LES OGSÅ: DEILIGE DAGER PÅ DOURO
Underveis er det en rekke vakre sluser og små landsbyer, som blant annet Epernay. Foto: Gjermund Glesnes

Underveis er det en rekke vakre sluser og små landsbyer, som blant annet Epernay. Foto: Gjermund Glesnes

Den franske hovedstaden er vakker i seg selv. Men aller vakrest er den når den glir sakte forbi mens du tøffer oppover Seinen. Eiffeltårnet stiger til værs som en rakett like over nesa på deg, på Pont Alexandre III hilser kobbernymfene av Neva deg, senere dukker landemerker Musée d’Orsay og Notre-Dame opp og forsvinner igjen like ved siden av deg. Og så broene, da. Paris har 37 broer over Seinen, og alle sammen er ulike og som regel praktfulle.

Fra soldekket foran på lekteren «Raymonde» kommer det begeistrede utrop og hyppige blitzlys. Og ennå har vi knapt startet. I seks dager skal vi cruise sakte oppover elvene Seinen og Marne til vi når Châlons-en-Champagne, det som inntil årsskiftet (2015/16) var hovedstaden i regionen hvor Frankrikes mest luksuriøse bobler blir til.

Lavt tempo

Turen med «Raymonde» er ikke et tradisjonelt elvecruise. Den er et lektercruise. Forskjellen virker kanskje kryptisk all den tid begge båttyper er slanke som piler og stikker grunt ned i vannet. Men lektere er mindre. Langt mindre. Mens en elvecruisebåt typisk har tre–fire dekk og plass til et tresifret antall passasjerer, har «Raymonde» to dekk og lugarer til maks 24. Mindre plass gjør også at lugarene er små. Takket være smarte løsninger får du likevel plass til både bagasjen og deg selv.

Som seg hør og bør på et cruise som ender i Champagne, så serveres boblende varer fra skipet kaster loss i Paris. Kelner Oliver Grunwald sørger for god oppvartning. Foto: Gjermund Glesnes.

Som seg hør og bør på et cruise som ender i Champagne, så serveres boblende varer fra skipet kaster loss i Paris. Kelner Oliver Grunwald sørger for god oppvartning. Foto: Gjermund Glesnes.

I tillegg går den saktere. Selv når kaptein Jean-Michel Leblanc gir full gass, kan en ivrig and komme svømmende opp på sida av den 39 meter lange lekteren, og speede forbi. Du kan også med letthet sykle – ja, til og med spasere – i forkant av båten og spise en is mens du venter på den ved neste sluse. 

Derfor er det heller ikke noen lang strekning vi skal begi oss ut på. Mens syv dager på Donau kan bringe deg innom fire land og 70 mil, føles lektercruiset til Champagne-regionen som en tur i nærområdet. Kun 16 mil er det mellom Paris og endepunktet Châlons-en-Champagne.

Hos Anthony Gomes i Chalons-en-Champagne kan man prøvesmake distriktes edleste dråper. Foto: Gjermund Glesnes

Hos Anthony Gomes i Chalons-en-Champagne kan man prøvesmake distriktes edleste dråper. Foto: Gjermund Glesnes

Kjente fabler

Bedagelig marsjfart er ikke ensbetydende med beskjedent program. Snarere tvert imot. Vi tøffer tross alt gjennom et land som i århundrer har vært i eller nær sentrum av europeisk historie.

Da vi har gjort oss ferdige med Paris, begynner selve båtturen med omvisning på slagplassene i Marne, hvor de allierte stanset tyskernes fremrykking i Frankrike under første verdenskrig. Neste dag vies oppmerksomheten til forfatteren Jean de la Fontaine. Hvem, sa du? Navnet til den gamle skogvokteren i Château-Thierry setter ikke akkurat fart på samtalene rundt norske middagsbord. Men verkene hans er langt mer berømte – selv om de færreste forbinder dem med noen navngitt forfatter.

– Jeg ble helt overrasket da jeg fant ut at det er han som har skrevet så mange kjente fabler, som «Haren og skilpadden» og «Bjørnen og gartneren», den som skapte uttrykket «å gjøre en bjørnetjeneste», sier Heidi Nyland engasjert da hun og de andre gjestene er tilbake til båten etter endt omvisning.

