Lise Mette Solgaard (40) og datteren Ann Sofie Solgaard  (13), fra Råde i Østfold, er testreisere for Magasinet Reiselyst på MSC Seashore i Karibia i samarbeid med MSC Cruises. Her kan du lese deres blogg.

Dag 9: Takk for oss, Miami

Vi våknet til et regntungt Miami. Men med jevne 30 grader hele uken hadde ikke tanken på dårlig vær slått oss en gang og der sto vi i shorts, singlet og sandaler.

VÅT FINALE: Med sol hver dag kom regnbygene litt overraskende på. Foto: Lise Mette Solgaard

Det gikk veldig raskt å komme seg av skipet og vi var klare for en liten rundtur i Miami og en liten shoppingrunde på et «outlet mall». Heldigvis skulle dette skje med en buss, da det pøsregnet og alle gatene sto under vann. Men guiden vår forteller oss at det var mye verre før byen begynte å løfte gatene og sette inn pumper. Likevel, i 2055 kan Miami ligge under vann om havnivået fortsetter å stige som det gjør nå. Jeg er litt nerdete og liker å høre på guiden vår skraver om Miami, innbyggertall, Lønninger, områder osv. Han snakker fem språk, og han oversetter alt han sier på alle fem.

UT PÅ TUR, ALDRI SUR: Litt regnvær setter ikke noen stopper for turgleden. Foto: Lise Mette Solgaard

Vi stopper i nabolaget Little Havanna og går en liten runde, men Ann Sofie venter egentlig bare på at vi skal komme til kjøpesenteret, for det står mye på ønskelisten av ting fra Amerika. Vi har aldri noen gang handlet så fort, det var mye på listen til Ann Sofie og lillesøster, som venter hjemme. Ærlig talt husker jeg ikke hva vi handlet engang for vi fikk så dårlig tid. Det var et fint kjøpesenter med mange butikker, Dolphin Mall. Skulle gjerne hatt mer tid.

Så bar det videre til flyplassen hvor vi hadde fem timer å slå i hjel før vi skulle boarde. Vi er ganske slitne nå, men da fikk vi tid til å snakke om den fantastiske turen vår: Hvor utrolig heldige vi er som fikk muligheten til å dra og hvor mye vi har opplevd. Høydepunktene for Ann Sofie var helikopterturen over Saint Thomas, gå gatelangs i San Juan på kvelden og ligge på dekk på båten og drikke virgin strawberry daquri i solnedgangen.

JENTETUR: Lise Mette elsket å dra på eventyr med datteren Ann Sofie. Foto: Lise Mette Solgaard

Mine høydepunkter var når vi ankom øyen til MSC Cruises, Ocean Cay i Bahamas, det blå havet og den hvite sanden. Også bare det å reise på cruise og oppleve det sammen med datteren min. Det føles som et eventyr og noe vi kommer til å huske resten av livet. Vi har hatt det så gøy, møtt så mange herlige mennesket fra så mange land, spist masse god mat, besøkt flotte steder og nytt å cruise rundt i Karibia. Det er virkelig en super måte å få sett og opplevd mange steder på en ferie.

Det blir nok ikke siste gang vi drar på cruise og neste gang skal vi ta med de to andre hjemme. Nå gleder vi oss veldig til å komme hjem til dem. Tusen takk til alle som har fulgt oss på turen ~ Lise Mette og Ann Sofie

Dag 8: En «gjøre-alt-en-gang-til-dag»

I dag var siste dagen vår på denne utrolige reisen. Siste dagen av ferie er alltid en sånn «gjøre-alt-en-gang-til-dag» for oss, så vi hadde en plan. Men det er jo ikke alltid like lett å følge planen, for plutselig skjer det en aktivitet om bord vi vil være med på.

Frokosten besto som vanlig av masse kaffe og frukt for meg, mens Ann Sofie går for fruit loops, bacon, donut, frukt og bacon. Det er mye mer å velge i, noen ganger litt for mye av både søtt og sunt, og de fleste finner noe de liker her. Men dette er blitt favoritten våre.

