Safari og sol i Kenya

DAG 7 – FUGLESAFARI

Siste dag i Kenya er her.

Det har vært en fantastisk opplevelse og vi gruer oss litt til å dra hjem – er jo så masse vi ikke har fått tid til å se, men det får bli neste gang!

Vi har avtalt med Medina Palms å dra ut på fuglesafari i Arabuko Sokoke Forest Reserve, den siste regnskogen i Øst-Afrika så vidt vi vet.

Vakre hornfugler. Foto: Stian Klo

Willy og Ahmed, vår guide og sjåfør, møter oss i resepsjonen kl 06.15 og vi kjører vel 20 kilometer til nasjonalparken.

Arabuko Sokoke er hjem til vel 300 forskjellige fuglearter, hvorav mange kun finnes der. Veien inn i parken er tett og overgrodd og det er et voldsomt spekter i forskjellige fuglelyder. Willy leter iherdig med kikkerten sin etter de mest sjeldne, vi er nemlig på jakt etter ørn og ugler.

Vår guide Willy. Foto: Stian Klo

Guiden vår Willy. Foto: Stian Klo

Fargerike hornfugler er de første vi ser,  men de er langt unna og vanskelig å fotografere skikkelig. Klokken nærmer seg 08.00 og varmen kryper langt opp på 30 tallet.
Ut av det blå stopper Ahmed bilen og Willy suser ut med kikkerten sin.

Det er ugler her, sier han, og blir borte i 10 minutter mens han leter i bushen. Vi ser ingenting og har ikke spesielt lyst til å gå ut av bilen, da tstsetstse fluene og mygga bortimot omringer bilen. Willy returnerer med stolthet i blikket og sier at vi må bli med han inn i skogen, den sammen skogen han tidligere har nevnt at det bor bl.a pytonslanger, black mamba og green mamba slanger.

En veldig sjelden ugle. Foto: Stian Klo

Hmm, skeptisk! Men nysgjerrigheten tar overhånd og vi blir med han inn.

En uhyre sjelden Sokoke ugle sitter i en gren rett foran oss. De er noen av verdens minste ugler, og Willy sier at de ikke veier mere enn 50gram og kan bli ca 15cm store. For et blikk den har! Magisk! Den sitter helt i ro og bare observerer våre bevegelser, og vi kan fotografere den fritt i ca 15-20 minutter før vi trekker oss forsiktig tilbake samme vei som vi kom.
Flyet vårt går fra Malindi airport og videre til Wilson i Nairobi, før vi må videre til Jomo Kenyatta internasjonale lufthavn.

Kapteinen på Malinda airport. Foto: Stian Klo

Det har vært syv høy-adrenalin dager i vakre Kenya, og det er vanskelig å velge et høydepunkt da det er så utrolig mange opplevelser som må prosesseres.

En regntung formiddag på Oslo Lufthavn. Foto: Stian Klo

Vel tilbake i Oslo blir vi møtt av regnbyger og usikkerhet, stormen «Ylva» herjer visstnok og vi må fortsette ferden videre til Harstad.

Tusen takk for nå, håper bildene og bloggen har falt i smak!

Reisen arrangeres i samarbeid med Ditt Afrika, Magical Kenya og Japan Photo.
DAG 6 – SNORKELING OG DELFINSAFARI

Et av turens høydepunkter er endelig her. Delfinsafari i Watamu Marine nasjonalpark!

Vi blir møtt av Hamza i resepsjonen grytidlig. Baggen er pakket og klar, SPF 50 er påsmurt og vi er good to go. Nede ved stranden får vi en kjapp brief i sikkerhet, flytevester og litt informasjon om hva vi kan forvente å se. Været er sånn passe, med byger i lufta og lumske skyer.

Delfiner i sikte! Foto: Stian Klo

Båten fylles av folk, og vi sitter ganske trangt – men ok, vi er jo her for delfinene, ikke comforten!

