På den trendy restauranten 360 Istanbul kan man nyte godt av både god mat og den flotte utsikten over hele byen. Foto: Marit Helgerud

Etter et døgn i Istanbul skjønner jeg godt hvorfor byen kommer høyt opp på lister over byer verdt å besøke!

Dag 1

Fredag kveld sjekket vi inn på Hotel Marmara Pera – et sentralt og flott hotell i den europeiske delen av byen. Vi nøt tyrkisk musserende og utsikten over byen fra hotellets takterrase Mikla, og fortsatte videre til restauranten i toppetasjen til en seksretter med tilhørende drikke. Kort oppsummert – en fantastisk kveld, vel verdt å kopiere!

_MG_8152

Ekte tyrkisk hamam er et must å få med seg. Foto: Marit Helgerud

Dag 2

Etter en nydelig frokost med fersk frukt og alt man måtte ønske gikk turen i dag via noen butikker i Taksim-området med taxi til den europeiske delen av byen. Der fikk vi med oss Grand Bazar med yrende folkeliv før vi ble vasket og skrubbet rene på hamam – et must å få med seg! Deilig kebab-lunsj og lokal rødvin ble nydt noen få kvartaler fra bazaren før vi besøkte den blå moskeen noen få minutter unna.

Kvelden ble tilbragt tilbake i den europeiske delen – på den trendy restauranten 360 Istanbul, kun en kort spasertur fra hotellet vårt. Maten var like god som utsikten – og underholdingen likeså.

Etter en alle tiders dag på egenhånd, er vi spente på hva guiden som skal plukke oss opp i morgen tidlig vil vise oss…

– Marit

Dag 3

– Jeg snakker litt mye, så dere kan bli litt lei, men da føler jeg at jeg gjør en best mulig jobb, sa Sinan med et smil da han møtte oss i hotell-lobbyen i dag tidlig – guiden som skulle følge oss rundt i byen noen timer. Og derfra gikk det slag i slag:)

Sammen med guiden Sinan ble det tid til å se mange fine sider av byen. Foto: Marit Helgerud

Sinan bodde i Norge i 5 år fra 1987, først som student og siden i jobb, og han lever nå av å guide nordmenn og andre turister i og rundt Istanbul. Han elsker nordmenn på avstand, som han sa – liker godt norske folk, men ønsker ikke å leve i vårt litt ‘stive’ samfunn.

Løpende etter Sinans heler fikk vi med oss mye av hva Istanbul har å by på i løpet av noen formiddagstimer – han ønsket å vise oss mest mulig ila av den tiden vi hadde satt av.

Første stopp var Topkapipalasset – der det otomanske styret hadde sitt hovedsete i 400 år. Videre gikk turen til St. Sofia-katedralen (det største og kanskje mest imponerende bygget i Istanbul) via vannsisternene og kryddermarkedet (også kalt det Egyptiske markedet) før vi tok båten over til den asiatiske delen av byen. Her hoppet vi på den meget sjarmerende gamle trikken som tok oss en runde innom Moda-området og tilbake til båthavnen. Mer tid i Moda skal definitivt på agendaen ved neste Istanbul-tur:)

Vi hoppet på den sjarmerende trikken som tok oss med til Moda-området. Foto: Marit Helgerud

Sinan fulgte oss tilbake til den europeiske delen av byen med båt over til Kabatas og videre med buss til Ortaköy før vi gikk hvert til vårt – og min søster og jeg oppsummerte opplevelser under en sen lunsj på egenhånd.

_MG_8186

Godt mat og godt selskap. Foto: Marit Helgerud

Gårsdagen var flott alene, men det er ikke tvil om at man får en annet inntrykk av byen dersom man lar lokale personer fortelle og guide en rundt:)

– Marit

Mer fra turen kommer i en senere utgave av magasinet.