For Sigrid Elsrud var det selve gleden ved å være på reise som gjorde at hun fikk øynene opp for togturer.

– Jeg så lyset et sted mellom Napoli og Milano, humrer den 60-årige togentusia­s­­ten, som både driver bloggen togreiser.no og er aktuell med boka «Ferie med tog. Reiseglede langs skinnene».

Men det var aldri gitt at nettopp hun skulle stå på barrikadene for reiser på skinner.

– Nei, jeg vokste opp langt unna jernbanen, og har flydd svært mye i mitt liv. Så du kan si jeg konverterte langsomt, forklarer hun.

Det var togturen i Italia en gang på ­midten av 90-tallet mens hennes to sønner var barn som tente gløden. ­Familien hadde reist på påskeferie til Middelhavet med fly, og bestemte seg for å ta turen fra Italias hæl og nordover langs kysten helt opp til Milano i tog. Et stykke utenfor Napoli innså hun at reisen på ­skinner var langt mer enn en transport­etappe.

Nederst i saken finner du inspirasjon til fem fine togturer.

LES OGSÅ: MILJØENGASJERT MUSIKER PÅ ELBIL-TURNÉ

Spor av glede

– Det var helt tydelig at vi hadde stor glede av dette. Her ble minner skapt, på en helt annen måte enn å gå på flyet og fraktes et sted. I ettertid husker jeg det som et skranglete tog fritt for luksus, men det ble et lite ­eventyr, hvor barna kunne klatre og herje. Vi ­hadde egen kupé og masse frihet, ­mimrer Elsrud.

Etter hvert ble tog en naturlig transport­form også på langtur for damen som er bosatt i gatestumpen Langs Linjen, midt mellom Ljan og Nordstrand stasjon utenfor Oslo. Hun er medeier i et feriehus ikke langt fra Malaga lengst sør i Spania, og reisen dit går gjerne på skinner omtrent fra dørstokken. Samtidig synes hun turer langs Europas utbredte jernbaner er en fin ferieform i seg selv, og reiser gjerne til berømte storbyer så vel som mindre kjente småsteder med tog.

– Det er noe med den kontemplative opplevelsen. Da jeg startet togbloggen i 2015, var det mye snakk om mindfulness. Min forståelse av dette begrepet handler om å være tilstede, å finne den tenksomme roen. Når du hele tiden har en film som spiller utenfor vinduet fra tog­setet, gir det en egen ro, illustrerer hun – og understreker at miljøaspektet også har spilt en viktig rolle.

– Debatten rundt klima og utslipp har helt klart bidratt til interessen for tog­transport har økt, sier hun.

MER ENN TRANSPORT. Sigrid Elsrud har skrevet en praktisk inspirasjonsbok om togreiser, og håper at flere følger hennes spor.  Foto: Privat

Den gode hjelper

Etter flere år med hyppige publiseringer i bloggform, så ­Elsrud til sin store glede at togreiser var i ferd med å bli en trendy ferieform. Kombi­nasjonen av nostalgisk reiseglede og en effektiv anledning til å redusere klimautslippet gjorde at interessen både blant lesere, annonsører, samt eksterne oppdrag ­knyttet til togferier var så stor at hun vurderte å satse fulltid som tog­-blogger tidlig 2020. Slik gikk det ikke. Men samtidig som den globale pande­mien bremset både reiselysten og muligheten til å reise fritt med tog, fant Elsrud ut at hun ville samle sin erfaring og opplevelser fra mange års togreiser mellom to permer. Hun fikk støtte fra blant andre Fritt Ord, bokavtale med Cappelen Damm – og fortsatte på samme spor. 

Nå er den gode toghjelperen klar med «Ferie med tog – reiseglede langs skinnene», hvor hun tipser om konkrete togturer, praktisk info som billettkjøp og rutetider, og formidler langsom reiseglede til inspirasjon for vordende tog­turister.

– Det er noe med tankesettet vårt når vi velger fly uten å reflektere over alterna­tivene. Jeg er sikker på at mange vil ha stor glede av å bruke togreisen som en del av opplevelsen, heller enn å bare la seg transportere gjennom lufta, sier hun.

LES OGSÅ: VERDENS BESTE TOGTURER

Tips og råd

Mens lavprisselskapene ­falbyr flybilletter slik at du kommer deg hurtig og billig langt avgårde, kan hele prosessen med togturer ut av Norge være både komplisert og kostbar. 

– Her er det stort forbedringspotensial, erkjenner togbokforfatteren – som anbefaler ferje over til de store transportsentralene for eksempel nord i Tyskland for en mer sømløs start på eventyret på skinner.

