Mannskapet jobber iherdig med å sette seil. Foto: Ida Anett Danielsen

Mannskapet jobber iherdig med å sette seil. Foto: Ida Anett Danielsen

Vannet skvulper langs baugen, og lyden av tau som trekkes kjemper taktfast med seilene som blafrer i vinden. Solen er på vei ned, og havnen i Civitavecchia like utenfor Roma er snart bare en prikk. Mannskapet jobber iherdig med å sette seil, mens tonene til Vangelis Conquest of Paradise runger over dekk. Det hele er et mektig skue. Et cruise med seilskipet Star Flyer er jammen ikke helt som andre cruise.

LES OGSÅ: VI HAR TESTET VERDENS STØRSTE CRUISESKIP 

Kapteinens lov

– God morgen, hilser skipets kaptein Sergey Utisyn (58), som har invitert til morgenmøte på dekk.

– Jeg håper ingen er sjøsyke? I så fall må jeg bare beklage, for jeg har faktisk bedt om litt ekstra vind og sjø, ler han.

Vi er jo tross alt om bord på et seilskip, og folk følger entusiastisk med når den estiske kapteinen forklarer hvordan skipet fungerer. Ellers har sjefen bare en regel:

– Ingen politikk og ingen religion. Kun seiling!

Herlig velkomsdrink før vi setter seil og forlater havnen i Civitavecchia utenfor Roma. Foto: Ida Anett Danielsen

Herlig velkomsdrink før vi setter seil og forlater havnen i Civitavecchia utenfor Roma. Foto: Ida Anett Danielsen

– Og prøv å slå av telefonen og ro ned. Dere vil merke en forandring med en gang, påstår han og avslutter morgenmøtet med et lurt smil. Før han setter kurs mot Sardinia.

Atmosfæren er uformell, og kaptein Sergey Utisyn slår gjerne av en prat oppe på dekk. Foto: Ida Anett Danielsen

Atmosfæren er uformell, og kaptein Sergey Utisyn slår gjerne av en prat oppe på dekk. Foto: Ida Anett Danielsen

Historisk skute

Star Flyer er en av seilskutene til det svenskeide selskapet Star Clippers. Flåten består av tre fullriggere; de to identiske firemasters skutene Star Clipper og Star Flyer, samt den nyeste femmasteren Royal Clipper, som er verdens største seilskute. Alle skipene er bygd etter gamle klippertradisjoner, og er et vakkert syn der de glir gjennom bølgene for fulle seil.

Star Flyer, som er det eldste i flåten, sto ferdig i 1991 og seiler i dag under det maltesiske flagget. Om sommeren farer skuta i Middelhavet, mens det om vinteren seiler over til Karibia. Felles for alle seilasene er at det er sol, sjø og seiling som er i fokus.

Til lunsj serveres det buffet, som endres fra dag til dag. Noen ganger er det italiensk tema, en annen sjømat. Foto: Ida Anett Danielsen

Til lunsj serveres det buffet, som endres fra dag til dag. Noen ganger er det italiensk tema, en annen sjømat. Foto: Ida Anett Danielsen

Selv en landkrabbe blir nysgjerrig og får lyst til å lære mer om sjømannskap, navigasjon og knuter. Og kapteinen og mannskapet lærer villig fra seg. De som har lyst til å hjelpe til med seilene, får lov til det. I rolig sjø kan kapteinen til og med overlate roret til en av sine gjester.  Men, vi må ikke løfte en finger, om vi ikke føler for det.

Tropical Bar ombord serverer lekre og fargerike drinker. Foto: Star Clippers

Tropical Bar ombord serverer lekre og fargerike drinker. Foto: Star Clippers

Det gode liv på dekk

For et cruise med Star Clippers er mest et cruise i sus og dus. På dekk ligger folk langstrakte på solsengene. Noen leser en bok, andre nyter bare utsikten over blått og bølgende hav. Alle følger kapteinens råd om å slappe av og nyte seilasen.

Skipet tar kun 170 passasjerer,  så trangt om plassen er det ikke. I bassenget på soldekk plasker fem måneder gamle Nicola Corusso fra Italia fornøyd rundt sammen med mamma Marina Mori.

– Han storkoser seg, sier Marina, som også synes det er deilig å avkjøle seg med en dupp i bassenget.