Kapteinen kjører oss forsiktig ut fra korallrevene og letingen er i gang. På vei ut ser vi lokale fiskere på rekke og rad, båtene deres er veldig små men virker å være overraskende stabile.

Spent jente. Foto: Stian Klo

Der! Endelig har kapteinen sett delfinene, motoren går for fullt rett mot der de er observert. Vi skjønner derimot fort at vi ikke er alene her ute, da plutselig vi blir omringet av ikke mindre enn seks andre båter. Kjørekulturen her nede er noe annet enn det vi er vant med fra hjemme, så her er det båter både foran og bak, til høyre og til venstre.

På delfinsafari. Foto: Stian Klo

Delfinene virket nysgjerrige men tilbakeholdene, og det var svært vanskelig å få en bra vinkel og komposisjon på bildene med så mye styr rundt oss. En kvinne på båten, spør kapteinen om vi kan la delfinene være i fred, og jeg må ærlig innrømme at samme tanke streifet meg ved flere anledninger. Det var i utgangspunktet en fin opplevelse, men styret og bråket midt oppe i det hele gjorde at jeg sitter igjen med en vond følelse. Det føltes mere som en jakt enn en safari.

Vi stoppet på en sandbank. Foto: Stian Klo

På vei tilbake til stranden ved Medina Palms, stopper vi på en sandbanke midt ute i havet. Vannet er krystallklart og turkist. Hamza forteller at de bruker å finne blekkspruter i området, og drar iherdig avgårde for å prøve å finne en til oss – men alt han finner er en sjøstjerne, noe barna syntes var fascinerende.

Vakker sjøstjerne. Foto: Stian Klo

Etter litt bading og soling setter vi så kursen mot korallrevene igjen, hvor safariens siste aktivitet skal gå foregå, nemlig snorkling.

Under vann utenfor Malindi. Foto: Stian Klo

Det er fisker overalt, alt fra gule og blå til store og små. Julian kaster seg ut i vannet med GoPro’en sin, og fiskene strømmer til. Vi får alle tildelt en skive loff som vi bryter i småbiter og kaster ut til dem. En mye finere opplevelse enn dagens første aktivitet.

Middag på Medina Palms. Foto: Stian Klo

Siste dag i morgen, vi skal på fuglesafari kl 06.00, før vi dessverre må runde av denne testreisen i Kenya og sette snuten mot Norge igjen. Ser at værmeldingen for vår ankomst hjemme er av den heller dårlige sorten, storm og snø – kontrasten kunne ikke vært større, men det skal bli godt å komme hjem til familien.

—————————————————
DAG 5 – STRAND OG SOL I MALINDI

Første morgen i Malindi.

Vi skulle i utgangspunktet til Gede ruinene, en gammel Swahili landsby fra 1200-tallet, men på grunn av mangel av bookinger og generelt lavt belegg på hotellet, ble turen avlyst og vi kunne sove litt ekstra lenge.

Deilig å våkne opp i et rom som dette. Foto: Stian Klo

Været er veldig skiftende, og det går fra knallsol til høljeregn på bare få minutter.

Frokost! Foto: Stian Klo

Etter en bedre continental frokost i hovedbygget bestemmer vi oss for å ta turen ned til stranda med utsikt mot det Indiske hav.

Uvær på vei. Foto: Stian Klo

Vi blir møtt av noen lokale heller, Anton og Mr. Small som tok oss med ned til korallrevene på jakt etter krabber, murener og diverse andre bløtdyr.
Vi blir møtt av noen lokale heller, som tok oss med ned til korallrevene. Foto: Stian Klo

De fortalte oss at revet er en del av Watamu Marine nasjonalpark, og at det er beskyttet og regulert av myndighetene. Men best av alt, det er sunt og vokser stadig. Denne stranden ble truffet av tsunamien i 2004, og den ødela store deler av revet – men det er nå større og i bedre stand enn på lenge.
Ølpause i skyggen. Foto: Stian Klo

Varmen tar knekken på oss tidlig. 34 grader og nesten 70% luftfuktighet er svært uvanlig kost! Vi nyter en lat lunsj på strandbaren, og slår av en prat med bartenderen Michael, som legger ut om diverse kjendiser som bruker å være på Medina Palms fra tid til annen.

