Jeg elsker det marine miljøet med vann, sluser og båter, utbryter Peter Lindgren entusiastisk.
Sammen med kona Monica har han drevet den populære kaféen, museumet og butikken Cafe Baltzar von Platen i Sjötorp siden 2010.
Vi har tatt turen for å sykle deler av Göta Kanalleden som starter i det lille lokalsamfunnet rett ved Sveriges største innsjø Vänern. Jeg slurper i meg siste del av kaffen og fullfører den velsmakende gulrotkaken før det bærer videre for å besøke kanalmuseet som ligger i samme bygning. Her kan man lære mer om den fascinerende historien til sjøfarten og Göta kanal, hvor vi skal tilbringe de neste dagene på to hjul.
Ny nasjonal sykkelsti
Göta Kanalleden er en ny nasjonal sykkelsti på over 200 kilometer som følger det historiske og kulturelle landemerket Göta kanal. Kanalen åpnet for sesongen 4. mai og den 10. juni ble sykkelstien offisielt innviet som en nasjonal sykkelvei.
Å sykle hele ruten vil ta en kort uke, men siden vi bare har en helg til rådighet, velger vi å teste den første delen fra Sjötorp til Töreboda.
Den bilfrie grusveien langs kanalen ligger vakkert til i naturskjønne omgivelser
Vi tråkker på mens sola omfavner oss. Vinden gjør det likevel litt kjølig. Det er vår i lufta og våre vinterkalde sjeler tar inn alt av hva naturen rundt har å by på. Litt av gleden underveis er å betrakte de naturskjønne omgivelsene. Vannet ligger flatt, men danser forsiktig i takt med vinden. En lang rad med høye, smale aspetrær kommer til syne. Ikke hvilke som helst. Svenskene kaller de for Pelarasp, Älgaråsasp eller Populus Tremula Erecta, om du vil. Trearten ble først oppdaget i Töreboda i 1840 og er et klassisk syn på ruten.
FÅ OGSÅ MED DEG: LEVVA CAMPINGLIVET HOS SÖTA BROR
Sluser
Deler av turen har vi følge av guide Alf Mölleryd. Han kjøpte feriebolig i Sjötorp i 2011 og flyttet dit på heltid da han gikk av med pensjon to år senere.
– Jeg ble vitne til årets første båt som passerte gjennom slusene, forteller han ivrig.
– Det var et finsk par som hadde kjøpt seg båt i Göteborg og skulle returnere til Helsinki via vannveien.
Kanalen benyttes av lokale, av svenske turister, skandinaver på valfart og andre turister som vil oppdage en av Sveriges vakreste vannveier. Men den er like fin fra den bilfrie grusveien langs kanalen der vi tråkker. Underveis stopper vi for å betrakte slusene og de gule slushusene like ved. Vi blir stående å se på mens vannet suser inn med stor kraft og båtene heves og senkes. Fartøyene som sluses flere meter opp og ned mellom ulike vannstander i kanalen er en stor del av sykkelopplevelsen.
Slusevaktene gjør fortsatt en god manuell jobb, og ifølge vår lokalkjente guide Alf er det hele 100 slusevakter i sving langs kanalen i høysesong – mange av dem studenter.
Vi blir stående å se på mens vannet suser inn med stor kraft og båtene heves og senkes
Fra idé til virkelighet
Tilbake i 1808 presenterte politiker og marineoffiser Baltzar von Platen (1766-1829) sin idé om Göta kanal for kong Gustav IV Adolf. To år senere ble første spadetak på vannveien mellom Nordsjøen og Østersjøen tatt. Selv om den første slusen stod ferdig allerede i 1813, skulle det ta hele 22 år å ferdigstille kanalen. I 1832 stod det hele endelig klart.
Nå, drøye 200 år senere, er kanalen et av Sveriges største turistmål med hele tre millioner besøkende hvert år. Det startet med en storslått visjon som ble til et gigantisk byggverk på hele 190 kilometer bestående av 58 sluser og 50 broer. 87 kilometer av kanalen er menneskeskapt og ble bygget av 58 000 svenske soldater.
FINN SYDENSTEMNING LANGS SVERIGES RIVIERA
Historie i veggene
Når ettermiddagsola kaster sitt gylne skinn over kanalen, tråkker vi inn mot dagens mål: Norrqvarn Hotell & Konferens i Lyrestad. Dette var opprinnelig en av Göta kanals møller og et viktig samlingssted for gårdsfolket i nærheten. Den store gule bygningen ved Norrkvarns sluser tilbyr klassisk hotellovernatting, men besøkende kan også få en minneverdig natt i slusvokterhytte, glampingtelt, sopper og trestubber. I sommermånedene kan man besøke Barnas minikanal, en miniatyr av selve Göta kanal, hvor de små kan plaske, leke og navigere små båter for så å bli belønnet med iskrem etter endt tur.
Hotellets restaurant er en del av Smaka på Västsverige. Denne sertifiseringen gis til restauranter, produsenter og gårdsbutikker som tilbyr bærekraftige og ekte vestsvenske produkter og matopplevelser basert på sesongens lokale råvarer. Her står gjenvinning i fokus og kjøkkenet reduserer matsvinn ved å bruke hele produktet.
– Når vi skreller epler eller gulrøtter, bruker vi skallet til å lage kake. I tillegg blir eventuelle rester fra middagen brukt til morgendagens lunsj, forklarer hotelleier Jan Sundberg.
Dagens meny består av aspargespai, hjort i rødvinssaus med pastinakk og fløtegratinerte poteter og en pavlova-inspirert dessert toppet med quinoa, honning og krem. Det er god energi for morgendagens etappe.
Fin-fin fika
Dagen derpå setter vi våre litt ømme bakender på sykkelsetet igjen. Gårsdagens tur var bare en drøy mil fra Sjötorp til Norrqvarn, i dag skal vi sykle omtrent det samme videre til Töreboda. Om man starter tidligere enn vi gjorde er det fullt mulig å ta disse etappene i ett.
Fika, eller kaffepause som vi sier på norsk, er et viktig element i svenskenes hverdag. Her handler det vel så mye om den sosiale settingen som skapes enn selve kakebiten, bakverket eller kaffen som konsumeres. Fikatradisjonen har ført til et bredt utvalg av deilige bakevarer på de lokale kafeene langs kanalen, noe vi utnytter til det fulle!
– Hjemmelaget rabarbra- og bringebærpai toppet med en dæsj vaniljeis! Marianne Ljungström byr fram en tallerken og smiler bredt.
I 17 år har hun drevet koselige Hajstorp Slusscafé og det nærliggende vandrerhjemmet. I tillegg er hun keramiker og serverer gjestene smakfulle gleder i håndlagde kopper og krus. Keramikken får skinne i den gule, gamle slusvokterhytta langs Göta kanal. Her er kvalitet i form av lokalprodusert, økologisk og Fairtrade et kjennetegn. Været spiller på lag og vi nyter sola mens jeg ser at isen sakte, men sikker smelter foran meg og danner et ekstra lag over den smakfulle paien.
Siste tråkk
Etter flere mil på sykkelsetet er det på tide å vende snuten hjemover. De siste par dagene har bestått av vakker natur, rik historie og fantastiske smaksopplevelser i skjønn forening. Å oppleve söta bror fra sykkelsetet er absolutt å anbefale. Mon tro om jeg returnerer i båt neste gang.
LYST TIL Å FÅ NY REISEINSPIRASJON RETT HJEM I POSTKASSA? ABONNER PÅ MAGASINET REISELYST HER!