Der venter igjen en tre retters middag som avslutning på dagen. Og en god natts søvn mens vi ligger stille og venter på soloppgang og flere opplevelser.

Elveidyll

Morgenen kommer med svaner og morgendis, men den har allerede løst seg opp da matros Rodolphe Magnin løsner trossene. Sakte siger vi oppover Marne. Landskapet er som en vidunderkur mot stress; en stille og flaskegrønn elv mellom grønt løvverk, her og der sitter en fisker med stang og dupp på en spinkel plankebrygge, andre steder står en hegre og speider etter bytte under vann.

Merete og Aage Haagenrud nyter en ettermiddagsdrink om bord. Foto: Gjermund Glesnes

Merete og Aage Haagenrud nyter en ettermiddagsdrink om bord. Foto: Gjermund Glesnes

Av og til kommer en landsby med sitt kirkespir og en klynge av teglsteinstak og sandfargede hus. I kartboka ombord i «Raymonde» står det navn på alle disse franske parentesene. Barzy-sur-Marne, Marcilly, Rosay, Trélou-sur-Marne, Dormans… dette er steder som gjør seg bedre i fotoalbumet enn i bokverket «Historien om Europa». Vi rekker likevel ikke å kjede oss. For til lunsj er det kyllingrullade med sopp og squashgrateng, sjokolademousse og lokale oster. Og etter maten venter turguiden Patrick Gielen.

Det er tid for champagne-utflukt.

Vinsmaking er nærmest et must på elvecruise i Champagne. Foto: Gjermund Glesnes

Vinsmaking er nærmest et must på elvecruise i Champagne. Foto: Gjermund Glesnes

Vakre kvinner

Verdens dyreste flaske med champagne koster nesten 18 millioner kroner, ifølge Business Insider, riktignok inkluderer prisen en Swarowski-krystall inne i flaska.

Rekordprisen er ikke det eneste som er imponerende med Champagne. Det nordøstfranske vindistriktet består av 285 000 jordparseller med vinranker. Og siden alle druer må plukkes for hånd i løpet av bare ti dager, er hele 120 000 mennesker sysselsatt under innhøstingen.

Det blir likevel raskt klart at champagne ikke handler om tall for Patrick. For den røslige guiden med mage som en vinballong og humor til å fylle den til randen, er vinen lidenskap og nytelse – og sterk kjærlighet.

– Champagne er den eneste vinen du kan drikke dag og natt, og som gjør kvinnene vakrere og vakrere. Jo visst fins det cremant, cava, spumante og prosecco. Men jeg vet at de kan gi meg hodepine. Med champagne hender det aldri, påstår han og fortsetter:

– Til måltidet, eller når du er sammen med kona di, kan du velge den beste kvaliteten: Magnum.

Bakover i bussen humrer følget fra «Raymonde». Det er som en guidet tur skal være, med fin blanding av skjemt og fakta. Og en magnum på vinspråket er som kjent ikke annet enn en vinflaske av dobbel størrelse.

REIS PÅ CRUISE OG LÆR!

Sommerfugl

Utenfor landsbyen Hautvillers forklarer han hvordan hele landskapet rundt Marne har form som en grønn sommerfugl, med elva og jorder med bygg og grønnsaker på sommerfuglkroppen, og vinger av vinranker.

Sammenlignet med vanlige elvecruise går lekterne saktere, slik at du lett kan sykle langs elva mens båten kjører. Det gjør at du selv kan velge hvor aktiv du vil være. Foto; Gjermund Glesnes

Sammenlignet med vanlige elvecruise går lekterne saktere, slik at du lett kan sykle langs elva mens båten kjører. Det gjør at du selv kan velge hvor aktiv du vil være. Foto; Gjermund Glesnes

– Naturen her er alltid det samme. I bunnen av dalen er det vanlig jordbruk, i lia er det druer, og toppen av åsene er dekket av skog. Champagne-området er faktisk også Europas største produsent av byggkorn, forteller han.

