En ny dag med strålende vær. Vi prater med flere denne morgen og vi er alle enig om at vi har vært særdeles heldig med været på denne turen. 6 av 7 dager så langt har vært med sol og stille hav.

Vi har vært så heldige! En ny dag med vakkert vær og natur på cruise rundt Svalbard.

Igjennom frokosten snakker vi mye om hva som har vært spesielt bra med denne turen da vi begynner å nærme oss slutten. Det er mange ting som har vært bra så det blir et langt innlegg om man skal skrive alt, men for å korte det ned så kan vi begge være enig om at opplegget om bord har vært enestående, service fra alle har vært enestående, opplevelsen av å se isbjørn var enestående og alle utfluktene som vi har fått være med på har vært utrolig bra. Det må også nevnes den fantastiske maten, og de som har stått på hver dag, time etter time for at alle om bord skal få den beste maten må vi alle si tusen takk til, utmerket arbeid.

I dag skal vi på land for å besøke et område som heter Hemsedalen. Jeg finner ikke så mye informasjon om denne plassen, men her er en større foss samt et område som ble brukt til studenter fra universitet i Longyearbyen.

Siste dag til sjøss er som alle andre dager fylt med masse eventyr og vakker natur – som disse fjellformasjonene fotograf Kim fanger i Hemsedalen.

Det som virkelig fanger min oppmerksomhet på denne plassen er fjellene rundt, utrolig flotte fjell med mye interessant å fange på minnekortet. Vi vandrer opp til et område over fossen og jeg tar masse bilder av det vakre landskapet rundt oss. Etter noen timer på land er det på tide å komme seg om bord igjen. Litt vemodig må vi registrere at dette var siste tur på land på denne turen.

Vi spiser lunsj med gjengen og mimrer litt fram til skipet går inn til Nordenskjoldbreen, en mektig isbre som er 25 km lang og ca. 11 km bred. Isbreen er oppkalt etter den finlandssvenske geologen Adolf Erik Nordenskiöld.

Den mektige Nordenskioldbreen er oppkalt etter den finlandssvenske geologen Adolf Erik Nordenskiöld.

Vi blir liggende en stund framfor breen så vi benytter tiden på dekk 8 til å bare slappe av og nyte siste tiden ombord.

På ettermiddagen seiler vi sakte mot Longyearbyen, men får tid til en liten visitt innom Pyramiden, en sovjetisk (senere russisk) bosetting basert på kullgruvedrift. På det meste bodde det 1000 personer her!

Pyramiden ble avfolket rundt 1998 og er nå mer en turistplass med både et hotell og en bar, men de fleste av de gamle bygningene står fortsatt og man kan gå inn i noen av dem med guide.

Pyramiden var en sovjetisk (senere russisk) bosetting basert på kullgruvedrift. På det meste bodde det 1000 personer her!

Noen vi har sett frem til er å høre på foredraget til en i crewet, fotograf og eventyrer Stian Aadland, best kjent som Stian med sekken (@stianmedsekken på Instagram). Foredraget «My Svalbard» handler om hans liv på Svalbard de siste 10 årene. Tror dette er noe av det beste jeg har hørt på år og dager, en innlevelse og historie som virkelig setter spor, mektig imponert over det han har gjort og gjør.

Vel framme i Longyearbyen så er det klart for en siste for middag der vi får sagt hadet til alle sammen, samt vi får se et lite tilbakeblikk fra turen og en takk for besøket-tale fra kapteinen Sverre, en flott avslutting for oss. Er litt vemodig å vite at i morgen skal vi på land, for denne turen har vært så flott og spesiell for oss og vi har sammen fått minner for livet som vi kan snakke mye om i fremtiden.

Konklusjonen våres blir at dette må vi gjøre igjen. Kanskje Grønland blir neste tur.

Hurtigruten, mannskapet og alle hyggelige passasjerer, tusen takk for turen…….Vi sees igjen!

Dag 6 – Burgerbukta

Svalbard viser seg frem fra sin beste side, med solskinn og fantastisk vær.
Noen som koser seg i sola… Vi ser utrolig mye dyreliv på turen, fra sel til fugl og til og med en isbjørn har vi opplevd.

