Sykkelfeberen har nådd Thailand – på fire dager syklet vi 240 kilometer nedover Thailands østkyst. Foto: Daniel Ohlsson

På fire dager skal vi sykle 240 kilometer. Forbi templer og øde strender, i både piskende regnvær og med strålende sol. Gjennom små landsbyer, innom fiskemarkeder og forbi koner som plukker søtpoteter i åkeren. Fint. Men veldig langt?

10 TING DU IKKE VISSTE OM THAILAND

Sykkel og sol

– Det kommer til å gå bra, beroliger sykkelguiden Krisada «Tick» Klinhom (43).

– Den eldste vi har hatt med på tur var 73 år gammel, den yngste 10. Så dette bør dere klare helt fint, ler han.

Helt siden Tick var barn har han elsket å sykle. I dag samler han på vintagesykler og elsker jobben sin som sykkelguide.

– Jeg har virkelig drømmejobben, sier han og hopper på sykkelen sin.

Med godt mot gjør vi oss klare for første etappe, og legger i vei i rolig tempo på våre fine Merida-sykler. I dag skal vi «bare» sykle 37 kilometer, så det bør jo gå bra. Tuk-tuker, mopeder og en lastebil med en stor Buddha-figur på lasteplanet suser forbi. Vi kommer rett og slett tettere på Thailand fra sykkelsetet.

Balanse

Plutselig roper Tick at vi er halvveis. Allerede? De siste kilometerne har vi syklet langs den vakre kysten. Fristelsen har vært stor for å stoppe opp å ta en liten dukkert, men det får vente. Nå er det lunsj. Vi svinger inn på en liten sjømatrestaurant langs strandveien. Inn kommer den ene vel balanserte og smakfulle thairetten etter den andre. Thaimat handler nemlig om smaker i balanse og utgangspunktet for det thailandske kjøkkenet er å finne balansen mellom det sure, søte, salte og det sterke. Er retten for salt kan man tilsette litt lime eller sitrongress. Er retten for sterk kan man tilføre litt kokosmelk.

All den gode maten som venter oss om kvelden er en stor motivasjon for å tråkke seg i mål. Fersk fisk og andre thailandske delikatesser. Foto: iStock

Fylt med energi setter vi oss på syklene igjen. Vi forlater havet for en liten stund. Fortsetter etappen gjennom små landsbyer, forbi plakater av kongefamilien og enda flere smilende mennesker. Før vi vet ordet av det svinger vi av mot havet igjen og stranden i Pranburi. Klippeformasjonene som omkranser oss er imponerende. Duften av saltvann fungerer som en gulrot, og sykkelgruppen på syv setter fart – med sykkelvante dansker i tet.

Utsikten fra padlebrettet i Pranburi kvalifiserer seg til et postkort. Foto: Daniel Ohlsson

– Nå er det bare å hoppe i havet, ler turkamerat Daniel Ohlsson(38) og kaster fra seg sykkelen. Men først skal det skåles med en iskald øl for en vel gjennomført første etappe. Om kvelden venter mer thailandsk kokkekunst.

LES OGSÅ: PÅ TO HJUL I BANGKOK

SUP i soloppgang

Neste morgen står vi grytidlig opp. Hotellet i Pranburi har padlebrett (SUP) til låns og hva er vel en bedre start på dagen enn å padle inn i soloppgangen? Jeg steller meg på brettet og begynner å padle ut mot horisonten. Ute i havet står det en klippeøy som har blitt til etter mange år med erosjon fra bølgene. Utsikten min fra padlebrettet hadde kvalifisert seg til et postkort. Det ser ut som himmelen brenner. Vi får et forrykende himmelshow og strevet med å komme seg ut av sengen var virkelig verdt bryet.

– Det er den mest spektakulære soloppgangen jeg noen sinne har sett, sier turkamerat Yaroslava Troynich (37) fra Finland. Vi padler oss tilbake til land og til hotellets frokost. Egg og bacon, frisk frukt og nytraktet kaffe venter oss.

Alltid noe å smile for

Og den frokosten får vi bruk for, når vi igjen setter oss på sykkelsetene og tråkker i vei. I dag skal vi sykle hele 81 kilometer! Godt da at folk hjelper oss frem, for i smilets land er det ikke langt mellom oppmuntrende ansikt som hjelper stort når melkesyra trår til.

