Markedet i Marrakech er både fargerikt og spennende. Foto: Hans-Christian Bøhler

For den reiseglade 66-åringen blir det andre gang hun reiser til det nord-afrikanske landet. Men under ganske andre omstendigheter enn da hun som 20-åring reiste hit for å representere Norge som Miss Norway. Her kan du lese hennes første blogginnlegg fra turen.

DAG 1 – Marrakech

Mottagelseskomiteeen ventet på flyplassen i Marrakesh og vi ble kjørt til en Riad, et gammelt herskapshus i gamlebyen. Der fikk vi litt myntete, før det bar rett ut for å finne Jemma EL Fnaa, markedet som yrer av liv, med all slags handel – for ikke å snakke om alle duftene fra urter, krydder, røkelse og grillkull.

Og man lar seg villig lure…

En søt ung kvinne fortalte med overbevisende blikk, at jeg måtte ha en henna tatovering. Jeg spurte gang på gang hva det kostet, men hun smilte bare og sa «one million dollar», og holdt i armen min mens hun malte i vei. Man vet jo at man blir lurt.

Den søte piken gikk fort i sving med å male hennatatovering. Foto: Hans-Christian Bøhler

Men, jeg var litt nysgjerrig siden jeg aldri hadde hatt en slik før. Og før jeg visste ordet av det hadde hun malt meg med henna på hele hånden og oppover armen, og plutselig var en annen igang med Hans-Christian, og malte skorpion på innsiden av armen hans. Vi lo godt og det samme gjorde kvinnene.

Bahia-palasset gjorde stort inntrykk. Foto: Hans-Christian Bøhler

For hennatatoveringene måtte vi ut med over det dobbelte av det vi betalte for tajine med kylling for to, på en respektabel restaurant. Og der, da vi gikk fra restaurantens takterrasse og spurte om å få betale, pekte servitøren ned trappen og sa «you have to pay upstairs Sir». Herlige og blide menneskerNå er det natt og det er 26 grader.

– Pia

DAG 2 – Marrakech

Foto: Hans-Christian Bøhler

Her tørkes det i fargerike mengder. Foto: Hans-Christian Bøhler

Dette var dagen for byvandring, og sammen med guiden vår Mustafa tok vi ut på en firetimers vandring. Det som gjorde størst inntrykk var nok Bahia palasset. Det ble bygget sent på 1800 tallet og det tok seks år og 1000 slaver å bygge palasset, som da var det største på den tiden. Dette fikk navn etter statsministerens førstekone, og han hadde i tillegg  fire favorittkoner og 27 konkubiner i haremet.

Takdekorasjonene er malt cedertre i de vakreste dekorasjoner, veggene dekorert med en blanding av gips, eggehvitte og knust marmor som det er laget utskjæringer i, og gulvet i mosaikkfliser.

Tre timers tur i souken gjorde oss helt bedøvet av inntrykk av dufter, farger, røyk, lyder og larm. Vi besøkte også et lite produksjons»verksted» der de utvinner olje av argannøtter for hånd, ved å sveive en en liten møllesten, slik at oljen renner ned i en beholder.

Foto: Hans-Christian Bøhler

«Lukten her er stram, det er sølete og veldig autentisk og spennende.» Foto: Hans-Christian Bøhler

På ettermiddagen ble det litt tid på egenhånd. Vi kom i prat med en ung og vakker berber med rastafletter, som ville vise oss garveriet til familien sin, og vi fulgte med ham langt langt inn i souken. Så langt at det ikke lenger var en turist å se.

Vakker nattehimmel i Marrakech. Foto: Hans-Christian Bøhler

Berberfamiliene er der fem dager i uken for å garve og farge skinn. Lukten her er stram, det er sølete, og veldig autentisk og spennende. Pengene de får for skinnene går til cooperativet i landsbyen de kommer fra. Han fortalte også at de fleste i familien hverken kan lese eller skrive, men bare jobber. Etter besøket var det nye to timers gange, før vi sluknet på gjestehuset vi bor på.

– Pia

LES FLERE BLOGGINNLEGG FRA TUREN HER

Mer fra turen kommer i en senere utgave av magasinet. Reisen arrangeres av Marokkotur.no.