TIDLIG PÅ’N: Står du opp tidlig nok kan du være heldig å få litt av båten for deg selv en stund. Foto: Lise Mette Solgaard

Vi går tidlig opp på dekk og finner solstoler så vi kan kose oss og slappe av den siste dagen. Vi har holdt et høyt tempo hele uken, for vi liker å få med oss det meste som skjer – vi vil ikke føle at vi gikk glipp av noe når vi kommer hjem. Varmen er så utrolig deilig selv om vi er midt på havet, vi passer på å suge til oss alt av sol vi klarer før vi skal hjem til vinter i Norge.

En av tingene vi ikke hadde prøvd og utsatt til i dag var vannsklier. Vi er litt pysete med høyder og sånt, men nå føler vi at vi har vært tøffe med mange ting på denne turen, så vi bestemte oss for å hive oss ut i det!

BADEGLEDE: Etter å ha utsatt vannskliene til siste slutt bø de på mersmak. Foto: Lise Mette Solgaard

Vannskliene er høyt oppe på toppen av skipet og litt på utsiden. Vi hentet en oppblåsbar ring med plass til to og kastet oss utfor. Det kilte ordentlig i magen og vi måtte rett og slett ta oss noe kaldt å drikke etterpå. Litt stolte av oss selv. Ann Sofie fikk til og med blod på tann og tok alle de ulike vannskliene flere ganger i timevis. Jeg holdt meg til solstolen.

UTSIKT: På Bridge of sight har man utsikt over både båten og havet. Foto: Lise Mette Solgaard

En annen ting jeg ikke har prøvd er «Bridge of sight», som er en bro med glassgulv helt bakerst på båten, i 16. etasje. Det kilte litt i magen på forhånd, men jeg gikk over og det var litt av en opplevelse å se ned og utover bak båten fra så høyt oppe.

På skipet er det fem forskjellige restauranter med ulike temaer som man kan booke bord på. I dag testet vi Kaito Teppanyaki.

Det er en asiatisk restaurant der du blir underholdt av kokkene mens de lager maten. Vi ble satt i området der maten tilberedes og kokken lager show. Det var synging, kasting av stekt egg inn i munnen på alle oss rundt bordet og triksing med kniver og stekespade. Ann Sofie ble bedt inn til kokken og fikk være med å lage maten og gjøre litt ablegøyer med de andre gjestene.

Det var så morsomt og maten var utrolig god. Sammen med oss på bordet satt det folk fra forskjellige land og vi fikk snakket litt og bli kjent med enda flere hyggelig mennesker. God stemning og masse latter.

DINNER AND A SHOW: Kokkene på Kaito Teppanyaki vet hva de driver med. Kaito Teppanyak

Vi avslutter nå kvelden med en siste virgin strawberry daquri i baren – har helt mistet telling på hvor mange vi har klart å drikke denne uka.

Koffertene er pakket og fylt med masse fine ting fra alle steder vi har stoppet, og i morgen tidlig seiler vi inn til Miami for en siste dag der, før vi flyr hjem til Norge.

Dag 7: Sol og bad i Puerto Plata

Dagens stoppested var Puerto Plata, Den dominikanske republikk – hvor vi var klare for en dag med sol og strand. Det så vi virkelig frem imot etter noen hektiske dager. Det er så mye som skjer både ombord på skipet og i land, og vi vil jo ikke gå glipp av noe.

STRANDLIV: Den dominikanske republikk byr på palmesus og deilig blått vann. Foto: Lise Mette Solgaard

På kaia, Taino Bay, ble vi møtt av karibiske toner og dansere. En god atmosfære, med latter og glede hos alle. Taino Bay er et helt nytt kaiområde med butikker, restauranter og barer hvor cruiseskipene legger til. Så vi ruslet litt rundt og tittet i butikker – Ann Sofie lar aldri en mulighet til å shoppe passere. Vi fant også et koselig sted hvor vi satte oss ned for å ta noe kaldt å drikke og snakket med de andre som skulle på samme utflukt som oss. Vi møtte til og med noen nordmenn i dag.

