Ushuaia ligger helt syd på det Amerikanske kontinent og er mye «verdens sydligste»; flyplass, skisenter – og golfbane. Etter at myndighetene ga skattefritak for folk her nede, er det også blitt verdens sydligste by, siden innbyggertallet på bare et par tiår skjøt i været fra beskjedne 5000 til dagen 65 000.

Som på de fleste cruise blir det tid til soling og det gode liv på dekk. Foto: Ronny Frimann

Som på de fleste cruise blir det tid til soling og det gode liv på dekk. Foto: Ronny Frimann

Det er herfra, fra det ytterste punkt på Amerika, at Hurtigrutens tur til Antarktis starter.

To dagers ferd der fremme venter Sørishavet, med pingviner, isfjell, trange passasjer og dramatisk natur.

Men først må vi komme dit da, og det betyr en tur ut Beaglepassasjen, forbi Kapp Horn og ikke minst – over den fryktede Drakepassasjen.

Men det er her, hvor landet slutter, at eventyret begynner!

MER OM CRUISE FINNER DU HER

Velkommen til Antarktis

Land i sikte, og gummibåtene sjøsettes. Det er blitt sen ettermiddag, og under to døgn siden vi forlot Ushuaia. Så fort og smertefritt kan altså passasjen over til Antarktis gå. Herlig.

Vel fremme lander vi i Yankee Harbour på Greenwich Island, en tidligere hvalstasjon med flere store kolonier med bøylepingviner.

– Om vinteren stenger Antarktis ned, og alt liv venter på at sola skal komme opp igjen. Da er det hele en stor, frossen ørken. Så når sola kommer, er det et kappløp med tiden for å reprodusere før det er for sent, forteller Hurtigrutens guide og ornitolog John Cherdene mens han skuer ut over havet av travle bøylepingviner.

Den polare vinteren er på hell, men fortsatt dekker hvit snø mesteparten av bakken, og pingvinene sliter med å finne et sted å bygge sine reder av stein.

Derfor rapper de stein fra naboredet, løper av gårde til sitt eget rede, og legger den stjålne steinen fornøyd ned. Og mens de er ute på sitt neste tokt, kommer en annen nabo og stjeler den steinen førstemann nettopp la ned.…

– De gode tidene varer som kjent kort, for om bare noen måneder fryser alt til igjen, sier Cherdene.

Hvalfangere og forskere

Hurtigrutens tidagerscruise går som de fleste andre, til den antarktiske halvøya – en ryggrad av stein som strekker seg fra Antarktis og nordover mot Amerika.

Dette er det «maritime» Antarktis, hvor de ekstreme temperaturene modereres av havet.

Det er her ute i den «levelige» delen av kontinentet at menneskene har satt sine spor. Her er rester etter både hvalfangere og forskningsstasjoner, og mye av reisen går i de tidlige pionerenes fotspor.

LES OGSÅ OM HUNDEKJØRING PÅ BEITOSTØLEN

Pingvinenes postkontor

Port Lockeroy, i dag verdens sydligste postkontor, har vært både forskningsstasjon og tilholdssted for hvalfangere. Den trygge havnen ble oppdaget i 1904 og fikk, som så mange andre steder, sitt navn etter en fransk politiker.

Steder, bukter, øyer og stasjoner er oppkalt etter franske, britiske, argentinske og chilenske politikere, konger eller kapteiner.

Greenwich Channel, King George Island, Bismarckstredet – de historiske referansene er over alt.

Godværstur

På cruise i Antarktis bestemmes dagens program av vær og vind. På denne turen er det helt usedvanlig bra vær, og Hurtigrutens kaptein kan lose oss inn til den ene havnen etter den andre.

Antarktis er pingvinenes rike. Foto: Ronny Frimann

Antarktis er pingvinenes rike. Foto: Ronny Frimann

Adelepingviner og komorantfugler bygger reder på Peterman Island, weddelsel og crabeatersel koser seg i sola på isflakene.

– Jeg har aldri opplevd maken, sier kaptein Rune Andreassen og skuer utover det speilblanke havet.

– Vi opplever gjerne en dag eller kanskje to med flatt hav og sol, men så mange dager i strekk, det er sjelden.

Så sjøsyketabletter byttes raskt ut med champagne i boblebadet på dekk, mens skipet venter på at et 500 meter bredt isflak som stenger passasjen i Lemairekanalen skal flytte på seg.

Alle som velger å reise til Antarktis er der på naturens premisser.

TILBAKE TIL HOVEDSIDEN