Han nevner bl.a at Bill Gates, Naomi Campbell og Sir Bobby Charlton hadde alle vært her.

Sol og klarvær mot Det indiske hav. Foto: Stian Klo

Ellers utnytter vi muligheten til å sole oss litt siden dagens aktiviteter utgikk! Veldig deilig!

Vi hadde tenkt å ta bilder av middagen senere på kvelden, men luftfuktigheten tok rett og slett knekken på kamerautstyret vårt og det var klin umulig å ta noen bilder, beklager det.
Marked nede på stranden. Foto: Stian Klo

Kan forresten meddele om et smakfullt måltid som bestod av tempura reker, porcini og sopp risotto og en kokos-mousse til dessert!
—————————————————

DAG 4 – FRA SAVANNE TIL STRAND

I dag skal vi sjekke ut fra Kilaguni Serena Safari Lodge og kjøre helt til Malindi, Watamu og Medina Palms på østkysten av Kenya.

01 - Tsavo West, utsjekk og elefant

Vi sjekker ut fra savannen. Foto: Stian Klo

Klokken er 08.00 og det har høljet ned i hele natt og veiene er gjørmete og glatte.

Francis sier at det blir en lang kjøretur, ca 5-6 timer med værforbehold. De første 30 kilometerene er i Tsavo West nasjonalpark, med andre ord relativt humpete og vått.

Det regner og regner. Foto: Stian Klo.

Det regner og regner. Foto: Stian Klo

Elefantene er tydelig fornøyde med nedbøren og vandrer frem og tilbake over veien mens vi prøver å komme oss videre på ferden. En svær bøffel var derimot ikke like happy med at vi tok bilder av han, han/hun snøftet godt og viftet med ørene – jeg er ingen ekspert på deres atferdsmønstre, men man trenger nok ikke 5 år på NTNU for å forstå at den ville være i fred.

02 - Tsavo West, bøffel

En svær bøffel var ikke like happy med å bli fotomodell. Foto: Stian Klo

Så langt på turen har vi ikke sett leopard eller neshorn av de virkelig store.

Francis sier at det er flere måneder siden sist gang neshornene har blitt observert, men vet av en kjent plass hvor de ferdes nå når det har regnet såpass mye. Spennende! Han ringer til vennene sine og felles guider i nasjonalparken, men samtlige sier det samme – de er bare å glemme, de er langt unna og vil ikke bli sett i dag heller.

Ute av Tsavo West nasjonalpark og endelig på hovedveien. Luftfuktigheten er ekstrem og vi hører at det tordner i det fjerne, regnbygene er ikke ferdig og vi blir truffet av et voldsomt nedbør. Francis er tvunget til å kjøre i 50-60km/t i 80-sonen, og tungtrafikken på veien inn mot Mombasa er voldsom. I tillegg holder de på med veiarbeid, så de 5-6 timene som turen var forventet å ta ble nesten 9,5t.
Ved ankomst på Medina Palms i Watamu, Malindi er vi helt skutte! Men FOR et anlegg!
Basseng og stjernehimmel. Foto: Stian Klo

Det er allerede mørkt vi har ikke spist siden i 12-tiden. Vi sjekker inn, og går rett til baren og restauranten. To iskalde Tusker pils blir konsumert i rekordfart, og ferske jumbo-reker og samosas går ned på høykant.
Jumboreker smakte godt etter en lang biltur. Foto: Stian Klo

Blodsukkeret er nå på topp, og vi drar ut på jakt etter nattfoto av resorten.
Himmelen var stjerneklar og vannet helt stille.
Stilig bar på Medina Palms i Watamu. Foto: Stian Klo

Allerede kl 22 er vi på plass i senga – er bra lenge siden vi begge har vært så slitne, både mentalt og fysisk.
Det er mange inntrykk å prosessere, og det skal bli godt å utforske drømmeverden i gode 7-8 timer nå.
God natt fra Malindi !