Snakk om å være heldig med været, våkne opp til en ny solfylt dag – og vi vet allerede at denne dagen kommer til å bli like givende og interessant som dagene tidligere.

Vi er nå kommet til Homsund, den sydligste fjordarmen på Svalbard, og båten har ankret opp i Burgerbukta. Her må igjen Knoll og Tott opp til frokost i en faderlig fart for vi skal ut på vandring inn til Kvalfangarbreen.

Frokosten om bord er og har vært aldeles nydelig, så masse variert og godt til alle og enhver. Vi har gjennom reisen blitt kjent med flere fine folk, men spesielt en flott dame med navn Karen. Vi sitter ofte og prater, og jeg tenkte å ta et lite intervju med henne for å høre mer om Svalbard og Hurtigruten, men det får dere høre om litt senere.

God mat og godt selskap for testreiser Nichlas Emil på hele turen.

Rett fra frokost hopper vi inn i disse store vanntette støvlene, et par støvler vi MÅ bruke hver gang vi går i land for å redusere smitte, men også for å holde oss tørr og god. I full solsteik ute blir det veldig varmt, men på land vi dro. Etter å ha dukket under får noen aggressive terner som hadde rede så kom vi oss opp på en haug ved isbreen. Den haugen vi står og går på er kommet

fra isbreen som har presset stein og sand framfor seg. Et mektig syn å være så tett på, det er imponerende!

Etter en god samtale med en av guidene så var det tilbake til båten igjen for lunsj, nevnte jeg lunsjen?
Det er het rått hva de serverer til hver tid, legger ved noen bilder så får dere se hva vi har fråtset i dagevis.

Nam-nam! Vi fores med nydelig mat til alle døgnets tider.

Solen skinner fra skyfri himmel vi tar turen opp på dekk 8 for å nyte solen og det rike dyrelivet med masse fugl som er der fram til vi skal ut i båt igjen for så å besøke en ny mektig isbre som tydelig var litt mer aktiv med tanke på «kalving», de vil si at større deler av isbreen faller av.

Det er et mektig skue å se en isbre kalve på nært hold!

Vi går rolig rundt omkring og stopper noen hundre meter fra selve Paierlbreen. Da sier guiden til oss, nå holder et større parti på å falle ut – og ett minutt senere så kommer smellet og et stort parti braser ned! Dette var så tøft, se naturkrefter på si mektigste var rått og brutalt. Forsto fort hvorfor det å holde god avstand til breene er så viktig.

Denne dagen gikk til å nyte det gode været, prate med folk ombord å avslutte dagen med middag og noen kalde pils.

Livet smiler for oss gutta, vi nyter hvert et sekund ombord!

Dag 5 – Besøker hvalfangsthytta «Bamsebu» sør på Svalbard

Vi er nå kommet syd for Longyerbyen igjen, og inn i Vanmijen-fjorden. Her ligger et av Svalbards mest spesielle kulturminner – på godt og vondt.

Svalbard har en lang tradisjon for hvalfangst, og fangsten foregikk stort sett nær lang og inne i fjordene. Bamsebu ligger et stykke inn i den store Vanmijen-fjorden, og var en av de mest aktive hvalfangerstasjonene.

Det er en spesiell følelse å vandre så tett på bein og hodeskaller etter kvithval.
«Kvitfisk»-knokler på stranda med Bamsebu i bakgrunnen.

Våre hvalfangst-tradisjoner er jo omstridt, men dette er historie og historie må vi oppleve, se og føle på om man kan.

Når man besøker denne odden så blir man møtt med mye knokler, i flere hauger langs strangen finner man knokler og ben som stammer fra hvalfangst. En hvalart med navnet kvithval ble fanget og slaktet her på stranden og beina har fått ligge i ro. Det er veldig spesielt å vandre langs kanten og samtidig høre historien bak dette.

Hvalfangst var viktig på Svalbard tidligere, og sporene etter fangsten kan man se på steder som Bamsebu.