UT PÅ TUR: Ann Sofie og Lise Mette er Vagabond Reiselysts blide testreisere i Karibia på MSC Seashore. Foto: Lise Mette Solgaard

Så bærer det av sted i en Safaribuss mot Coconut Cove som ligger en god kjøretur gjennom byen og ut på landsbygda. Det ble en skikkelig heisatur på humpete veier, som guiden vår sa: Vær klar for en skikkelig rompemassasje. Det blåste også veldig i dag, men en sånn deilig varm vind, så vi nøt turen som tok omtrent en time. Vi kjører forbi herlige fargerike hus med kuer, geiter og høner i gatene.

I den vakre viken hvor stranden ligger blir vi tatt i mot med karibisk musikk og velkomstdrink. Her er det muligheter for både kajakk, SUP, zipline og snorkling, men vinden er ganske kraftig, og det er store bølger så ingen av delene var mulige i dag. Noe vi synes var ganske deilig, for da kunne vi ligge på solsenger og se utover det vakre blå havet. Bare nyte varmen, hente seg kald drikke i baren og slappe av. Vi prøvde oss også på en svøm i havet, som var ganske gøy i bølgene.

SLARAFFENLIV: Etter noen hektiske dager er det deilig å ligge rett ut på en solseng. Foto: Lise Mette Solgaard

Vi avsluttet strandbesøket med en lunsj, før det bar tilbake på den humpete veien til skipet. Med vind i håret og sand i øya sitter vi og ser på naturen, husene, menneskene. De sitter ute på bakken foran husene og lager mat, og forbi oss kjører mopeder med både tre og fire personer på og noen går langs veien med esler. Trafikken går ganske fort og de tuter og hoier. Vi er ganske fascinerte begge to over hvor annerledes det er her sammenlignet med Norge. Vi liker det!

FARGEFEST: Husene i Karibia er typisk malt i mange ulike og vakre farger. Foto: Lise Mette Solgaard

Dagen avsluttes med et deilig bad i boblebadet på toppen av skipet og god mat i restauranten. Vi er trøtte og fornøyde etter nok en dag med masse nye inntrykk, varme og vind. I morgen er vår siste dag, og den tilbringes ute på havet på vei mot Miami.

Dag 6: Paradiset Saint Thomas

Vi våknet til innseilingen til Charlotte Amelie på Saint Thomas, de amerikanske Jomfruøyene. MSC Cruises har flotte utflukter på øya og uansett om du drar på guidet tur i det historiske området i byen, tar en dag med sol og bad i vakre Magens Bay eller en seiltur med bading og snorkling så tror jeg dagen din her blir perfekt.

I dag var vi så heldige å bli tatt med på en privat tur, fordi vi reiser med Vagabond Reiselyst. Vi ble møtt på kaien av en blid norsk dame som bor og jobber på Saint Thomas, Ingrid Widvey. Hun har bodd her i åtte år, er ambassadør for europeisk turisme og hadde en helt fantastisk dag i vente til oss.

UT PÅ TUR: Lise Mette og Ann Sofie ble tatt med på rundtur på Saint Thomas. Foto: Lise Mette Solgaard

Først fikk vi en rundtur på Saint Thomas. Ingrid kan selvfølgelig mye om øyene her, historien, naturen og områdene. Vi stoppet først ved Magens Bay, som er kåret til en av verdens flotteste strender. Det er det nydeligste blå havet vi noen gang har sett og stranden ligger inni en vik. Herfra kan du også se over til de britiske Jomfruøyene.

Turen fortsetter retning flyplassen, gjennom frodig landskap. Øya er vulkansk, har tolv såkalte mikromiljøer og det kan være hele fem grader forskjell fra nord til sør. Akkurat nå i november er regntiden over og det er ekstra grønt overalt.

