Skipet har også fått plass til verdens lengste sklie til havs – den 70 meter lange lilla The Abyss. Foto: Ronny Frimann

Skipet har også fått plass til verdens lengste sklie til havs –

SE FLERE BILDER I BILDEGALLERIET ØVERST

LES VÅR DOM OVER NYE HARMONY OF THE SEAS HER

Da RCLs nye flaggskip Harmony of the Seas la ut på sin jomfruseilas i Middelhavet i begynnelsen av juni, var det til mye brask og bram og mediaoppmerksomhet. For det er ikke hver dag at verdens største cruiseskip sjøsettes. Faktisk er det sju år siden sist – da Harmonys forgjenger Oasis of the Seas kom, til like mye rabalder.

Størrelsen teller

Harmony of the Seas er 362 meter langt og 66 meter bredt. Her er 20 restauranter, 23 bassenger, klatrevegg, flowridere, minigolf, tre vannsklier, verdens største sklie til havs og nok lugarer til å romme 6780 passasjerer og 2100 ansatte. Det er mer enn i Namsos by, eller godt mer enn dobbelt så mange som bor i Rjukan.

Om kvelden er det ekte Broadwayshow, et nyskapende vannteater, isshow på skøytebanen og både liveband og komikershow. Harmony of the Seas er en flytende by, som det har kostet over 1 milliard dollar å bygge.

– Vi er egentlig mest opptatt av at hun er verdens beste skip, forteller rederiets konsernsjef og styreleder Richard D. Fain under en middagsseanse i skipets grillrestaurant.

Omsider har RCL også innsett at vannsklier er en nødvendighet. Foto: Torild Moland

Omsider har RCL også innsett at vannsklier er en nødvendighet. Foto: Torild Moland

– Det har jeg prøvd å si helt siden vi begynte å bygge større skip. Men pressen insisterte på å fokusere på at skipene var størst. Så nå har jeg gitt opp og innsett at ja – størrelsen teller, sier han med et smil.

Harmony er marginalt større enn lillesøster Oasis – en halv meter lenger og to meter bredere – men har noen gode nyvinninger likevel.

15 EVENTYRLIGE CRUISE
Aktivitetestilbudet ombord er både variert – og adrenalinfylt! Foto: Torild Moland

Aktivitetestilbudet ombord er både variert – og adrenalinfylt! Foto: Torild Moland

Ned i dypet

Den mest omtalte nyheten er The Abyss, verdens lengste sklie til havs. Sklien starter i kjeften på bunnfisken fra Nemo i 16. etasje, og ramler 30 meter ned på 70 meter sklie for å spytte deg ut på Boardwalken i sjette etasje.

– Herregud, dette er jeg ikke sikker på om jeg tør, sier den irske bloggeren Sarah O´Kelley i det hun trer på seg skliposen ute på det gjennomsiktige dekket og ser 10 etasjer – rett ned.

Men hun tør. Vi også. Og det er faktisk veldig, veldig moro!

Men den beste nyheten, det er vannskliene. For første gang har RCL nemlig vannsklier om bord – en trio i front man kan bare skli og skli. Om igjen og om igjen, hele dagen. Om det er moro? Klart det er! Alle som liker Tusenfryd, vil garantert elske dette skipet.

Personlig blir jeg en smule overveldet ved ankomst. For en uerfaren cruiser tar det tid bare å skjønne systemet, som at alle aktiviteter og restauranter kan bookes på tv´en inne  på lugaren,  og at man må sjekke dagens avis for å finne ut når de forskjellige aktivitetene er åpne.

Zipline fra 9-14 og så fra 16:30 til 18 igjen. Flowrider fra 9-15. Møt Alex fra Madagaskar i promenaden kl 15. Kong Julian er ikke der før kl 17. Middag kl 18:30. Grease kl 19. Isshow kl 22.

Det krever sitt å henge med.

PAKKETIPS TIL CRUISEFERIEN

Nordmenns favoritt

Men vi nordmenn, vi booker som gale uansett.

