– Syklene er gode og stødige, hjulene brede, setene komfortable. Og foran har dere en kurv til å legge kamera og vesker i, forklarer sykkelguide Chutima Nuanbutdee fra Covankessel, og får det til å høres ut som en søndagstur i parken vi skal ut på.

Men selv om dagens tur på to hjul hovedsakelig går gjennom trange smug og via små bakgater, sneier den jo også innom et par større gater med lastebiltrafikk og villmannskjøring. Så en søndagstur i parken er det nok ikke.

Morgenstund

Men turen begynner i det stille. Klokken har så vidt passert 08, og en orm med syklister tar seg gjennom små, trange alleer i sentrum av Chinatown i hjertet av Bangkok. Betongdekket i gatene er opprevet og fullt av hull, malingen flasser av på de fleste husene, og pappesker, vareprøver, matposer, stoler og bord fyller de allerede trange gatene.

Taoister ved å sikre seg, så de fleste ber litt til pengeguden og kunnskapsguden - og et par andre. Foto: Ronny Frimann

Taoister ved å sikre seg, så de fleste ber litt til pengeguden og kunnskapsguden – og et par andre. Foto: Ronny Frimann

Rundt 14 prosent av bygningene er dedikert som historiske landemerker, så her er også en rekke fine eksempler på arkitektur fra Bangkoks tidligere dager. Det er som å komme tilbake til fortiden.

Utenfor husene inntar unge og gamle mennesker dagens første måltid, gjerne tilberedt av noen andre enn dem selv. Ferdiglaget mat er nemlig så billig i Chinatown, at mange ikke lager maten selv, men kjøper den av en “restaurant” rundt hjørnet, som egentlig vil si av naboen.

– Chinatown har rundt 30 000 innbyggere, fra Kina, Laos, Kambodsja, Burma, India, alle bor her sammen. Så her er det ikke bare kinesere, men mange forskjellige kulturer smeltet sammen, forteller Chutima.

Les også: Ti ting du ikke visste om Thailand

Tempel og t-skjorter

Det er mange stopp på turen, og anledning til å se både taoisttempler og buddhisttempler på nært hold. En eldre dame tenner et lys i et lite taoisttempel – om det er til pengeguden eller kunnskapsguden er ikke godt å si. De fleste taoister tenner flere enn ett lys, bare for å være på den sikre siden.

Siden er det ut i hektiske Sampeng Lane, er lang og trang gate der det selges alt mulig tenkelig, fra malingspann til rosa småsko og fake solbriller. Som resten av området er Sampeng kaotisk, hektisk, trangt, og moro. Noen steder er gaten så smal at man bokstavelig talt kan strekke hendene ut og ta på en t-skjorte på den ene siden av “veien” og et glitrende juletre på den andre. Utrolig nok var dette den første gaten i Chinatown da kineserne først flyttet hit.

Klosterliv – et dypdykk i thailandsk kultur

Gaten går parallelt med Yaowarat Road, en annen shoppinggate, og produktene du finner her er blant de billigste i hele Bangkok.

I Chinatown foregår mye av livet ute på gaten, der folk spiser frokost og starter dagen når vi sykler forbi. Foto: Ronny Frimann

I Chinatown foregår mye av livet ute på gaten, der folk spiser frokost og starter dagen når vi sykler forbi. Foto: Ronny Frimann

Sjelelig føde

Straks følget når fram til markedene, er det bare å stige av syklene og trille gjennom et mylder av mennesker og boder. Men da får vi også tid til å stoppe og smake – på bittesmå bananer, fersk koriander, sju forskjellige slag vårløk og en rekke grønne og spiselige produkter vi ikke aner hva heter. Også her kan vi kjøpe noen deilige dim-sum eller et par søte kokospannekaker thai-stil.

Les alt om Thailand

Blomstermarkedet Pak Klong Talad bugner (som forventet) over av nelliker, roser, orkideer, linjer, jasmin og andre velduftende sorter. Dette er byens største blomstermarked, og det er mest livlig her i 3-4 tiden om morgenen, når leverandørene ankommer med sine overfylte biler og laster av. Nå i de sene morgentimer har tempoet dabbet av, søvnige damer sorterer på autopilot og halvtomme bøtter bærer vitne om at mange blomster allerede har funnet sin eier.

Villmann på tur

Siden går turen over elven Chao Praya, og til den gamle hovedstaden Thonburi. Men først må vi komme dit, og det er ikke bare-bare når ferden går ut av Chinatowns trygge bakgater.

Når niåringen Emilie balanserer sykkelen smidig gjennom et bussfelt og har 10 cm klarering til bussene på hver side, tar jeg meg selv i å tenke at det kanskje ikke har noe å si at hun sykler uten hjelm, for her hadde ikke en hjelm hjulpet uansett. Heldigvis kommer vi alle helskinnet både forbi bussene og vel frem til fergene som tar oss over elven.

Bli abonnent på Magasinet Reiselyst!

Historiske Bangkok

Historisk var Thonburi et viktig distrikt, siden det var Thailands tredje hovedstad. Nå er dette en roligere, mindre kommersiell del av byen med hus i gammel stil, mindre markeder og mer hverdagsliv. En gruppe lokale kvinner og menn utover tai chi i en park, en gammel mann pusser på huset sitt, og vi setter oss på en benk for å nyte en kald drikke.

Thonburi er en stor kontrast til hektiske og kaotiske Chinatown, og forsterker følelsen av at vi har forlatt den vanlige turistruten og nå opplever mer av “det ekte” Thailand.

Både med og uten trafikk.

Det meste av turen går i trange smug, men innimellom må vi ut på mer trafikkerte veier. Foto: Ronny Frimann

Det meste av turen går i trange smug, men innimellom må vi ut på mer trafikkerte veier. Foto: Ronny Frimann

Sykkelgruppene er aldri for store, maks 12-15 personer er passe. Foto: Ronny Frimann

Sykkelgruppene er aldri for store, maks 12-15 personer er passe. Foto: Ronny Frimann

Til hovedsiden