Vi vekkes i otta, omtrent samtidig som skipet tøffer inn mot den lille byen Odda innerst i Hardangerfjorden.

– Alle har noe å bidra med, og på våre seilturer skal man ta i et tak. Lagarbeid er viktig, sier kaptein Fridtjof Jungeling om turene med Christian Radich. Foto: Runar Larsen

– Sovet godt? Så bra! Det er frokost om ti minutter. Da må alt dette være pakket bort, melder Amandus Ibsen-Børnick (27).

Så bra! Det er frokost om ti minutter. Da må alt dette være pakket bort, melder Amandus Ibsen-Børnick (27).

Sersjanten om bord på SS «Christian Radich» røsker lett i de siste hengekøyene nede på aktre banjerdekk for å hjelpe syvsoverne blant oss ut av drømmeland. Ikke at det er så mange grunner til å dvele for lenge. På sommerlig tokt langs Vestlandets vidunderlige fjorder er det aldri langt mellom høydepunktene – noe en tysk keiser oppdaget allerede på 1800-tallet.

Livet om bord består av både jobbing på skuta og avkopling. Foto: Runar Larsen
For noen er det livet om bord som er det viktigste. Men kombinasjonen med utflukter som Preikestolen gjør at korte tokt med det gamle skoleskipet passer for flere enn vordende seilere. Foto: Runar Larsen

Innholdsrik seilas

Vi er med på det nystartede konseptet «Walk and sail» fra Bergen til Stavanger. Dette er selve indrefileten av Vestlandet, og med base på et smykke av et skip skal vi i løpet av fem dager legge ut på nasjonalromantiske fotturer, forsere en mektig isbre, heise seil ute i havgapet og som Tom Cruise – slenge beina ut over et av verdens mest berømte fjellplatå.

I løpet av turen får vi oppleve noe av det beste Norge har å by på. Foto: Runar Larsen

Livet om bord er en vakker reise i seg selv. Monika Solheim Slind (33) har vært på seilas med Christian Radich før, men aldri med så mange eventyrlige stopp på ferden. 

– Jeg følte at det var på tide å oppleve mer av Norge. Denne turen er en kul kombinasjon av livet til sjøs og fine turer på land, sier Monika.

Fem dager på den ærverdige skuta er en spennende innføring i livet til sjøs. Foto: Runar Larsen
Seilasen starter i vakre Bergen. Foto: Runar Larsen

Hun er fullt klar over at det ikke er en ferie for late landkrabber. Selv om netter i hengekøyer under dekk er overraskende komfortabelt og måltidene gode, blir det aktive dager. Vi er rundt 20 gjester – eller medseilere som vi kalles – om bord, som alle går brannvakt, tar tørner ved roret, klatrer i mastene, heiser seil og organiserer taukveiler.

– Det gir en mestringsfølelse å være med. Selv om det alltid er arbeidsoppgaver som venter, klarer jeg å slappe skikkelig av, forklarer hun.

Seilas kombinert med vandring i nasjonalromantisk landskap. Kontrastene er store ombord på Christian Radich. Foto: Runar Larsen
LES OGSÅ: TELTTUR TIL PREIKESTOLEN
EUROPAS BILLIGSTE STORBYER
Det er kort vei mellom fjord og fjell ombord på Christian Radich. Foto: Runar Larsen

Historisk skip

Den ærverdige tremasteren har historie tilbake til 1937, og vekker fortsatt oppsikt uansett hvilken havn den seiler inn mot. Med 73 lengdemeter inkludert baugspyd er fullriggeren et majestetisk syn. Skipet ble bygget i Sandefjord som  skoleskip for hovedstadens unge og lovende sjømenn.

Etter en vellykket oppvisningsseilas til New York i forbindelse med verdensutstillingen i 1939, holdt andre verdenskrig på å ta knekken på hele skipet. Først brukte tyske soldater Christan Radich som en flytende brakkerigg i Norge, før de på tampen av krigen tauet det over Kattegat og til Flensburg. Her havnet det etter hvert i bunnen av havnebassenget som en følge av et alliert bombeangrep. Men de rettmessige eierne hadde heldigvis ikke gitt opp, og takket være en komplisert bergingsaksjon samt omfattende restaurasjonsarbeid kunne Christian Radich endelig ta fatt på rollen som skoleskip igjen i 1947 – en rolle den hadde helt fram til 1998.

Den internasjonale sjøfarten har endret seg mye i seilskutenes storhetstid, og selv om styrmannen på Christian Radich har moderne hjelpemidler til rådighet er den daglige driften av båten akkurat som for 70 år siden. Og det er nettopp dette som er mye av sjarmen.

– Alt er manuelt. Både ror og seil drives med håndkraft. Dette er et levende kulturminne, sier kaptein Fritjof Jungeling (46).

Turen med den ærverdige skuta er ikke en ferie for landkrabber. Foto: Runar Larsen
Alle bidrar ombord på skipet. Foto: Runar Larsen

Keiserens favoritt

Så fort vi har lagt til kai i Odda forsvinner store deler av mannskapet med buss mot utgangspunktet for den populære fotturen til Trolltunga. Kapteinen må på sin side holde fortet. 