I sus og dus! Mastnettet er det perfekte sted for avslapning. Foto: Ida Anett Danielsen

I sus og dus! Mastnettet er det perfekte sted for avslapning. Foto: Ida Anett Danielsen

– Dette er et så rolig og fint cruise, helt perfekt å ta med seg baby på, legger far Matteo Corusso til.

Den italienske familien Mori Corusso trives godt i bassenget, og er glade for at de valgte seilskipscruise fremfor de større skipene. Foto: Ida Anett Danielsen

Den italienske familien Mori Corusso trives godt i bassenget, og er glade for at de valgte seilskipscruise fremfor de større skipene. Foto: Ida Anett Danielsen

Den lille familien angrer altså ikke på at de valgte en vakker seilskute fremfor et større cruiseskip.

– Dette er en unik opplevelse, og tusen ganger bedre enn det vi får på de overfylte cruiseskipene. Det er i hvert fall sikkert, slår italienerne fast.

CELEBER CRUISENYHET

Klatremus

Foruten soling og bading på dekk, er mastklatring en av de mest populære aktivitetene om bord. Med klatresele og taustige viser finske Matias Renlund (23) veien opp til toppen av masten. Hjertet dunker litt ekstra igjennom den trange, lille luka til plattingen på toppen, men vel oppe blir vi belønnet med en fantastisk utsikt over både skip og hav.

En av de mest populære aktivitetene er mastklatring der man ved hjelp av stige og klatresele får klatre til topps. Foto: Star Clippers

En av de mest populære aktivitetene er mastklatring der man ved hjelp av stige og klatresele får klatre til topps. Foto: Star Clippers

Og frister ikke klatring, er det mye annet å finne på. Matias fra sportsteamet om bord arrangerer også vannaerobic, golf på dekk, og han leverer ut snorkleutstyr. For noen ganger kaster skipet anker, bare for at vi skal få bade i den deilige sjøen. Massøren Aileen, på skipet kjent som «Golden hands», hjelper gjerne med å få musklene i feriemodus. Skipet er lite, men mulighetene er mange.

Til topps! Og fra plattformen der oppe får man god utsikt over både skip og hav. Foto: Ida Anett Danielsen

Til topps! Og fra plattformen der oppe får man god utsikt over både skip og hav. Foto: Ida Anett Danielsen

Øyhopping

Siden skipet er mindre enn tradisjonelle cruiseskip, kan det også legge til i mindre og mer pittoreske havner. Vi nærmer oss vakre Cagliari på Sardinia. Her blir vi med på en utflukt til den arkeologiske byen Nora, før vi har tid til å vandre litt i havnen og spise en ekte, italiensk gelato, før ferden går videre til Sicilia og Malta, opp langs Amalfikysten, og tilbake igjen til utgangspunktet Civitavecchia utenfor Roma.

Skuta i land i Trapani på Sicilia. Foto: Ida Anett Danielsen

Skuta i land i Trapani på Sicilia. Foto: Ida Anett Danielsen

Skipet ligger som regel i land en halv dag i hver havn, så det er tid nok til å utforske havnebyene, eller å bli med på en utflukt.

PAKKETIPS TIL CRUISEFERIEN 
I restauranten blir man godt tatt vare på av hyggelige servitører. F.v: Daniel Zabardo, Hadi Kusumah, Mark Sulayman og Iwan Fnu. Foto: Ida Anett Danielsen

I restauranten blir man godt tatt vare på av hyggelige servitører. F.v: Daniel Zabardo, Hadi Kusumah, Mark Sulayman og Iwan Fnu. Foto: Ida Anett Danielsen

Flott lugar

Og mellom havnene koser vi oss altså om bord. Selv om det er på dekk vi helst oppholder oss, bor vi også rett bekvemt. Lugarene finnes i tre forskjellige kategorier, men både størrelse og utforming varierer lite. Kategorien avgjør nemlig hvilket dekk du bor på. Kategori 3 er nederst med vindu rett over vannoverflaten, mens de som bor på kategori 1 kan gå rett ut på soldekk.

Lugarene er dekorert med typiske skipsdetaljer i blått og gull, og selv om de er mindre enn typiske hotellrom, rommer de alt man trenger: Dobbeltseng, bad med dusj og toalett, radio og TV.

Lugarene er flott dekorert – i ekte, maritim stil. Foto: Ida Anett Danielsen

Lugarene er flott dekorert – i ekte, maritim stil. Foto: Ida Anett Danielsen

Lugaren blir rengjort flere ganger daglig, stadig med en hilsen i form av en håndkleelefant eller sjokoladebiter på puta.

