Det hørtes ut som en god ide, å ta seg en tur i Nord-Europas høyeste og luftigste via ferrata.
Men da jeg står nede i bunnen av dalen og ser mot Loen Skylift og toppen av «jernveien» 1011 meter opp i skyene, virker det som fjellet er høyere enn himmelen.
Og først må vi forsere Jomfrustigen, Grovknuten – og Stalin.
Jernveien opp
Klatring har aldri vært min greie. Men her er vi altså. Via Ferrata Loen åpnet i 2013, og ble raskt en attraksjon. Via ferrata er opprinnelig en italiensk oppfinnelse, der man laget ferdig boltede ruter med vaier og ståltrinn, opp til fjellet.
– Denne er litt annerledes, med mindre kunstige trinn så den skal gi en følelse mest mulig lik klatring, forteller guiden Ronny Baade (45) fra Loen Active.
Vi starter rolig. De første 440 høydemetrene er det bare en vanlig, bratt skogssti opp til plattformen og Jomfruberget, der klatringen starter.
Jeg klipper på og klipper av stålvaieren, setter skosålene mest mulig mot underlaget og prøver å huske Ronnys formaning om å holde rumpa inn mot fjellet.
FLERE NORGESSAKER
Død over Stalin
Det første klatrestrekket etter Jomfruberget går overraskende lett, der nakne fjellvegger avløses av gresskledde hyller vi kan ta en rast og nyte utsikten.
Men så er han der, Stalin. Egentlig heter strekket Ormen Lange, men har på guidevis blitt omdøpt til Stalin fordi han har tatt knekken på så mange, og det har denne veggen også.
Jeg må brette nakken i 90 grader for å se skosålen på fyren foran meg.
Men med rå vilje og armstyrke, og en bitteliten sprekk i fjellet, går det på et vis. Stalin blir beseiret! Det blir også både Gjølmunnebrua og Gjølmunnestrengen.
Etter fem timer og 1011 høydemetre når vi endelig Fata Morgana, heishuset på Hovden der vi kan ta Loen Skylift ned igjen.
– Dette var tøffere enn jeg hadde trodd, oppsummerer amerikanske Alex Schmitt (27) på toppen.
– Om dette er den «lette» ruta opp, kan jeg ikke forestille meg den harde.
LYST TIL Å FÅ NY REISEINSPIRASJON RETT HJEM I POSTKASSA? ABONNER PÅ MAGASINET REISELYST HER!
TILBAKE TIL HOVEDSIDEN