Det er et åpent skip, og i en by ikke helt ukjent med herskapelige besøk via sjøveien er det mange som vil om bord for en omvisning. 

Vi sover overraskende godt i hengekøyene nede på aktre banjerdekk. Foto: Runar Larsen
Seilskip og solnedgang – en ypperlig kombinasjon. Foto: Runar Larsen

Situasjonen var trolig litt annerledes da Wilhelm II første gang seilte inn i denne fjorden for 130 år siden. Den tyske keiseren ble dypt fascinert av en utstilling med malerier fra norsk fjordlandskap hjemme i Tyskland i 1888, og året etter dro han like greit på ferie til Norge med sitt staselige luksusskip «Hohenzollern». Det ble starten på et livslangt kjærlighetsforhold til den norske kysten og forløperen til moderne turisme. Tilgangen hit var enkel, og vel framme lå både fjord, fjell og fossefall i kort avstand fra havna. Helt fram til utbruddet av 1. verdenskrig i 1915 var han på minst et norgesbesøk hvert år, alltid om bord sin 122 meter lange luksusyacht – komplett med ballsal og orkester.

Fjord og fjell i skjønn harmoni. Foto: Runar Larsen
LES OGSÅ: 10 TING Å GJØRE I NORGE I SOMMER
SETT SEIL PÅ SVALBARD

Topptur

Det er lett å skjønne hvorfor den tyske keiseren lot seg begeistre over kontrastene som rår i denne delen av landet. Her er det aldri langt mellom fjord og fjell. Ikoniske Trolltunga er blitt det store trekkplasteret. Samtidig har Odda og omegn en rekke flotte utflukter for den som ser etter alternativer til den krevende fotturen og kan styre seg for køer ut på steinknausen hvor turister fra hele verden poserer i enslig majestet – med folkemengdene bak kamera.

Fyret på øya Utsira, et av stoppestedene på vår reise fra Bergen til Stavanger. Foto: Runar Larsen

Den lett tilgjengelige men overraskende spektakulære turen opp til mindre kjente Lilletopp forbi vannkraftledningene til Tyssedal kraftstasjon er for eksempel interessant med tanke på både natur og industrihistorie. En vandring inn i trolsk barskog i høydene over det historiske Agatunet byr dessuten på et annerledes stykke natur – og høydepunkt av det spiselige slaget. Vegard Holven (32) driver Hardanger Eventyr, en av samarbeidspartnerne til Christian Radich. Han inviterer på vandring inn gjennom et eventyrlig skogholt, forbi en drøm av et tjern og inn til en rasteplass som hentet fra postkortmotivet av norsk fjellidyll. Kanskje var det denne typen utflukter keiser Wilhelm falt for? 

Luftige stup, eventyrlige vandringer i nasjonalromantisk landskap og mektige brevandringer: Det er dette som essensen av sommerferie på Vestlandet. Foto: Runar Larsen
Norsk sommermat på sitt beste. Foto: Runar Larsen

– Vær så god: Hardangertapas, sier han – og deler ut varmrøkt laks, spekeskinke, potetsalat og eggerøre – alt av lokal opprinnelse.

– For den som kommer utenfra er dette supereksklusivt. Men folket her i området ser på slike råvarer som hverdagslige. Det er helt vanlig å lage mat på tradisjonelt vis, og mange har eget røykeri, forteller Vegard som selv er oppvokst ved Sørfjorden og er godt vant med festmat til hverdags.

Høyt og lavt

Også på skipet serveres førsteklasses mat. Sånn må det nesten være når aktivitetsnivået er høyt. Mette mager og frisk sjøluft er vuggesang for slitne vandrere. Opp med hengekøya, finn en behagelig stilling – og la sjøen gynge deg i søvn som forberedelse på nye eventyr.

Hardangertapas! Foto: Runar Larsen

Og sånn går dagene om bord. Et glimt inn i seilhistorien og anledning til å høste maritim kunnskap, men med utflukter hver eneste dag. Den spektakulær brevandringen over Folgefonnas hav av is står som et virkelig høydepunkt, også dette en tur den tyske adelsmannen skrøt av i sine memoarer. 

Som seg hør og bør på et skikkelig tokt til sjøs setter kapteinen også kursen utaskjærs. Den lille øykommunen Utsira viser seg som en hyggelig overraskelse, med gatekunst (!) i verdensklassen og en tidløs stemning – langt ute i havgapet. Så setter vi endelig seil og glir lydløst inn mot kysten igjen hvor Preikestolen er neste landhugg. 

Sydenturen får seile sin egen sjø. Det er dette som er sommer med alt inkludert: Seilferie med Christian Radich byr på et hav av opplevelser.

Seilferie med Christian Radich byr på fantastiske opplevelser. Foto: Runar Larsen
LYST TIL Å FÅ NY REISEINSPIRASJON RETT HJEM I POSTKASSA? ABONNER PÅ MAGASINET REISELYST HER!
TILBAKE TIL HOVEDSIDEN