Vi kjører videre mot den private flyplassen hvor vi skal opp i helikopter. Ingrid forteller at hun jobber med Carlton Dowe, dirketør for Virgin Island Port Autority, med å få tilbake de skandinaviske og europeiske turistene til øyene her, og ønsker å få på plass et direkte fly til Saint Thomas fra Europa.

READY FOR TAKE OFF: Ann Sofie klar for helikoptertur over De amerikanske Jomfruøyer. Foto: Lise Mette Solgaard

De amerikanske Jomfruøyene består av Saint Thomas, Saint Croix og Saint John, hvor det bor til sammen 85.000 mennesker. Det offisielle språket er engelsk og alle er utrolig hyggelige, smiler og sier hei og er hjelpsomme. Å kunne dra direkte hit for å være her i noen uker på ferie hadde vært fantastisk. Her er det utrolig mye å oppleve i tillegg til at det er eksotisk, varmt og vakkert. På Saint Thomas har du også noen av de vakreste strendene i verden med flotte muligheter for snorkling og dykking med skilpadder og tropisk fisk. Er du heldig dukker det også opp delfiner!

Fordi danskene koloniserte De amerikanske Jomfruøyer, da kjent som Dansk vestindia, før de solgte øyene til USA i 1917 er mange av gatenavnene og stedene danske. Med bris, palmer, mango og andre frukttrær som vokser over alt, dukker det plutselig opp gatenavn som Kongens og Dronningens gate. Veldig gøy og spesielt å gå rundt i gatene inne i byen og titte på de flotte husene, blomstene og gatenavnene.

Det er enkelt å reise mellom øyene og du kan reise med både båt, ferge og fly. Så bor du på Saint Thomas, kan du fortsatt ta dagsturer til de andre øyene. Vi var så heldige å få fly helikopter.

FRI SOM FUGLEN: Øyene er nesten enda vakrere fra lufta. Foto: Lise Mette Solgaard

Vi flyr ut fra Saint Thomas og over havet til Saint Croix. Havet er utrolig blått. Vi ser korallrev, lange hvite sandstrender og til og med noen skilpadder fra helikopteret. Den ene siden av Saint Croix heter Fredrikstad, noe vi selvfølgelig synes er gøy siden det er hjembyen vår. Vi flyr tilbake over Saint John som består av 70 prosent nasjonalpark, før vi flyr tilbake og får se skipet vårt MSC Seashore ovenfra. Det var en helt fantastisk tur og noe av det morsomste vi har opplevd.

Videre går turen til guvernørboligen som ligger i Kongens gate i Charlotte Amalie. Det ble bygd i den danske kolonitiden, rundt 1865. Det har i årene etter orkanen i 2017 gjennomgått en massiv restaurering da boligen ble fylt av vann. Her fikk vi en guidet tur av en utrolig dyktig mann, Filipe. Han har ansvar for dekorasjonen av huset og det var utrolig spennende å høre alle historiene han forteller om kunsten, møblene og alt annet i boligen.

GUVERNØRBOLIG: Boligen måtte restaureres etter orkanen i Irma i 2017.
Foto: Lise Mette Solgaard

Før vi gikk om bord i båten igjen spiste vi og shoppet litt i havnen, så avsluttet vi dagen med et bad under stjernene i bassenget på øverste dekk på skipet.

Nå er vi helt overveldet av alt vi har fått oppleve på denne flotte øya og vi ønsker veldig å kunne reise tilbake hit en gang og oppleve og se enda mer. Tusen takk for en herlig dag til Ingrid og direktør Dowe, piloten og Filipe.

Da seiler vi videre mot siste stopp, Porta Plata i Den dominikanske republikk.

Dag 5: Hei San Juan!

Vi våknet midt ut på havet et sted i dag igjen, med full fart mot San Juan, Puerto Rico. Det blåser og bølger ganske mye, men skipet er så stort at det merkes ikke. Vi prøvde den andre frokost restauranten i dag. Der er det ikke buffet, men vi bestiller til bordet. Belgiske vaffler, frukt, pannekaker, bacon og alt  annet du kan tenke deg. Litt sånn fancy, føler vi blir skikkelig vartet opp av alle de hyggelige ansatte.