Selve hytten Bamsebu er godt ivaretatt og er i dag i privat eid, men er et av 50 kulturminner som har høy prioritet på Svalbard.

Legger ved noen bilder så får dere se litt hvordan det er.

Etter noen rolige timer ombord i nydelig vær så besøker vi isbreen Recherchebreen. En 16km lang isbre som er et flott skue.

Noen velger å ta kajakken fatt å padle inn mot, men i god avstand, til breen. Vi nyter synet fra dekk i dag.

Nok en flott dag ombord på MS Fram.

LES OGSÅ OM MOR OG DATTER PÅ TESTREISE I KARIBIA

Dag 4: Besøk til Poolpynten og Ymerbukten

Om det å være på cruise er mye avslapping så tar man feil! Men det er kun positivt, og vi liker tempoet ombord veldig. Det er og har vært noen veldig innholdrike dager fra morgen til kveld og det gjør en slik tur til en fantastisk opplevelse. Alt virker så gjennomtenkt og profesjonelt planlagt. Alt er væravhengig, men en av de ansatte sa det tidlig at vi måtte sørge for nydelig vær – noe vi har hatt hver dag så lang.

Testreiserne får for første gang i livet se hvalross ute i vår frie, ville natur og mener de ser ut som nordlendinger i Spania.

Denne dagen er intet unntak da solen skinner fra blå himmel og frokosten blir slukt i et nordnorsk tempo for at vi skal være klare til å gå på land på Poolepynten. Poolepynten er kjent for å et større antall hvalrosser som strander på denne odden. Vi får klare retningslinjer når vi kommer dit og vi må holde god avstand til dyrene.

Blinkskudd! En fotograf og hans bytte i solsteika.

Noen hvalross er i havet og koser seg mens mange ligger som en nordlending i Spania, rett ut og nesten urørlig. Jeg får noen bilder av denne store skapningen og det er første gang jeg har sett dem ute i vår ville natur.

Et ny og flott opplevelse for oss.

Her fra Poolepynten så blir det på nytt en herlig lunsj og denne gangen har de fyrt i gang grillen på dekk 7 der det blir servert burger og pølser med herlig tilbehør og en kald pils i sommersolen.

Esmarkbreen er hele 15 kilometer lang og ganske så imponerende – vi er glade den ikke kalver når vi er ute i lettbåter.

Vi stimer videre til neste destinasjon som er Ymerbukten, her skal vi ut på båttur inn til isfjellet Esmarkbreen. Denne isbreen fikk navnet etter en geologist med navnet Jens Esmark og er ca. 15km lang, ja man blir små når man nærmer seg den.

Isbreene slipper stadig biter eller deler av fjellet ut i havet så vi må ta god avstand til selve breen, men det er like greit. Et større brudd fra fjellet kan skape store bølger som kan være en risiko for oss i båtene.

Men alt går bra og nok en flott opplevelse sammen med gjengen ombord.

Dag 3: Padling og isbjørn

Denne morgenen er spesielt vakker med nydelig vær, et mystisk skydekke og helt stille hav. Magisk! Så vi blir sittende ved frokostbordet og beundre utsikten litt ekstra lenge.

Plan for dagen er at vi skal ut å besøke et område som heter Fuglehuken. Men før vi forteller litt om dette området så har jeg lyst til å nevne dette med sikkerhet for oss som er ombord, for den jobben crewet legger ned i god tid før vi kommer ut eller får tillatelse å komme på land er helt fantastisk. Uten disse kunnskapsrike menneskene så ville vi aldri fått oppleve alt det vi har og skal oppleve.

I forkant av alle utfluktene drar et større team ut og sjekker området for isbjørn eller andre farer. Er det for eksempel tåke slik at sikten mellom vaktene ikke er bra så får vi heller ikke gå i land. Det er ca. 6 vakter plassert strategisk rundt som nonstop kikker etter bjørn. Skulle det oppstå er situasjon så er evakueringen veldig godt planlagt og iverksettes umiddelbart. Tryggheten er så godt ivaretatt at man kan nyte tiden på disse utfluktene godt. Takk til alle på Hurtigruten som gjør opplevelsen for oss så unik og bra.

