi bøflene som produserer den beste osten. Målet i dag var sjøen og byen Terracina. Etter noen dager med lange sletter med frodige olivenlunder og vindrueranker på begge sider av veien, var det deilig å se havet også. Vi kom til et flott hotell, Hotel Torre del Sole, som lå like ved stranda, og vi var så heldige å få en suite i 10 etasje med sjøutsikt siden hotellet var fullbooket.

Utsikten fra hotellrommet. Foto: Anette Moe

Det ble et bad i sjøen og litt tid til å sole seg før kvelden kom. Vi spiste så en utsøkt middag på hotellet.

Solnedgang sett fra veranden på hotellrommet. Foto: Anette Moe

I morgen blir det besøk på markedet i Terracina, og mer bading på vei mot Sperlonga. Følg med!

– Anette

DAG 4 – OPPOVER OG OPPOVER GÅR FERDEN

Nå er vi på plass i klippebyen Sermoneta. For å komme opp dit måtte vi sykle oppover i ca. 4,5 km, og vi har gitt fra oss el-syklene så vi skulle få oss litt god trim. Utsikten på toppen var verdt alt strevet.

Eva Holmefjord Heen og Inger-Lise Palm i farta. Foto: Anette Moe

Vi fikk litt regn på vei oppover bakkene, men det var bare godt og avkjølende. De som ikke orket å sykle, kunne sitte på i følgebilen.

Dagens etappe på 52 km gikk gjennom frodige, grønne marker med oliven, kiwi og vindruer.

Guiden vår Heidi kunne fortelle at Italia er den største kiwiprodusenten i verden. Foto: Anette Moe

Klaser med grønne vindruer tynget de tynne greinene, og traktorer med vindruer bak i hengeren passerte tidvis på de smale veiene.

Vindruer i haugevis. Foto: Anette Moe

Vi fikk lov til å smake på druene av en vinbonde, og druene var så søte og gode.
 Murhus med røde takstein passerte oss på begge sider av veien, gule, hvite, oransje og grå. Bak de inngjerdede eiendommene gjødde hundene idet vi suste forbi.

Abbazia di Valviscio–klosteret. Foto: Anette Moe

Vi var også innom det mektige klosteret Abbazia di Valviscio, som ble bygget på 1300-tallet.

Inger-Lise Palm fikk et bilde med en av munkene. Foto: Anette Moe

Vi avsluttet kvelden med en nydelig middag på restaurant Al Castello. På vei hjem gjennom de trange smugene i festningen, fikk Odd Eirik Tveter en ny venn som han ga navnet Kjell.

Lille Kjell. Foto: Anette Moe

I Sermoneta overnattet vi på et vakkert hotell som er restaurert inn i den 900 år gamle festningen.

Overnattingsstedet vårt for natten. Foto: Anette Moe

I morgen sykler vi gjennom mozzarellaland på vei ut mot havet. Kanskje vi til og med får oss en dukkert?

-Anette

DAG 3 – VIA APPIA ANNICA

I dag må jeg starte med å si at sykkelferie gir mersmak. Vi kommer absolutt til å dra på flere slike ferier, uten tvil. Vi får muligheten til å oppleve så utrolig mye mer enn når vi suser rundt i bil fra sted til sted. På sykkelturen i dag stoppet vi utenfor Romas største bad, også kalt terme. De fleste romerske byer hadde minst et slikt badeanlegg.

Et romersk bad. Foto: Anette Moe

Før vi begynte på dagens etappe kunne guiden vår Francesco illustrere hvordan «alle veier faktisk fører til Rom». Romerne bygde et omfattende veinett over større deler av Europa som på en eller annen måte ledet til hovedstaden.

Guide Francesco illustrerer at alle veier faktisk fører til Rom. Foto: Anette Moe

Turen gikk videre på Via Appia Antica som er en 2000 år gammel vei, også kalt veienes dronning.

Veienes dronning. Foto: Anette Moe

Det var utrolig spesielt å sykle på denne steinlagte veien som romerne marsjerte på når de skulle erobre rundt omkring i verden. I dag traff vi menn som hadde vervet seg i militæret. De marsjerte langs veien og hilste blidt. Veien er laget på et underlag av kompakt jord som ble dekket med et tynt lag av stein og mørtel. Over dette lå et gruslag og på toppen et lag av steinheller. Konglene langs veien var gigantiske. Godt vi hadde hjelm!