PUERTO RICO: San Juan er en nydelig og fargerik by. Foto: Lise Mette Solgaard

I dag fikk vi også lov til å prøve noen timer i Yacht Cluben. Der har de det lille ekstra for de som er Yacht Club-gjester. Et flott privat område helt foran på toppen av skipet. Flere boblebad, et basseng, solsenger og frokost/lunsj og middag inne på det private området. På toppen av skipet er det utrolig flott utsikt utover havet og det var en gøy opplevelse.

I løpet av dagen er det alltid aktiviteter. Vi får ikke deltatt på alt, for det er mye som skjer. Men vi deltar på lotteri hver dag og da er det veldig god stemning i den ene baren og vi kommer alltid i prat med masse hyggelige mennesker. Vi har blitt kjent med mennesker fra mange land, gøy å prate med forskjellige folk og Ann Sofie har fått øvd på spansken sin.

HABLA ESPANOL? Ann Sofie får øvd på spansken sin både om bord og i havn. Foto: Lise Mette Solgaard

Endelig land i sikte. Nå ser vi Puerto Rico, San juan. Vi gleder oss til å kjenne bakken under føttene igjen og utforske gamlebyen i San juan. Det er mulig å bestille utflukter hvert sted skipet stopper. I San Juan er det guidet turer rundt i byen som kaffesmaking eller matturer. I dag hadde vi lyst til å rusle gatelangs og utforske for oss selv. Det synes vi er spennende når vi er ute og reiser. Bare gå rundt å se på byen.

Vi kommer i land og den varme luften slår imot oss. Alle lukter og lyder, så annerledes enn hjemme. Det lukter varmt, mat, kaffe og mye annet. Eksotisk. Gaten som strekker seg langs havnen er full av boder, og det er noe 13 åringen synes er veldig gøy. Hun finner seg noen smykker og til å med pruter litt.

SHOPPING: Gamlebyen i San Juan byr på både restauranter, barer og shopping. Foto: Lise Mette Solgaard

I gamlebyen i San juan er det fult av gamle flotte bygg i sterke farger. Jeg elsker å gå sånn gatelangs å titte på gamle hus, bakgårder og titte inn i de små butikker med rare ting. Plutselig blir det mørkt og overalt er det flotte lys som lyser opp bygningene. Gatene er fulle av liv og vi setter oss ned på en fortauskafé å bare titter på folk og hører på lydene rundt oss. Dette stedet vil vi tilbake til. Så fullt av liv, men likevel så avslappende stemning.

Vi fikk med oss litt shopping til før vi ruslet tilbake til båten. Det ble mange foto stopp og utbrudd fra meg om hvor vakkert det er overalt.

Et lite tips: Når skipet legger til kai og alle skal av på likt blir det ofte litt kø og venting. Enten vær tidlig ute eller finn på noe annet som å spise middag før du går av så slipper du å stå i den lange køen og kan gå rett av båten.

I natt setter vi seil mot Saint Thomas, Virgin Island. Der har vi en veldig spennende dag foran oss.

Dag 4: En route Puerto Rico

I dag våknet vi midt ute på havet et sted utenfor Cuba. Vi skal være på havet hele dagen, vi er ikke i land i San Juan i Puerto Rico før i morgen ettermiddag.

GOD START PÅ DAGEN: Det er mye å velge mellom i frokostbuffeten på skipet. Foto: Lise Mette Solgaard

Vi startet dagen som vi pleier, med en deilig frokost i buffetresturanten. Der er det mye å velge i. Alt fra frukt til dounuts, alle typer juice og kaffe.

Hver dag er det mange aktiviteter ombord på skipet. Dagens program blir levert på lugaren kvelden før så det går an å planlegge dagen sin og få med seg det som skjer.  Yoga, bingo, dansekurs og barneklubb er bare noe av det som tilbys.