————————————————————–

DAG 3 – TSAVO WEST

Dag tre er et faktum. Vi har begynt å bli vant til varmen, og ikke minst luftfuktigheten. Det er regn i luften og til og med de lokale sier at det er unormalt klamt og varmt, og da spesielt på nattestid.

Kilaguni Serena Safari Lodge. Foto: Stian Klo

Veldig uvant for en som er bosatt nord for polarsirkelen og er vant til å se nordlys og snømåking på denne årstiden.

Soloppgang i Tsavo West. Foto: Stian Klo

Vi drar ut like tidlig som alltid, før soloppgangen i håp om å se dyrene våkne og på ivrig matjakt. Tåka ligger langt nede på fjellene, og vi har fremdeles ikke fått øye på Kilimanjaro. Francis, som har vært park ranger og guide i vel 10 år, sier at han tror han vet hvor vi kan finne elefantene. Vi dit! Men neida, ingen elefanter sålangt øyet kan se. Ferden går videre og langt inn i Tsavo West, i noe som minner mere om en tropisk regnskog.

Akkurat da vi er i ferd med å gi opp dukker de derimot opp ut av ingenting.

Majestetiske elefanter. Foto: Stian Klo

En liten flokk på fire har funnet maten de var ute etter. I Tsavo West er ikke elefantene like «sosialiserte» som de i Amboseli, og de er mye mere utilregnelige, sier Francis og holdt god avstand.

Flokken brydde seg fint lite om oss heldigvis, og etter en god halvtime med foto og manøvrering med bilen – var minnebrikkene våre fylt med mange fine bilder.

Lunsjpause på Kilaguni Serena Safari Lodge. Foto: Stian Klo

Frokost må man ha, så vi dro tilbake til Kilaguni før serveringen var over. Temperaturen nærmet seg 35 grader, og klok av erfaring fra de to første dagene, ble vi enige med Francis om å ta en pause i programmet mitt på dagen, fordi det er lite dyr å se pga den høye sola og mangelen på skygger.

07 - Tsavo West, struts

Strutser i Tsavo West. Foto: Stian Klo

I god tid før solnedgang dro vi ut i håp om å se dyrene i full aksjon, men skjønte tidlig at dette ikke ville bli den helt store dagen når vi så hvor fort tåka og regnet nærmet seg.

Salamandere og strutser fikk vi derimot hilst på mens vi ventet tålmodig på utviklingen av været.

Salamandere fikk vi hilst på mens vi ventet tålmodig på utviklingen av været. Foto: Stian Klo

Veiene blir utrolig glatte og sikten dårlig når det regner såpass mye at det minner mere en syndeflod, så vi måtte dessverre avbryte økten før solen gikk ned.

Regn på vei. Foto: Stian Klo

Resten av kvelden gikk med til jobbing på denne bloggen, middag samt pakking av bagen før morgendagens langtur til vannsport-paradiset Malindi og Medina Palms på østkysten.

————————————————————–

DAG 2 – SAFARI

Tidlig oppe og første skikkelige safari-dag er et faktum.

Viserne på klokka viser 06.15 og vi har begge sovet godt – klar for eventyr! En entusiastisk Francis forteller oss om hvilke dyr vi kan forvente å se, og allerede etter bare noen få kilometer kommer vi tett inn på en flokk av elefanter på vei til drikkevannet sitt. Uten å være helt sikker, vil jeg tippe at flokken bestod av vel 20 elefanter, derav flere små elefantbabyer også.

