Problematiseringen rundt kjønnsspørsmål er forholdsvis nye i Thailand. Før imperialistene fikk innflytelse over det thailandske samfunnet i første halvdel av forrige århundre, fantes det verken kvinne eller mannsnavn eller differienserte klesplass. Foto: Mari Bareksten

Problematiseringen rundt kjønnsspørsmål er forholdsvis nye i Thailand. Før imperialistene fikk innflytelse over det thailandske samfunnet i første halvdel av forrige århundre, fantes det verken kvinne eller mannsnavn eller differienserte klesplass. Foto: Mari Bareksten

De står på rad og rekke på en scene. Hver og en har et nummerskilt festet på undrtøyet sitt slik at bargjestene lett kan peke ut hvem de liker best. De er ladyboys og jobber på en av Bangkoks mange barer. Nummer 45 heter Sabrina og er 27 år. Hun har vært go-go-danser siden hun var 15.

Sabrina visste allerede som tre-åring at hun var jente.

– Jeg likte jenteting og yndlingsfargen min var rosa. Jeg elsket også å ta på meg pene kjoler og sminke meg. For meg var det aldri et alternativ å forbli gutt, forteller hun og tar en slurk av drinken sin.

Hormontabletter begynte hun å ta da hun var 14. To millioner Bath, rundt 450 000 kroner, har det kostet henne å se ut som hun gjør i dag, og da har hun ikke gjennomført en kjønnsoperasjon. Hun peker på rompa, haka, puppene og kjevebena.

– Jeg har hatt noen sponsorer, ler hun.

Puppene er betalt av en japaner, og en engelskmann har betalt for hennes bakdel.

En annen kjønnsforståelse

Hvorfor er det så mange kathoeys, bedre kjent som ladyboys akkurat i Thailand? Den typiske kathoey har en kvinnelig kjønnsidentitet, kler seg etter kvinnelige skjønnhetsidealer og følger kvinnelige kjønnsnormer. Noen mener de selv er født i feil kropp, andre vil definere seg som et tredje kjønn.

Sabrina har vært go-go-danser siden hun var 15. To millioner Bath, over 500 000 kroner, har det kostet henne å se ut som hun gjør i dag. Foto: Mari Bareksten

Sabrina har vært go-go-danser siden hun var 15. To millioner Bath, over 500 000 kroner, har det kostet henne å se ut som hun gjør i dag. Foto: Mari Bareksten

I Thailand opererer de med et mye videre kjønnsbegrep enn det vi gjør. Mens vi skiller mellom biologisk og sosialt kjønn, samt seksuell orientering – oppfattes alt dette som det samme kjønnsbegrepet her, i den thailandske termen phet. En mann kan ha sex med en ladyboy uten å være homofil, så lenge han tar på seg den mannlige rollen i sexakten, likedan er det med de fleste ladyboys.

– Jeg er en dame. Selv om jeg har penis vil jeg ikke bruke den, sier Sabrina. Og understreker: Jeg er ikke homofil.

Aksept

Alle i Sabrinas familie aksepterer hennes valg.

– Alt er greit så lenge du er en god person, mener vi i vårt buddhistiske samfunn, forklarer hun.

Det finnes flere danse– og mimeshow i Bangkok hvor ladyboys har store roller. Her er det masse glitter og glamour. Den aller mest kjente er Calypso Cabaret, mens et litt mer barnevennlig danseshow finnes på scenen til Playhouse Cabaret. Foto: Mari Bareksten

Det finnes flere danse– og mimeshow i Bangkok hvor ladyboys har store roller. Her er det masse glitter og glamour. Den aller mest kjente er Calypso Cabaret, mens et litt mer barnevennlig danseshow finnes på scenen til Playhouse Cabaret. Foto: Mari Bareksten

Buddhistisk filosofi vektlegger respekt og toleranse for alle levende vesener, og kan nok gi en del av forklaringen på hvorfor åpen trakassering mot seksuelle minoriteter og «annerledeskjønn» nært sagt er fraværende i Thailand. Mens seksualiteten til munkene er sterkt kontrollert, betrakter ikke buddhismen seksuelle handlinger mellom verdslige mennesker av samme kjønn som en synd. En buddhist tror også på reinkarnasjon, og tenker at man i ett liv kan fødes som mann og i det neste som kvinne. Derfor er ikke tanken om å endre kjønn i løpet av livet så fremmed, som for eksempel for en med kristen tro.