BASSENG MED UTSIKT: Ann Sofie koser seg i bassenget på MSC Seashore. Foto: Lise Mette Solgaard

Vi har lyst til å ta en dag ved bassenget, og det er flere basseng å velge mellom. Jungleroom som er innendørs, Pirat Cove som er badeland og stort utendørs basseng område på øverste dekk.

Det blåser friskt i dag og det er nydelig å ligge på øverste dekk med utsikt utover havet og hente seg kald drikke i baren. Selv om det er vind merkes ikke sjøen på det store skipet.

På skipet er det også mange restauranter å velge mellom til lunsj og middag. I dag til lunsj var det smaksprøver fra de ulike restaurantene vi kan bestille bord på til middag: Mexicansk , sushi, steakhouse og asiatisk. Så mye god mat på alle resturantene. Etterpå tok vi en tur innom isbaren og tittet i de flotte butikkene.

VELG OG VRAK: Det er flere basseng å velge mellom på skipet. Jungleroom er innendørsbassenget. Foto: Lise Mette Solgaard

Denne kvelden var det gallaaften. Vi pyntet oss i våre fineste kjoler og spiste i restauranten vi har fast bord på. Litt ekstra godt til middag i dag siden det er galla aften. Vi kan alltid velge mellom forskjellige forretter, hovedretter og desserter.

Det ble en morsom kveld med festkledde mennesker og tale fra kapteinen på skipet. Utover kvelden var det show, diskotek og karaoke. Aldri et kjedelig øyeblikk her på det flotte skipet MSC Seashore.

Dag 3: På en privat øy

I dag våknet vi akkurat til innseiling til Ocean Cay, MSC cruises’ egen øy. Tidligere var øya et industrielt sted for utgraving av sand og alt liv på land og i havet rundt øya forsvant. Men da MSC kjøpte øya startet de med et fantastisk restaureringsprosjekt for å gjenopprette økosystemet og øyen er nå helt nydelig, med lange hvite sandstrender, masse dyreliv og planter på land, korallrev og liv i havet med fisker, skilpadder, hummer og mye mer.

EGEN ØY: MSC Seashore i havn ved den lille øya Ocean Cay. Foto: Lise Mette Solgaard

Vi går i land på øya og utforsker litt først. Det er et velkomstsenter her hvor vi kan bestille utflukter og det er mye å velge i: Snorkleturer, vannjet båttur, kajakkpadling og mer. Det er butikker, isbar, barer og en buffetresturant.

Vi prøver ut en strand først, vannet er nydelig turkist med deilig temperatur. Vi nyter en virgin strawberry daquri mens vi bare sitter å titter på det nydelige havet og naturen. Det er som et paradis. Når det er tid for lunsj går vi over på den andre siden  av øyen hvor buffetrestauranten er. Det tar bare 10 minutter å gå over øya, så den er ikke veldig stor. Mat og drikke på Ocean Cay er inkludert i cruisepakken, så det er bare å hente seg deilig mat og drikke.

ØYA RUNDT: Det tar bare ti minutter å gå fra den ene enden av øya Ocean Cay til den andre. Foto: Lise Mette Solgaard

Mette og fornøyde finner vi oss solstoler i en flott vik med lang hvit sandstrand. Ann Sofie har med snorkel og maske og dykker etter skjell og ser masse tropiske fisket. En drøm for en jente som elsker havet og livet i havet. Jeg titter på naturen, dyrelivet og kjenner den deilige sanden mellom tærne. Sanden er som glitter, jeg har aldri sett lik noe sted. Det er ikke annet å gjøre på denne paradisøya enn å nyte og kose seg synes vi. Ta seg noe godt å drikke, en is og bare slappe av.

AVKJØLENDE: En ispause er aldri feil. Foto: Lise Mette Solgaard

Før vi går ombord i båten går vi resten av runden rundt øya, ser på korallrevene og fyrtårnet. Vi går ombord i båten igjen på ettermiddagen og sitter på balkongen vår når vi seiler ut på havet. I retning San Juan, Puerto Rico.

