Sigrid Elsrud. Foto: Privat
Foto: Istock

1.Langs Elbe og over Semmeringbanen til Ljubljana

Fra Hamburg reiser vi med et Eurocity-tog via Berlin og Dresden til Praha. Underveis får vi med oss det fantastiske landskapet langs Elbe som har lånt navn fra Sveits: Saksiske Sveits på tysk side og Böhmiske Sveits på ­tsjekkisk side. Et ­vanlig rutetog videre fra Praha til Wien, og så siste reise­dag på et nytt Eurocity-tog som tar oss over klassiske Semmeringbanen og helt til Ljubljana. Begge disse Eurocity-togene har ordentlige ­restaurantvogner der reale porsjoner blir servert på bord med duk. 

Foto: Istock

2. Fra Frankfurt, via Salzburg og gjennom Alpene til Ljubljana

Ljubljana ligger også ved en lang Eurocity-rute som går helt fra Zagreb til Frankfurt. (Toget bytter riktignok både mannskap og kjøreretning underveis, men vi kan sitte rolig om bord.) Også dette er et tog med restaurantvogn, og utenfor vinduene har vi så mye alpelandskap vi bare kan ønske oss. Ljubljana er på mange måter den perfekte togreisebyen. Kompakt og innholdsrik, lett å komme seg til, og utgangs­punkt for utallige muligheter til å reise videre på skinner.

LES OGSÅ: VERDENS BESTE TOGTURER

Foto: Visit Britain

3. De britiske øyer

Reis fra Oslo til London via Hamburg og Brussel eller Amsterdam. Cluet her er den britiske «Sail&Rail»-billetten som gjør det enkelt og rimelig å reise videre til både Dublin og Belfast. Hovedruten går via Holyhead i Nord-Wales. Da får vi med oss fint landskap langs kanalene og fortsetter langs kysten av Wales med aden andre. Plutselig er vi også på slottsbesøk med tog, siden jernbaneskinnene er bygget inn som en del av festnings­verket Conwy Castle. I Holyhead går vi rett over på ferge som bruker 3 timer over til Dublin. Er det dit vi vil, er vi fremme tidlig samme kveld som vi startet fra London. Vil vi videre til Belfast, går vi på et nytt tog og kan være fremme nøyaktig 12 etter at vi startet fra London. 

Foto: Rhb.ch

4. Bernina Express til Milano

På raskeste vis kan vi reise fra Hamburg til Milano på ca. 11 timer, eller med nattog til Basel eller Zürich og 3-4 timer videre til Milano neste dag. Legger vi inn en ekstra reisedag, kan vi få med oss den fantastiske ruten over de to jernbanesporene Bernina og Albula. Begge står på UNESCOs verdensarvliste, og er mest kjent for panoramatoget Bernina Express som går direkte mellom Chur i Sveits og Tirano i Italia. Mellom Tirano og Milano får vi i tillegg med oss det nesten klisjeaktig vakre landskapet langs Comosjøen. 

LES OGSÅ: PÅ SKINNER TIL SIBIR

Foto: Keystone / Dominik Baur

5. På gamle skinner over St. Gotthard­-passet til Milano 

Alle søketjenester tror alltid at vi har det travelt, og fra Zürich til Milano blir vi sendt gjennom verdens lengste og dypeste jernbanetunnel, Gotthard-Basistunnelen. Men om vi vil, kan vi også på denne reise­ruten klatre opp i Alpene – på de gamle jernbaneskinnene som fortsatt ligger der. De er i daglig bruk. Ber vi søketjenestene om å få reise via for eksempel Airolo når vi skal fra Zürich til Milano, må vi legge på et par timer ekstra på reisetiden, men vi får samtidig med oss mye mer landskap. I sommer­sesongen går det også et panorama­tog på disse skinnene, The Gotthard Panorama Express mellom Arth-Goldau og Lugano. 

LYST TIL Å FÅ NY REISEINSPIRASJON RETT HJEM I POSTKASSA? ABONNER PÅ MAGASINET REISELYST HER!

TILBAKE TIL HOVEDSIDEN