Kjønnsrevolusjon

Men så er problematiseringen rundt kjønnsspørsmål forholdsvis nye i Thailand. Da imperialistene med Storbritannia og Frankrike i spissen fikk innflytelse over det thailandske samfunnet i første halvdel av forrige århundre, kritiserte de thailenderne blant annet for å være androgyne: De mente faktisk at det ikke kunne se forskjell på en thailandsk mann og kvinne.

Alle i Sabrinas familie aksepterer hennes valg. Alt er greit så lenge du er en god person, mener vi i vårt buddhistiske samfunn, forklarer hun. Foto: Mari Bareksten

Alle i Sabrinas familie aksepterer hennes valg. Alt er greit så lenge du er en god person, mener vi i vårt buddhistiske samfunn, forklarer hun. Foto: Mari Bareksten

Kong Vajiravudh, som var konge mellom 1910-1925, tok kritikken til seg. Han bestemte at hans kvinnelige familiemedlemmer og venner skulle la håret gro og kle seg i et skjørtelignende plagg, til fordel for et bukseplagg som både kvinner og menn tidligere gikk med. Statsminister Phibun Songkhram gikk litt lengre: Det ble innført skoleuniformer, guttene måtte være med i speideren, og jentene skulle sy.

Mammaen til Jypzy var sikker på at sønnen kom til å bli en ladyboy, allerede fra han var seks år gammel. Foto: Mari Bareksten

Mammaen til Jypzy var sikker på at sønnen kom til å bli en ladyboy, allerede fra han var seks år gammel. Foto: Mari Bareksten

Før den såkalte kjønnsrevolusjonen ga heller ikke thailandske navn noen indikasjon på kjønnet til den som bar det. Men nå ble det definert kvinnenavn og mannsnavn. Peter Jackson, en av verdens fremste forskere på kjønn i Thailand, mener at Thailands ladyboys oppsto som en reaksjon på kjønnsrevolusjonen. Etter radikale endringer i hvordan en skulle praktisere kjønn på, til en mye mer vestlig måte,  var det mange menn som følte at de ikke passet inn i denne måten å være maskulin på.

 Ville vekk

Mintra er én av dem som ikke passet inn. Som liten gjemte hun seg fra de andre for å kle seg i kvinneklær.

– Det tok lang tid før jeg aksepterte meg selv som kvinne, sier hun der vi sitter på en lunsjrestaurant ved siden av hennes nye arbeidsplass.

I en alder av 25 begynte Mintra på hormonbehandling. Hun pleide å jobbe i bar, men nå har hun fått seg en «ordentlig» jobb, som hun selv kaller det, i en møbelforretning hvor hun i hovedsak selger madrasser.

– Nå jobber jeg 8 timer om dagen, 6 dager i uken og kan sove om nettene, sier hun med et stort smil om munnen.

– Min karakter er og har alltid vært motsatt av hva jeg ble født som. Det tok bare litt tid før jeg innså det, sier hun.

Mintra er veldig fornøyd med de naturlige puppene som har vokst frem som følge av hormonbehandlineg. Hun har enda ikke lagt seg under kniven, men vil det når hun får råd til å gjennomføre en kjønnsoperasjon. Man må betale for operasjonen selv, og man må «godkjennes» av psykiatere i forkant. Det bekymrer ikke Mintra.

Thailands ladyboys blir stadig mer inkludert i arbeidslivet. Mintra gikk fra å jobbe på bar til å idag jobbe i en møbelforretning. Foto: Mari Bareksten

Thailands ladyboys blir stadig mer inkludert i arbeidslivet. Mintra gikk fra å jobbe på bar til å idag jobbe i en møbelforretning. Foto: Mari Bareksten

– Jeg er hundre prosent sikker på hvem jeg er.

Det tredje kjønn

Men det er ikke alle som vil defineres som jente. Jypzy er 27 år og jobber som danser på Playhouse Cabaret i Bangkok. Danse- og mimeshowet går to ganger hver kveld, syv dager i uken. Jypzy er stjerna.

Mammaen til Jypzy var sikkert på at sønnen hennes kom til å bli en ladyboy, allerede fra han var seks år gammel. Jypzy selv trodde hun var homofil. For fem år siden innså hun at det var ladyboy hun var. Hun leste skjønnhetsmagasiner og ville bli som de vakre ladyboyene som var avbildet der. Det har hun klart. Men når vi spør henne om hun vil gjennomføre en kjønnsoperajon, er svaret klart nei. I motsetning til mange andre ladyboys vi har snakket med så vil ikke Jypzy bli definert som jente.

Hun føler seg som en ladyboy, verken mann eller dame, men en ladyboy.

TILBAKE TIL HOVEDSIDEN