Berit Skoglund Løkkeberg studeren en kongle. Foto: Anette Moe

I romertiden ble over 6 000 mennesker henrettet samtidig etter at slavelederen Spartacus ble beseiret. De ble korsfestet og korsene deres stod med 70 meters mellomrom, på hver side av en 200 km lang strekning av veien vi syklet på. Som en advarsel for andre mot å gjøre noe lignende. Det er spesielt å vite noe slikt når man sykler blide og fornøyde i solskinn langs denne historiske veien. Det er umulig å forestille seg elendigheten som har utspilt seg på denne strekningen. Kontrastene på en slik ferie er store.

Litt dansing mellom slaga. Unni Høgåsen og guiden vår Heidi er i full sving. Foto: Anette Moe

Turen gikk videre til vingårdslunsj på Cantina Villafranca. Her fikk vi nydelig mat, smakfull vin og en omvisning i vinkjelleren. Suzanne og jeg var også så heldige å få en vin av vinbonden selv før vi dro.

Vingårdslunsk på Cantina Villafranca. Foto: Anette Moe

Vingårdslunsj på Cantina Villafranca. Foto: Anette Moe

Vi har overnattet på et fantastisk flott hotell ute på landsbygda med oliventre som omringet oss på alle kanter.

Dagens overnatting var upåklagelig. Foto: Anette Moe

I morgen blir det besøk i klosteret Abbazia di Valviscio og klippebyen Sermontea. Følg med!

– Anette

DAG 2 – VI UTFORSKER MER AV ROMA

Nok en fantastisk dag i Roma er over. I dag var det varmere enn i går og strålende sol. Papegøyene, som har invadert Roma, skrek muntert fra tretoppene og folk hastet avsted til jobb i de små bilene sine.

Turguide Heidi viser oss dagens rute med hjelp fra Odd Eirik Tveter. Foto: Anette Moe

Vi syklet langs elva Tiber. Tiber er den tredje lengste elva i Italia, den strekker seg hele 406 km.

Elva Tiber med et sykehus i bakgrunnen. Foto: Anette Moe

Det var helt fantastisk å sykle langs vannet, under broer med nydelige bueganger, palmer og kaktuser langs sykkelveien og husbåter på rekke og rad på elva. Og asfalten på sykkelveien var fin og nesten uten hull.

Sykling langs elva Tiber. Foto: Anette Moe

Vi hadde et stopp langs elva, og da spurte guiden vår, Heidi, om vi hadde husket badetøyet. Alle lo, særlig om noen av oss hadde våget oss uti det gusjegrønne, forurensede vannet.

Det fristet ikke akkurat med et bad. Foto: Anette Moe

Turen gikk videre til ei kirke, Basilica Di Santa Maria. Det er den største kirka i Roma som er viet jomfru Maria. Her var det streng kontroll for å komme inn og flere av damene måtte være riktig så kreative i klesveien for å passere gjennom nåløyet. Flere endte derfor opp med å gå med genseren på beina.

Inger-Lise Palm måtte ta genseren på bena. Foto: Anette Moe

Kirken var et mektig syn med gigantiske statuer, enorme søyler og malerier på rekke og rad oppunder det høye taket.

Basilica Di Santa Maria. Foto: Anette Moe

Vi hadde et lite bar-og kaffestopp etter besøket i kirka. Og når vi stanser er det alltid lurt å gå på toalettet før vi sykler videre. Da kan dokøene bli lange, og det er viktig med litt tidsfordriv, som for eksempel å måle hvem som er høyest.

Hvem er høyest av Unni Høgåsen og Odd Eirik Tveter? Anne Karin Akselsen er dommeren. Foto: Anette Moe

Vi spiste lunsj på Diana’s hus. Det var dekket på ute i den koselige bakgården deres.

Lunsj på Dianas hus. Foto: Anette Moe

En fantastisk nydelig forrett med oster, skinke, brød og druer. Hovedretten var pasta, og jeg kan med hånda på hjerte si at det er en av de beste pastarettene jeg har smakt.

Ekte, italiensk lunsj – NAM! Foto: Anette Moe

Til dessert fikk vi en smakfull brownie og masse god drikke. Spisingen ble akkompagnert med musikk, dans og italienske folkeviser.

Ole Alfred Botnmark og Mette Hauge tar seg en pust i bakken. Anette Moe

På ettermiddagen og kvelden ble det litt tid til shopping, sightseeing og middag på egenhånd. Vi fikk blant annet se den spanske trappen, og ruslet litt rundt i den vakre byen.