Det er ikke noe å si på danderingen, ei heller smaken, på rettene som blir servert til middag. Foto: Ida Anett Danielsen

Det er ikke noe å si på danderingen, ei heller smaken, på rettene som blir servert til middag. Foto: Ida Anett Danielsen

Førsteklasses gourmet

Tallerkenen er som en fargepalett. Friske grønnsaker er lekkert dandert rundt et perfekt stekt og mørt biffstykke. Selv om stemningen om bord er uformell, har ikke de i byssa senket skuldrene. Kveldens meny kunne vært servert på en hvilken som helst førsteklasses restaurant på land: Snegleragu med urter, grønnsakscurry, St. Barth-krydret røkt svinefilet, kremet sjømatsuppe, grillet havabbor med fennikel, og eple- og gulrot sorbet.

Man kan velge fritt fra menyen, noen nøyer seg med et par retter, noen går for hele rekka. Til dessert serveres både franske oster med nøttekjeks og rød bærkompott, ostekake med blåbær, tropisk salat og jordbæriskrem.

Det er bare en restaurant om bord, men den er til gjengjeld stor og flott. Foto: Ida Anett Danielsen

Det er bare en restaurant om bord, men den er til gjengjeld stor og flott. Foto: Ida Anett Danielsen

Det levnes altså ingen tvil om at sjefskokk Danilo Silvano (54) fra Filippinene har gjort jobben sin.

Fersk omelett til frokost, laget akkurat slik du vil ha den. Foto: Ida Anett Danielsen

Fersk omelett til frokost, laget akkurat slik du vil ha den. Foto: Ida Anett Danielsen

Internasjonalt miljø

Gjestene om bord på denne seilasen er fra 15 forskjellige nasjonaliteter. Like mange finnes blant de 76 medlemmene i mannskapet. Dette gjør seilasen ekstra spennende ved at man lærer om nye kulturer, og lærer nye folk å kjenne.

I løpet av middagen knyttes nye vennskapsbånd mellom både Australia, USA, Belgia og England. Stemningen er uformell og praten går i ett sett. Men ikke et ord om politikk eller religion.

På kveldene er det duket for enda mer hygge og underholdning. Her er ingen store show à la Broadway, men med både mannskap og passasjerer i godt humør, kan det meste skje. Pianist Peter spiller opp til dans i Tropical Bar på dekk. En musikk-quiz eskalerer til en danse-konkurranse mellom noen italienske og engelske damer, og snart er hele skipet med på «macarena» oppe på dekk. Neste kveld blir et lokalt band invitert om bord, for å spille opp til dans under stjernene. På Star Flyer kan nemlig alt skje.

15 EVENTYRLIGE CRUISE

Bitt av basillen

Rundt halvparten av Star Flyers passasjerer har vært på et cruise med selskapet før. De fleste er i femtiårene og oppover, og liker å unne seg det lille ekstra på tur. Noen har bakgrunn som sjømenn selv, og lokkes av tanken på å seile igjen. Mens andre bare liker å sole seg på dekk.

Eddy Krieger (77) fra Australia er blant de mest ivrige. Pensjonisten er på sitt femte cruise med seilskipet.

Under middagen knyttes nye vennskapsbånd mellom flere nasjoner. Foto: Ida Anett Danielsen

Under middagen knyttes nye vennskapsbånd mellom flere nasjoner. Foto: Ida Anett Danielsen

– Jeg får sett nye steder, får servert god mat, og møter så mange hyggelige mennesker. Jeg har fått venner fra hele verden som jeg fortsatt har kontakt med, sier Eddy.

Mesteparten av tiden brukes ute på dekk. Enten i bassenget eller langstrakt på en solseng. Foto: Ida Anett Danielsen

Mesteparten av tiden brukes ute på dekk. Enten i bassenget eller langstrakt på en solseng. Foto: Ida Anett Danielsen

Han har tidligere seilt til både Cuba, De britiske jomfruøyer og Korsika, og har planer om enda flere seilaser.

– Er du først bitt av basillen, kommer du garantert tilbake.

Sammen med Eddy glir vi videre inn i intet, som en vakker svane på sjøen, mens vi lytter til Vangelis vakre toner:

«Somewhere there’s a paradise. A place we all find our peace.»

Man finner kanskje ikke paradis om bord på Star Flyer, men det er ikke langt unna!

TILBAKE TIL HOVEDSIDEN