Elefanter i Amboseli. Foto: Stian Klo

Langs veien la vi merke til en større gruppe rovfugler som forsynte seg grovt av et felt dyr. Ryktene sa at vi var knapt en times tid for sent for å se løvene spise seg gode og mette. Når vi kom, var det derimot ikke mye igjen av dyret.

Desto hyggeligere var det å se en stor vannbukk ligge å kose seg i morgensolen, mens dusenvis av små og lekne aper svingte seg fra gren til gren.

Aper som svingte seg fra gren til gren. Foto: Stian Klo

Vel tilbake på Amboseli Serena Safari Lodge, en bedre frokost og nydelig kenyansk kaffe – satte vi kursen mot dagens store agenda, nemlig Tsavo West. På veien inn til denne nasjonalparken ble vi møtt av en gigantisk «white tusk» elefant som gav tydelige tegn på at det var han som var sjefen og Francis holdt kursen langt unna.

09 - Tsavo West, sjiraff

Sjiraff i Tsavo West. Foto: Stian Klo

Tsavo West ligger en vel 3-4 timers kjøretur fra Amboseli, og på grunn av sikkerhetsmessige årsaker, valgte Francis å ordne en politieskorte på vei til selve parken.

Tsavo West er nesten den rake motsetningen til flate og tørre Amboseli. Her var det grønt, frodig. Foto: Stian Klo

Vi spurte han hvorfor, og fikk beskjed om at det hadde vært problemer med snikskyttere i området for 10-15 år siden, og at de derfor ikke tok sjangsen.

Tsavo West er nesten den rake motsetningen til flate og tørre Amboseli. Her var det grønt, frodig og kupert terreng – det føltes nesten som var på filmsettet til Jurassic Park. Store flokker med sjiraffer og zebra var de første som tok vel i mot oss. Spesielt sjiraffene var veldige forsiktige men nysgjerrige på hvem vi var, mens zebraen var litt som Ludvig i Flåklypa, og var redd alt vi gjorde.

Sebraer i Tsavo West. Foto: Stian Klo

Neste stopp og overnattingssted for to døgn var Kilaguni Serena Safari Lodge. Utsikten fra restauranten er noe av det råeste jeg har sett. Uendelig landskap og stepper, og et yrende dyreliv. Rett utenfor leiligheten vår var det aper, salamandere, strutser, impala, stork og zebra for å nevne noen. Vi sjekket inn og tok en kjapp pils og lunsj, før Francis satte kursen mot Mzima Springs vel 10 kilometer fra Kilaguni.

Utsikten fra restauranten til Kilaguni Serena Safari Lodge er noe av det råeste jeg har sett. Foto: Stian Klo

På veien kjørte vi gjennom et enormt område med lava kalt Shetani, et vanvittig landskap og full av fargekontraster, med andre ord en fotografs kreative paradis. Vi ble fortalt at Mzima Springs er drikkevann-reservene til Mombasa, og at det kommer direkte fra Kilimanjaro – 100% purt og sikkert å drikke rett fra elva. Guiden tok oss med på en rundtur og viste oss bl.a hvor krokodillene og flodhestene likte seg.

17 - Mzima Springs, flodhest

Flodhester i Mzima Springs. Foto: Stian Klo

Solen går ned i 18.30 tiden på denne tiden av året, og reglementet tilsier at vi ikke kan være ute i mørket etter et visst klokkeslett. Denne dagen var vi uheldigvis litt sene, delvis pga en vakker solnedgang som måtte foreviges, men også en særdeles humpete vei.

Vel fremme på Kilaguni igjen satte vi oss ned i baren og bestilte en velfortjent middag og lokal øl – og samtidig nøt utsikten over drikkevannet som tilhører lodgen, hvor bl.a zebraer kom innom jevnt og trutt for en liten slurk friskt vann.

Utsikten fra Kilaguni Serena Safari Lodge. Foto: Stian Klo

Ny dag i morgen, vi fortsetter ferden i Tsavo West kl 06.15!