Det er likevel en helt spesiell grunn til at vi har stoppet akkurat her. Det var i klosteret i Hautvillers at Dom Perignon virket som kjellermester, og gjorde en rekke bidrag til kunsten å lage distriktets musserende vin.

– Det hevdes av og til at Dom Perignon oppfant champagne. Det er bare tull. Men han var viktig, sier Patrick og unngår videre teknikaliteter ved i stedet å fortelle om selve klosteret – lysekronene i taket i kirken består for eksempel av fire hjul fra druepresser.

1445 millioner

I Épernay har kjente champagnehus som Moët & Chandon og Pol Roger hovedkontor. Men boblebyen har også flere merker. Følget fra «Raymonde» stopper innom Champagne de Castellane. Murhuset deres er langt som et kvartal og er toppet av et veldig tårn.

Høydepunktene langs elven står som perler på en snor. Foto: Gjermund Glesnes

Høydepunktene langs elven står som perler på en snor. Foto: Gjermund Glesnes

Det er likevel under bakken dimensjonene blir virkelig imponerende. Der venter seks kilometer med tunneler hvor hele 1445 millioner flasker ligger lagret. Ellers er det en kjeller av sorten du neppe ville ha falt for på husvisning; fukten glinser både på gulv og i takhvelvet og det lukter rått. Navnene og lagervarene gir den likevel en eim av eksklusivitet. I Avenue Alexandre Mérand ligger husets egen samling, den eldste flaska er fra 1915, mens Avenue Hubert Moreau byr på et kammer med magnumflasker av 65- og 71-årgangene.

– De er ikke for salg. Vi åpner dem bare hvert femte eller sjette år for å studere utviklingen, sier Amélie Moreau som leder omvisningen ned i det underjordiske.

Etterpå vanker det smaksprøver og muligheter for handel oppe i dagslyset. Patrick har bare én formaning:

Plukkmodne vindruer smaker overraskende godt i seg selv. Men enda bedre som ferdig champagne. Foto: Gjermund Glesnes

Plukkmodne vindruer smaker overraskende godt i seg selv. Men enda bedre som ferdig champagne. Foto: Gjermund Glesnes

– Vinsmaking er noe helt personlig. Det er et spørsmål om forelskelse. Hvis dere ikke faller pladask for smaken, så ikke kjøp.

Det klirrer likevel i poser da bussen parkerer langs Marne og «Raymonde» i skumringen.

FLERE SAKER FRA FRANKRIKE FINNER DU HER

Kanalby

Om Épernay var et høydepunkt for smaksløkene, er Châlons-en-Champagne turens vakreste by. Den gamle hovedstaden i regionen Champagne-Ardenne er riktignok uteglemt fra Lonely Planets Frankrike-bok. Men noen guidebok er ikke nødvendig for å nyte byen, som med en verdensarvlistet kirke og to kanaler gjennom sentrum er et nydelig sted å avrunde båtreisen.

Først skal vi riktignok om bord i en farkost som er betraktelig mindre enn «Raymonde». På 1800-tallet ble nemlig kanalene lagt i tunneler under byen for å gi plass til to hovedgater og torg. Det siste året har kommunen jazzet de mørke vannveiene med lys- og lydshow for virkelig å by på noe som selv Venezia ikke kan matche.

Lekteren Raymonde ser kanskje ikke så luksuriøs ut, men om bord er det alle fasciliteter. Underveis r det mange anledninger til å gå i land og følge skipets sakte fart fra elvebredden. Foto: Gjermund Glesnes

Lekteren Raymonde ser kanskje ikke så luksuriøs ut, men om bord er det alle fasciliteter. Underveis r det mange anledninger til å gå i land og følge skipets sakte fart fra elvebredden. Foto: Gjermund Glesnes

Hva kan så toppe en rundtur i pram gjennom underjordiske kanaler? Ikke mye, men svaret er likevel enkelt: En prøvesmaking av fire champagner hos sommelier Anthony Gomes, etterfulgt av tre retters gallamiddag ombord i «Raymonde».

Så er reisen slutt. Men i kofferten har jeg en flaske fra Châlons-en-Champagne. Patrick har lovet at den ikke vil gi hodepine – selv om den åpner med et smell.

TILBAKE TIL HOVEDSIDEN