– Dette er definitivt det mest populære skipet i sommer, vi har opplevd en helt utrolig interesse helt siden vi begynte å selge reiser med skipet i fjor sommer, sier Ellen Stebekk, markedssjef i RCL Norden, mens vi spiser frokost i det fri på en av kafeene i Central Park på det åpne midtdekket.

Ombord er det broadwayshow, hvor man møter figurer fra filmen Madagaskar. Foto: Ronny Frimann

Ombord er det broadwayshow, hvor man møter figurer fra filmen Madagaskar. Foto: Ronny Frimann

– Men det er ikke så rart – norske familier liker jo aktiviteter. Sesongen begynner nå, og det er allerede nesten utsolgt. Totalt vil jeg estimere at det er 6-7000 nordmenn om bord her i sommer, sier hun.

Og hva er viktigst for Ola Nordmann på cruiseferie?

–Fine lugarer, svarer Stebekk uten å nøle.

Sklien The Abyss er moro for både store og små. Foto: Ronny Frimann

Sklien The Abyss er moro for både store og små. Foto: Ronny Frimann

– De må ha balkong. Nordmenn kjøper ovenfra og ned på skipet – de dyreste ligger jo øverst og så synker prisen nedover. Mange andre land kjøper omvendt – de begynner nederst og jobber seg oppover. For når nordmenn skal på tur, da skal vi kose oss, forteller hun.

Mange nyvinninger

Men egentlig er det mest imponerende med Harmony of the Seas det du ikke ser. For hun er et mekanisk underverk.

– Hun er et fantastisk skip, all teknologi er jo ny, sier kaptein Gus Andersson (44) strålende fornøyd.

– Bare tenk hvor mye som har skjedd – for 10 år siden så ikke iPhonene sånn ut, sier han og holder opp en sylslank telefon.

– Hun har nye maskiner, nytt skrog, ny teknologi for sparelys, resirkulering, gjenvinning og ikke minst – bobleteknologi. Det er mange ting som bidrar til at skipet totalt er mer enn 20 prosent mer energieffektivt enn forgjengeren, påpeker han.

På Bionic Robotbar smaker drinken det samme, selv om servicen er mekanisk. Foto: Ronny Frimann

På Bionic Robotbar smaker drinken det samme, selv om servicen er mekanisk. Foto: Ronny Frimann

Her er mange nyvinninger, men den største enkeltfaktoren er bobleteknologien. Den fungerer nesten som luften i et airhockeybord – små bobler slippes ut i front av skipet, sklir bakover og ”løfter” skipet litt fra vannet slik at det går lettere i vannet og får mindre friksjon. Harmony går altså raskere med mindre energibruk.

FLERE CRUISESAKER FINNER DU HER

Hvor ender det?

– Jeg er stolt av RCLs historie. Den startet med at en mann hadde en visjon – den gang cruise var det samme som å reise over Atlanterhavet. Men han hadde en visjon om at cruisene skulle gå langs land, til steder med opplevelser, og ha tilbud om bord. Og se hvor vi er i dag, sier Richard Fain stolt.

Ja. Se hvor vi er i dag.

Midtskips finner man Central park, med ekte trær og blomster ute i det fri. Foto: Torild Moland

Midtskips finner man Central park, med ekte trær og blomster ute i det fri. Foto: Torild Moland

Og det stopper ikke her. RCL har allerede bestilt det fjerde og femte skipet i denne klassen, og det kommer høyst sannsynligvis flere. Om ikke himmelen er grensen, så er den ganske stor.

– Det snakkes om skip kan bli 400 meter lange. Om vi vil bryte den barrieren? Om fem år, nei, om 10 år – ja. Men om vi skal gjøre det? Da må du spørre sjefen, sier kaptein Andersson lurt.

I mellomtiden har nok de fleste mer enn nok med å fordøye årets nyvinning – den flytende byen Harmony of the Seas.

SE FLERE BILDER I BILDEGALLERIET ØVERST

HER KAN DU LESE VÅR DOM OVER NYE HARMONY OF THE SEAS

TILBAKE TIL HOVEDSIDEN