Fra Hamburg har du hele Europas nettverk av jernbaner for dine føtter. Men også skinnegang fra Oslo til Gøteborg er en fin reise, med togbytte i Sverige for neste etappe til København. I boken viser hun for øvrig at det er godt mulig å finne rimelige togbilletter på mange lengre ­strekninger – bare man vet hvordan.

– Mange har både tid og frihet. Fly­reisene har lært oss opp til at alt skal gå raskest mulig. Det er rasjonelt i en del sammen­henger, men ikke nødvendigvis når vi har ferie, synes Elsrud.

Etter en tid hvor vi har erfart at det er mulig å sette opp hjemmekontor på alle mulige steder, er det heller ingenting i veien for at lange togturer med tog kan kombineres og bli kontor på skinner.

– Poenget er at togene reiser langs bakken. Det er ikke bare transport, det er opplevelser hele veien, slår Sigrid Elsrud fast.

LES OGSÅ: JAPAN MED TOG

Fem fine togturer

1. Langs Elbe og over Semmeringbanen til Ljubljana

Fra Hamburg reiser vi med et Eurocity-tog via Berlin og Dresden til Praha. Underveis får vi med oss det fantastiske landskapet langs Elbe som har lånt navn fra Sveits: Saksiske Sveits på tysk side og Böhmiske Sveits på ­tsjekkisk side. Et ­vanlig rutetog videre fra Praha til Wien, og så siste reise­dag på et nytt Eurocity-tog som tar oss over klassiske Semmeringbanen og helt til Ljubljana. Begge disse Eurocity-togene har ordentlige ­restaurantvogner der reale porsjoner blir servert på bord med duk. 

Foto: iStock

2. Fra Frankfurt, via Salzburg og gjennom Alpene til Ljubljana

Ljubljana ligger også ved en lang Eurocity-rute som går helt fra Zagreb til Frankfurt. (Toget bytter riktignok både mannskap og kjøreretning underveis, men vi kan sitte rolig om bord.) Også dette er et tog med restaurantvogn, og utenfor vinduene har vi så mye alpelandskap vi bare kan ønske oss. Ljubljana er på mange måter den perfekte togreisebyen. Kompakt og innholdsrik, lett å komme seg til, og utgangs­punkt for utallige muligheter til å reise videre på skinner.

Foto: iStock

3. De britiske øyer

Reis fra Oslo til London via Hamburg og Brussel eller Amsterdam. Cluet her er den britiske «Sail&Rail»-billetten som gjør det enkelt og rimelig å reise videre til både Dublin og Belfast. Hovedruten går via Holyhead i Nord-Wales. Da får vi med oss fint landskap langs kanalene og fortsetter langs kysten av Wales med Irskesjøen på den ene siden og Snowdonia på den andre. Plutselig er vi også på slottsbesøk med tog, siden jernbaneskinnene er bygget inn som en del av festnings­verket Conwy Castle. I Holyhead går vi rett over på ferge som bruker 3 timer over til Dublin. Er det dit vi vil, er vi fremme tidlig samme kveld som vi startet fra London. Vil vi videre til Belfast, går vi på et nytt tog og kan være fremme nøyaktig 12 etter at vi startet fra London. 

Foto: Visit Britain

4. Bernina Express til Milano

På raskeste vis kan vi reise fra Hamburg til Milano på ca. 11 timer, eller med nattog til Basel eller Zürich og 3-4 timer videre til Milano neste dag. Legger vi inn en ekstra reisedag, kan vi få med oss den fantastiske ruten over de to jernbanesporene Bernina og Albula. Begge står på UNESCOs verdensarvliste, og er mest kjent for panoramatoget Bernina Express som går direkte mellom Chur i Sveits og Tirano i Italia. Mellom Tirano og Milano får vi i tillegg med oss det nesten klisjeaktig vakre landskapet langs Comosjøen. 

Foto: Rhb.ch

5. På gamle skinner over St. Gotthardpasset til Milano

Alle søketjenester tror alltid at vi har det travelt, og fra Zürich til Milano blir vi sendt gjennom verdens lengste og dypeste jernbanetunnel, Gotthard-Basistunnelen. Men om vi vil, kan vi også på denne reise­ruten klatre opp i Alpene – på de gamle jernbaneskinnene som fortsatt ligger der. De er i daglig bruk. Ber vi søketjenestene om å få reise via for eksempel Airolo når vi skal fra Zürich til Milano, må vi legge på et par timer ekstra på reisetiden, men vi får samtidig med oss mye mer landskap. I sommer­sesongen går det også et panorama­tog på disse skinnene, The Gotthard Panorama Express mellom Arth-Goldau og Lugano.

Foto: Keystone, Dominik Baur

LYST TIL Å FÅ NY REISEINSPIRASJON RETT HJEM I POSTKASSA? ABONNER PÅ MAGASINET REISELYST HER!

TILBAKE TIL HOVEDSIDEN