Kuiburi. Det høres ut som en papegøye Pippi Langstrømte kunne plukket opp eller et fiktivt sted i et eksotisk eventyr. Men, Kuiburi er verken fiktivt eller spesielt eksotisk: Det er et lite sted på Thailands gulfkyst, omtrent to timer syd for langt mer kjente og hektiske Hua Hin.

God mat er en selvfølge, som ellers i Thailand. Foto: Torild Moland

Hit kommer man for å slappe av, oppleve lokal kultur, gå turer i vakre nasjonalparker og få en bit av det ekte Thailand.

LES OGSÅ: URØRTE THAILAND

Inn i kokongen

Vi er her for å få energien tilbake. Når blodtrykket dobles og legen beordrer ro, er ikke engang såkalt avslappende yogaferie på planen. Her er det bare total avkobling som gjelder.

Så nesten før frokosten er inntatt installerer fotograf, mann og reisefølge Ronny Frimann (59) seg i en solkokong. Der skal han puppes de neste dagene, for å komme ut som en ny og forbedret sommerfugl.

Hotellet vi har valgt, Dhevan Dara, er det eneste tilnærmede luksusalternativet i mils omkrets, og vi har booket det i siste liten på hotels.com for 600 kroner natten.

Til frokost ser vi bare en thailandsk familie og ett annet europeisk par – ellers er det godt med plass og få gjester. Så langt, så vel!

Christy (30) og Manuel Gogolin (31) har syklet til Kuiburi helt fra Ao Nang på Andamankysten og nyter Valentines i bassenget på Dhevan Dara, et rimelig luksushotell med fancy design og beliggenhet rett på stranda. Foto: Ronny Frimann

Stemning på stranda

De første fire dagene gjør vi ingenting. Som i faktisk ingenting. Vi går ikke engang ut av hotellet, selv om maten her er både dyrere og dårligere enn restauranten 200 meter oppover stranda. Noen ganger er det verdt å betale for å være lat.

Det er omtrent 50 meter å gå fra det gigantiske rommet vårt i andre etasje av hovedbygning til solkokongene ved bassenget nede på stranda. Bassenget er delt i to etasjer og ender 50 meter fra vannkanten.

Fine omgivelser på hotellet. Foto: Torild Moland

På den ene siden ligger frokostsalen, på den andre et nabohotell som åpenbart aldri ble ferdigstilt.

Det ser ut som et tempel i all verdens dype rødtoner og skinner som et bål når sola går ned om kvelden.

Bortenfor det tomme tempelet ligger et par enklere hotell og tilhørende strandbarer, med hjemmesnekra treskilt, fargerike solstoler og lyslykter i palmetoppene. Vi skal komme oss dit også, etterhvert. Men først: Solkokongen.

Thailand på to hjul

– Dette er så herlig luksus, virkelig et deilig sted, sier naboene våre i den neste solkokongen.

Som viser seg å ha testet ganske mye de siste ukene – Christy (30) og Manuel Gogolin (31) har nemlig syklet til Kuiburi helt fra Ao Nang på Andamankysten.

Kuiburi har få turister, men mange opplevelser. Her får du en bit av det ekte Thailand – bare noen timer syd for Bangkok. Foto: Ronny Frimann

Derfra tok de veien nordover og etterhvert østover, via en rekke mindre besøkte steder som mangroveskogene i Tha Plom Klong og Than Bak nasjonalpark nord for Krabi, over til Surat Thani på østkysten og videre nordover til Chumpon og Kuiburi.

– De første dagene syklet vi roligere, vi ville inn i feriemodus. Vi begynte sakte med kanskje bare 30 km, men så har vi satt fart og syklet etapper på over 80 km. Noen dager er det ganske hardt arbeid, men de føles som ferie, synes de.

Dhevan Dara er et rimelig luksushotell med fancy design og beliggenhet rett på stranda. Foto: Ronny Frimann

– Hele denne kysten, fra Chumpon, har vært helt fantastisk, og virkelig vekk fra turistene. Her er vakre veier, med massive templer, store buddhastatuer, bra markeder og utrolig vennlige folk. Dette er første gang vi er i Asia, og det føles så trygt!

– Det er Valentines, så vi tenkte vi skulle unne oss noe spesielt, sier de og ramler tilbake i kokongen.

Kuiburi er populært for thaier, og Punnarat Warawuttichaisakul (36) fra Bangkok leker med datteren Nutprawee (4) i bassenget dagen lang. Foto: Ronny Frimann

Her er alle for å slappe av, selv sprekinger som sykler halve Thailand rundt.