Så tilbake til Fuglehuken og grunnen til at vi gikk i land der.

Fuglehuken er kjent for å inneha mye fugler som hekker i området og da spesielt i fjellet her. Det er blant annet lundefugler, polarlomvi og krykkjer, men vanskelig å få komme nært nok, forståelig nok da det er hekketid og man ikke vil forstyrre.

Det som også er verdt å vite er at denne plassen ble brukt til å jakte hval og hvalfangere bodde der i perioder.

Etter at vi kommer ombord igjen så blir det servert nydelig lunsj og litt avslapping før vi igjen er framme ved en ny destinasjon, nemlig Magdalenafjorden. Her skal Knoll og Tott (far og sønn) ut og teste kajakk for første gang… Med godt mot og en god del opplærling så kommer vi oss omsider ut, synkron eller ikke. Men vi kommer oss fram og innover fjorden, en helt fantastisk opplevelse, lar noen bilder fortelle sitt.

Liten fun fact er at inne i Magdalenafjorden så er det ikke mindre en 11 isbreer, og der har Knoll og Tott nå padlet 🙂

Vi seiler videre mens vi nyter en bedre middag i påventet av kveldens gjennomgang av neste dag. Hver kveld så har vi en gjennomgang av plan for neste dag, da har vi en plan A men også plan B, C, D osv. Denne kvelden blir spesiell da vi plutselig får melding over høyttaleren at det er observert isbjørn på land!

Jubelen står høyt i taket og alle er borte på få sekunder.

Det letes litt etter hvor den er, Hurtigruten sakker farten til et minimum – og der er den. En isbjørnmamma med sin bjørneunge, noe stor unge da. Jeg tar sikkert 200 bilder på noen få minutter og kan i dag ta kveld med et større smil en vanlig.

Sover nok ekstra godt denne natten.

Dag 2: Ny-Ålesund og båttur på 80 grader nord

Dag to våkner vi opp i Ny-Ålesund, og jeg kjenner kamerafingeren er i gang. Men først er det tid for en god frokost før vi kan gå oss en tur ut sammen med resten av passasjerene og utforske området.

Ut på tur – sånn ser det ut når en hel båt med skuelystne utstyrt i Hurtigrutens turtøy (som man får til odel og eie) er på tur.

Det gamle gruvesamfunnet

Vi blir delt i grupper og får med oss en guide som forteller mye om samfunnet her, den nordligste bosettingen på Svalbard (og Norge). Men før vi får gå i land så må båtens egne vakter inspisere området slik at det ikke er isbjørn å se, trygghet for oss er virkelig ivaretatt.

Små glimt fra det gamle gruvesamfunnet Ny-Ålesund, den nordligste bosettingen på Svalbard med 30 fastboende om vinteren.

Opprinnelig var Ny-Ålesund et gruvesamfunn, men etter en stor gruveulykke i 1962 har det ikke vært drift her. I dag er Ny-Ålesund isteden et senter for internasjonal arktisk forskning og miljøovervåkning, med rundt 30 fastboende om vinteren og 130 om sommeren.

Når vi ser på andre siden av Ny-Ålesund så ser man et massivt isfjell som trolig minsker i et tempo som vi ikke ønsker. Stor respekt for det arbeidet som gjøres, og takknemlig for at man får se og lære litt om klima og de utfordringene som vi står ovenfor. Ny-Ålesund har et museum som forteller mye om historien der som er verdt å ta turen innom. Visste dere at Ny-Ålesund har sin egen flyplass?

Helt til iskanten

Etter å ha besøkt Ny-Ålesund så var det inn til lunsj og litt avslapping til vi kom fram til 80 grader nord og det «Ice edge» – iskanten.

Iskanten – hit men ikke lenger. Kanten er som dere ser ikke en «hard» kant, men heller stedet der isen begynner å pakke seg så mye at den etterhvert blir helt tett.

– Hit, men ikke lengre sier kapteinen.