Spansketrappen – en av Romas mange severdigheter vi nå kan krysse av listen. Foto: Anette Moe

I morgen kan dere følge oss når vi sykler på en over 2000 år gammel vei (Via Appia Annica). Så blir det vingårdslunsj med vinsmaking på Cantina Villafranca.

Anette og Suzanne passerte gjennom kontrollen og var glade for å komme inn i kirka. Foto: Anette Moe

Vi storkoser oss på ferie sammen med denne herlige gjengen!

– Anette

DAG 1 – EN EVENTYRLIG DAG I ROMA

Vi er på plass i Roma, og for en dag det har vært! Vi våknet opp til et lett skydekke og en temperatur lik en sommermorgen i Norge. Sola rev raskt hull i det hvite sløret og vi kunne snart kaste jakkene våre. Vi ble kjørt fra hotellet til Villa Borghese der syklene stod.

Suzanne og Anette er klare for sykkeltur rundt i vakre Roma. Foto: Anette Moe

Hele reisen begynte litt pinlig ved at min søster og jeg oppdaget at vi var de eneste i gruppa som skulle ha el-sykkel, og det må jo legges til at vi er de yngste. Vi har aldri vært på sykkelferie før og vi trodde det var litt mer intensiv sykling enn det det faktisk er. Men vi fikk oss en god latter alle sammen. Til mitt forsvar så brukte jeg nesten ikke motoren hele første dagen, men i en oppoverbakke fikk jeg testet hestekreftene og da var det ingen vei tilbake. Vi beholder nok el-syklene de neste dagene. Så overlever vi heller litt erting og latter.

Hele gruppa er på 24 personer + guider. Foto: Anette Moe

Vi har syklet rundt i Roma med en fantastisk blid og positiv gjeng. Heidi og teamet hennes er kunnskapsrike og hyggelige guider som trygt loser oss gjennom travle gater og trange smug. De passer på å få alle med seg. Vi er imponerte over hvor hensynsfulle bilistene er til forvirrede turister på sykler. Aldersspennet i gruppa er stort, og det understreker det faktum at disse arrangerte turene gjennom Oliven Reiser er beregnet for alle som har lyst.

Vi sykler forbi mange flotte og historiske bygninger, blant annet Victor Emmanuel-monumentet. Foto: Anette Moe

Det er fantastisk å oppleve nye steder på sykkel. Man får tid til å lukte, se og ta inn inntrykkene på en helt annen måte enn når man suser rundt i en bil fra sted til sted. Vi fikk oppleve et yrende folkeliv, ikke minst utenfor Vatikanet der paven nettopp hadde hilst på folket. I en park var små barn opptatt med å hoppe paradis, unge som gamle jogget rundt overalt i byen og klynger med turister med kamera rundt halsen var et fast innslag gjennom hele sykkelturen.

Sjekk den utsikten! Peterskirken kan skimtes i det fjerne. Foto: Anette Moe

På ettermiddagen fikk vi en guidet gåtur gjennom Roma. Vi fikk blant annet se Colosseum og Fontana di Trevi. Fontenens hovedtema er vannets tilstedeværelse overalt. I følge legenden bringer det lykke og sikrer at man kommer tilbake til «den evige stad» om man kaster mynter i vannet. Pengene går til hjemløse og fattige i Roma, og vi ville selvsagt støtte en god sak.

Fontana Di Trevi – en av Romas mange severdigheter. Foto: Anette Moe

Lunsjen og middagen var helt fantastisk. Smakene er mer intense her enn hjemme. Det bugnet av mat, og vi ble introdusert for mange nye smaker. Men små blekkspruter våget vi ikke å smake på. Kanskje senere på turen.

Foran imponerende Colosseum. Foto: Anette Moe

I morgen blir det en ny sykkeldag i vakre Roma. Alt kan skje i denne spennende byen. Følg med!

– Anette

Turen er arrangert i samarbeid med Oliven Reiser AS.

Ønsker du å bli testreiser du også? Flere ganger om året utlyser vi nye testreiser og konkurranser – følg med på nettsidenFacebook og meld deg på vårt nyhetsbrev!

TILBAKE TIL BLOGGSIDEN
TILBAKE TIL HOVEDSIDEN MAGASINET REISELYST

Del denne reportasjen

Testreisere

Her finner du bloggene til våre testreisere!