HIT FLYR DU DIREKTE I VINTER

Ut av boblen

Etter fire dager kommer vi ut av boblen, og jeg tar reisefølget med på en luftetur oppover stranda. Den rekker så langt øyet kan se, og brytes ikke av en eneste molo, båt eller havn. Bare endeløs sand så langt øyet kan se.

Rett bortenfor hotellet ligget er par enkle restauranter med fargerike treskilt og trebord, og om kvelden dekker de med hvite duker og stearinlys på stranda.

Når sant skal sier, er ikke strendene i Kuiburi landets beste. Det er langgrunt og derfor litt mudrete vann. Du kan fint bade, men det ser ikke ut som Maldivene.

Men når de små restaurantene har dekket til med duker og stearinlys, og serverer billig, hjemmelaget mat med en deilig kald Tiger, er det ingen som ønsker seg til Maldivene uansett. Kuiburi har alt man trenger.

Fossefall og elefanter

Titt tei! Vi møter også på morsomme dyr. Foto: Ronny Frimann

– Nei, i dag må vi strekke litt på beina, sier plutselig fotografen en morgen.

Ferien har gitt ny energi.

Det går ingen offentlig transport til parken, og trass i at veibeskrivelsene på parkens hjemmeside er ganske klare, tar vi en god avstikker inn i små lokale landsbyer og palmeplantasjer, før vi omsider finner den lille parkeringsplassen med stier som fører inn til fossefallene.

De hjelpsomme damene i resepsjonen anbefaler Namtok Huai Yang nasjonalpark, en liten eviggrønn skog på grensen mot Myanmar med elver og små fosser og et populært sted for lokale å dra på lunsjutflukt.

Når solen synker i horisonten setter de små, lokale restaurantene bord på stranda og dekker fint med duker og stearinlys. Foto: Ronny Frimann

Parken ligger på 200-800 moh og er et viktig område for samling av vann. Den grenser mot den enorme Lenya nasjonalpark i Myanmar, og har et rikt dyreliv inkludert indokinesisk geitantilope, små muntjak hjorter, villsvin, leopard, pinnsvin og gibbonaper.

Den største attraksjonen i området er nasjonalparken Khao Sam Roi Yot, som i tillegg til Thailands største våtmarksområder, rikt fugleliv og fine grotter, også har dette vakre tempelet. Foto: Ronny Frimann

Hovedattraksjonen er en rekke små fossefall, men vi synes det beste er at det ikke er andre mennesker her.

Luften er frisk og flere grader kjøligere enn ved kysten. Vannet holder knapt badetemperatur og er en forfriskende avveksling til det varme været ved kysten.

En hel dag bader vi i friskt regnvann og nyter sola på en stein inne i skogen.

På veien hjem stopper vi og kjøper durian-is på bensinstasjonen. Anbefales kun for spesielt interesserte.

Fugler og tempelgrotter

Den største attraksjonen i området er den store nasjonalparken Khao Sam Roi Yot, som betyr «Fjellet med tre hundre topper». Dette er den første marine nasjonalparken i Thailand med landets største beskyttede våtmarksområde med over 300 fuglearter, og ikke minst har den både fantastiske templer og flere store, imponerende grotter.

Det ligger flere fine nasjonalparker både syd og nord for Kuiburi. Phraya Nakhon-grotten (øverst) med det kongelige tempelet er mest populært, men vi synes en rolig dag i Namtok Huai Yang med elver og fosser var beste opplevelse. Foto: Ronny Frimann

Den mest populære attraksjonen er Phraya Nakhon-grotten med en ikonisk kongelig paviljong og store rom der lyset skinner som en glorie gjennom taket. Men vi synes nesten den øde Sam Phraya-grotten er vel så fin – ikke noe tempel, men heller ikke andre turister.

FLERE SAKER FRA THAILAND

Kuiburis hemmelighet

Etter en uke i Kuiburis favn er fotografen på beina igjen, og vi er klare til å reise nordover, mot Hua Hins mer hektiske byliv. Kuiburis hemmelighet tar vi med oss, for den er nemlig veldig enkel: Det er ingen andre turister her.

Vi kan dele den med deg – men ikke si det til noen.

LYST TIL Å FÅ NY REISEINSPIRASJON RETT HJEM I POSTKASSA? ABONNER PÅ MAGASINET REISELYST HER!