———————————————————————————–

DAG 1 – FRA NAIROBI TIL AMBOSELI

Endelig på plass i Nairobi etter en lang reisedag fra Oslo via Amsterdam. Vi ble møtt av Julian og vår guide fra Ditt Afrika, Francis, på Jomo Kenyatta flyplass.

På vei ut av Nairobi. Foto: Stian Klo

I et øsende regnvær gikk ferden til Eka Hotel hvor vi fikk sjekket inn og gjort oss klare for morgendagens safari-økt til selveste Amboseli Nasjonalpark.

Kl 08.00 var vi på vei og inntrykkene var mange, spesielt i utkantstrøkene av Nairobi var det sterke kontraster, men vi ble møtt av smil og ivrig vinking.

Amboseli på kartet. Foto: Stian Klo

Vi hadde store forventninger til Amboseli, og knapt noen minutter etter at vi hadde tatt av fra hovedveien ropte Francis, «baby twiga». Twiga var ukjent for oss, men det viste seg å være swahili for sjiraff. Den poserte for oss med store nysgjerrige øyne. Vakker!

Vårt første møte med dyrelivet i Amboseli. Foto: Stian Klo

Neste planlagte stopp var en Masai stamme som holdt til like ved inngangsporten til nasjonalparken. Snakk om fargerike mennesker! Vi ble tatt vel imot og fikk oppvisning i både dans og hvordan de lager bål uten fyrstikker, samt forklarte hvilke medisiner de finner i naturen for å behandle all slags sykdommer.

Vi ble tatt vel imot av masaiene og fikk oppvisning i både dans og hvordan de lager bål uten fyrstikker. Foto: Stian Klo

Nå hadde vi vært på veien i noen timer, og vi begynte å glede oss veldig til å se de virkelig store dyrene. Kilimanjaro glimtet med sitt fravær mens vi sakte men sikkert nærmet oss områdene Francis mente det var mest sannsynlig å få se sjefen selv, elefanten. De største afrikanske elefantene, såkalte White Tusks, holder visstnok til i Amboseli, noe som ikke akkurat la en demper på forventningene. De er enorme og etter litt humpete manuvrering på grusveiene fant vi dem endelig.

I samme sump-område kokte det av dyreliv, og vi registrerte i tillegg flodhester, zebra, ørn, impala, bøffel og gnu for å nevne noen.

Dagens overnattingssted var Amboseli Serena Safari Lodge, en oase tilsynelatende midt i ingenmannsland. Det føltes veldig tropisk og grønt, og både service og gjestfriheten på lodgen var det ingenting å utsette på. Anbefales på det sterkeste å ta turen dit, kanskje til og med ta en dukkert i svømmebassenget.

Svømmebasseng på Serena Lodge. Foto: Stian Klo

Svømmebassenget på Amboseli Serena Safari Lodge. Foto: Stian Klo

For to relativt varme nordlendinger, var vi ikke vanskelig å få ut i vannet for å kjøle oss ned.

Løver på savannen. Foto: Stian Klo

Lystne på mere fotografering som vi var, tok vi turen ut på jakt etter nye fine motiv før vi skulle avslutte dagen med solnedgang og noe godt i glasset på Observation Hill. Kilimanjaro hadde ikke tenkt å vise seg fra sin beste side denne dagen, men det hadde jaggu dyrelivet. Elefantene stod på rekke å rad, og løvene slappet av og gjorde seg klare for nattens jakt. Som selve kronen på verket, ble vi overrumplet av ikke mindre enn åtte løver mens vi kjørte tilbake til lodgen i mørket.

Nattfoto av løve. Foto: Stian Klo

Utrolig vanskelig å fotografere i full fart, uten stativ og i en bil i bevegelse, men vi gjorde vårt beste.

Opp kl 06.15 i morgen for å jakte soloppgang og enda mere av fantastiske Kenya!

logoer_alle

Del denne reportasjen

Testreisere

Her finner du bloggene til våre testreisere!