Hotellet i Pranburi har padlebrett til utlån, så vi velger å starte dagen med å padle inn i soloppgangen. Foto: Daniel Ohlsson

Sykkelen virker også som en inngangsport til berikende møter. Etter noen timer på sykkelen stopper vi langs veien der Pa La-Aead sitter med sine venninner og renser kokosnøtter. Åtte timer om dagen. Kjøttet skal renses, melken skal tappes og skallet skal sorteres. Her er det system.

Det populære feriestedet Hua Hin er utgangspunkt for vår fire dager og 240 kilometer lange tur nedover Thailands kyst. Foto: Mari Bareksten

Ingenting skal gå til spille. Venninnene smiler, skravler og ler der de sitter i en sirkel.

– På en god dag passerer 500 kokosnøtter hendene mine, ler Pa La-Aead.

Men da må kokosnøttene spille på lag med henne, noen er nemlig vanskeligere å rense enn andre.

– Vi må sykle videre skal vi nå frem til hotellet før det blir mørkt, sier Tick. Og vi vinker farvel til Pa og venninne.

VINTURISME I THAILAND

Templer og munker

Dag tre stopper vi i ett av de 40 000 templene som finnes i Thailand, Wat Klong Wan. Sykkelguiden Tick har tatt med seg ofringer. Tre safrankapper, mat og orkideer. I en halvsirkel sitter vi på kne foran munken Prakru Samq-karuk Prinyakantigo, som kaster velsignet vann på oss.
Midt i seremonien tikker det inn to sms’er på munkens splitter nye Samsung Galaxy, og etter ofringsseremonien spør han oss pent om vi kan bli med på et fellesbilde. Tradisjon møter teknologi, så vi kan ikke si nei til det.

Thailand og buddhistmunker hører på mange måter sammen. Totalt er det mer enn 40 000 templer i Thailand! Foto: Mari Bareksten

Når tredje etappe er over og vi sykler inn til hotellet på stranden i Khlong Wan, har vi syklet de siste kilometerne i striregn. Derfor er det ekstra deilig å vite at en avslappende thaimassasje venter!

Pause i havna

Lårmusklene hadde godt av litt tradisjonell thaimassasje før sykkelturens siste etappe. Men den tigerbalsamen hadde kommet godt med på dagens første stopp, for lukten som møter oss når vi stiger av syklene i fiskehavnen i Ban Saphan er overveldende. Vi får puste med munnen, for dette vil vi ikke gå glipp av.

Sykkeltur byr på mange hyggelige møter med lokale. I fiskehavnen ved Ban Saphan lar vi oss imponere over det tette samarbeidet og arbeidsmoralen fiskerne viser. Foto: Mari Bareksten

Nysgjerrige vandrer vi langs piren for å føle på livet i en travel fiskehavn, og blir fanget av samarbeidet, samholdet og av arbeidsmoralen fiskerne viser. Som syklende turist kommer man mye tettere på lokalsamfunnet. Det er sykkelturens aller siste dag, og det er med en blanding av glede og vemod vi nærmer oss mål. Vemod for at eventyret nesten er over, glede for at vi snart er i mål uten altfor såre romper og lår.

FLERE SAKER FRA THAILAND FINNER DU HER
Evihetsbassenget på hotellet Hansar Pranburi er som skapt for avslapping og restitusjon. Foto: Hansar Pranburi

Når enden er god

Men andre gir aldri opp, som familien vi møter på sykkel i Chumpon: Ekteparet Neil Chantler (37), Nadia Khoul (36) og datteren Noella Chantler (4) var på søken etter en alternativ livsstil da de bestemte seg for å forlate livet de hadde i Antibes. I Bangkok kjøpte de to sykler og et sykkelsete.

– Å sykle i Thailand er en utrolig opplevelse, fylt med hyggelige overraskelser, sier Nadia.

Etter fire dager på sykkelsetet er det deilig å velte seg i litt luksus. Foto: Daniel Ohlsson

– I Bang Krut for eksempel ble vi kjent med et thailandsk ektepar som hadde en sønn på samme alder som Noella. En dag inviterte de oss med i templet, de snakket lite engelsk, men det stoppet ikke oss fra å kommunisere, sier Nadia og titter bak på datteren som sitter i sykkelsetet sitt.

Planen er å sykle i Asia et helt år. Imponerende. Selv er vi glade for at strandlivet venter, for etter fire opplevelsesrike dager på sykkelsetet har vi fortjent en skikkelig porsjon avslapning.

Reisereportasjen er gjennomført i samarbeid med Thailands turistbyrå.