Vi rigger oss til for å gå ut med lettbåtene og utforske iskanten, som er mer et belte av drivis enn en fast, hard kant. Det var en knalltøff opplevelse! I et nydelig vær med havtåke og litt sol så fikk vi mange flotte bilder på minnekortet. Og selvfølgelig det viktigste, vi har vært veldig langt nord, så langt nord som man kan med båt.

Dagen avsluttes med middag og så er det igjen kveld.

Takk for at vi fikk ta del av denne dagen, takknemlig så tar vi kveld!

Dag 1: Møte med Svalbard

Da er dagen kommet, dagen jeg og min sønn har ventet på lenge. Vi skal til Svalbard, selveste Svalbard som man har hørt så mye om, og som har vært på min reiseliste i så mange år. Ikke nok med det, vi skal om bord på Hurtigruten MS Fram på en ni dagers seilas gjennom isbjørnens rike.

TESTERE: Kim Jenssen (47) og sønnen Nicklas Emil Jenssen (19) skal i ni herlige dager seile Svalbard rundt med Hurtigruten, og vi kan følge turen her.

Sightseeing i Longyearbyen

Dagen er her, vi skal mønstre på og vi blir hentet av en representant fra Hurtigruten på hotellet og trasker bort til restaurant «Huset», en institusjon i Longyearbyen, for registrering samt lunsj sammen med de andre reisende på denne turen. Vi blir møtt av flere av Hurtigrutens crew som ønsker oss velkommen med et varmt og hyggelig smil.

Etter en godt måltid er det tid for utflukten «The Spitsbergen Experience» i Longyearbyen med en guide som forteller oss mye om Svalbards historie, som går helt tilbake til 1596 da nederlenderen Willem Barentsz oppdaget øyriket.

Vi stopper så ved villmarkscampen Camp Barentz ved inngangen til Adventsdalen der vi får en omvisning, får smake på nystekte pannekaker med blåbær og en kopp kaffe samtidig som guiden forteller oss om isbjørnen på Svalbard.

Villmarkscampen Camp Barentz ligger idyllisk til ved inngangen til Adventsdalen, og her kan man blant annet hilse på hundene som brukes til hundekjøring.

Det er flere isbjørner enn mennesker på Svalbard – det bor rundt 2700 fast i øyriket, mens det er estimert rundt 3000 isbjørn her. Det er et av verdens beste steder for å fotografere isbjørn, så jeg har høye forventninger til at vi får se Kongen av Arktis.

LES OGSÅ OM SANDRA OG LAILA SOM TESTET UT CRUISE I MIDDELHAVET

Fra Camp Barentz drar vi innom Svalbard museum for en omvisning. En hyggelig guest fra Hurtigruten som umiddelbart setter reisegleden i høygir.

MS Fram har et herlig crew og kaptein som byr på seg selv!

Endelig om bord

Å starte en tur slik sammen med 108 andre mennesker som man aldri har møtt før er for meg bra, vi får si hei til mange, møte mange hyggelig og smilende mennesker som vi fort kommer i kontakt med. Vi som kommer fra en kultur på øya Senja i Troms er ikke kjent for å være sjenert og kommer fort i dialog med flere.

Så går turen videre til Hurtigruten MS Fram der vi skal tilbringe ni dager på jakt etter isbjørn, men også oppleve Svalbards fantastiske landskap.

Før båten kan forlate Svalbard må vi gjennom en sikkerhetsbriefing samt en god middag. Må si at den vennligheten som vi blir møtt med er enestående. Vi får en introduksjon av flere av crewet samt kaptein Sverre, som forteller om hva planen er for reisen, det finnes en plan A men også en plan B, C og D på grunn av mye is i enkelte områder som vi skulle besøke, så noe kan bli endret underveis.

Etter en lang dag tar vi oss i å glede oss til å våkne til en ny plass, som skal være Ny-Ålesund.

God natt fra Gutta boys!

LYST TIL Å FÅ NY REISEINSPIRASJON RETT HJEM I POSTKASSA? ABONNER PÅ MAGASINET REISELYST HER!