På kvelden pynter vi oss litt og går til det faste bordet vårt i restauranten. Der har vi fast kelner og blir veldig godt tatt vare på. En liten runde i arkaden for litt spilling, som både mor og datter synes er gøy. Så tar vi en tidlig kveld igjen – det er mange inntrykk og mye som skjer. Men hvis man vil er det aktiviteter og liv på båten til langt på natt. I morgen blir dagen på havet.

Dag 2: Alle om bord!

Så var tiden kommet for å gå om bord MSC Seashore, det tok litt tid fordi det er mange som skal på, men: Wow for en båt!

EGEN BALKONG: Fra båten har man alltid fin utsikt. Foto: Lise Mette Solgaard

Swarovski krystaller i trappene, flott interiør, live band, hyggelig crew og en flott velkomst lunsj møtte oss. Videre gikk vi ut på dekk hvor det var Sailaway party med dans og morro, mens vi satte kursen mot MSC cruises’ egne øy i Bahamas, Ocean Cay.

Vi brukte kvelden til å bli litt med kjent på båten. Den er ganske stor! 339 meter lang med plass til 5800 passasjerer, så det er mye å sette seg inn i og finne ut av, bare det å huske hvor lugaren er en prøvelse. Men det er godt skiltet og skjermer overalt som hjelper å finne frem.

MSC Seashore hyller New York city og har mange designelementer fra kjente steder i byen som aldri sover. Deriblant den 3 meter høye frihetsgudinnen og Time square. Båten har flere utendørsbassenger, badeland, vann skoler, kino, show scene, arkade, casino, buffetresturanter, tema-resturanter, barer, barne/teens klubb og mye mer. Det er masse å finne på for folk i alle aldre.

I dag går vi tidlig i seng så vi er klare for en dag med sol og bading i morgen. Hver kveld blir programmet for dagen derpå levert til lugaren, og det ser ut som en gøy dag i morgen.

Dag 1 : Welcome to Miami

Endelig er dagen her: Vi skal reise til Miami og videre ut på cruise for å utforske Karibia med MSC cruises. Vi reiser tidlig fra Gardemoen, mellomlander i Frankfurt og før det bærer videre. Etter 9,5 time lander vi midt på dagen i varme Miami. Hotellet vårt ligger på South Miami Beach / Ocean drive og det er lett å få en taxi på flyplassen som kjører oss dit på 20 minutter.

PALMESUS: Lise Mette og datteren Ann Sofie bestemte seg for å ta en dag i Miami før de gikk om bord MSC Cruises. Foto: Lise Mette Solgaard

Siden vi ikke har mye tid i Miami før vi skal ombord på cruisebåten, har vi sjekket opp en del på forhånd om området vi bor i så vi kan få sett mest mulig her. Bare en kjapp tur innom hotellet for å skifte til sommerklær, så er vi ute av døra for å utforske. Skikkelig koselig strøk her vi bor, med fine bygninger, palmer og yrende liv. En 13-åring og en 40-åring har litt forskjellige ønsker om hva de vil gjøre. Så vi går for ønskene til 13 åringen først, shopping og Target med jul overalt. Og spise på Burger King.

TESTREISER: Det er deilig å lande i varmen i Miami. Foto: Ann Sofie Solgaard

Da er det blitt mørkt og vi kan gjøre det jeg har ønsket meg, å se det flotte art deco-strøket på Ocean drive. Et av de stedene i verden med størst samling av art deco-hus. De er fra 1920-1940 og de siste årene har de over 800 husene gått gjennom store restaureringer. Det var veldig gøy å se de flotte husene lyst opp i mørket. Med yrene folkeliv, utesteder og restauranter langs hele strand promenaden.

Vi avslutter dagen med å sette oss ned på en krakk og bare se og høre på folkelivet, se på alle lysene, kjenne alle luktene og glede oss til resten av turen vår. I morgen går vi ombord MSC Seashore for å reise en uke rundt i Karibia.

LYST TIL Å FÅ NY REISEINSPIRASJON RETT HJEM I POSTKASSA? ABONNER PÅ MAGASINET REISELYST HER!