Örebro

Testreisere: Trude Grande Fjellbirkeland (36), Hans Olav Skillingstad Rørvik (41), Oskar Nicolai Fjellbirkeland Rørvik (8), Emma Oline Fjellbirkeland Rørvik (6) og Fillip August Fjellbirkeland Rørvik (3).

Familien Fjellbirkeland Rørvik er testreisere for Magasinet Reiselyst i Örebro. Her kan du lese deres blogg.

DAG 4: SHOPPING I MARIEBERG

Ca. 1 mil sør for Örebro ligger det store handelsområdet Marieberg. Her besøkte vi Marieberg Galleria, et shoppingsenter med ca. 100 butikker fordelt på 44 000 m2. Shoppingsenteret fremstår som svært moderne og med store lyse og åpne flater. Her kan man slå i hel mange timer hvis man ønsker. Vi var der kun et par timer, men rakk likevel innom noen butikker og spiste lunsj på et av mange spisesteder.

Alle i familien var enige om at maten på Paco's var den beste lunsjen vi hadde spist på turen. Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

Alle i familien var enige om at maten på Paco’s var den beste lunsjen vi hadde spist på turen. Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

Spisestedene var samlet rundt en innendørs lekeplass. Så da var det mulighet for oss voksne å sitte litt lenger ved bordet samtidig som vi hadde utsikt til lekeplassen.

Fillip August (3) synes nok dette var det morsomste på Marieberg Galleria, bortsett fra lekebutikken! Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

Familieturen til Örebro har levd opp til alles forventninger. Det har vært fire dager fylt opp med morsomme familieaktiviteter. Vi har storkost oss alle sammen. Barna spurte om vi kunne reise tilbake til sommeren, og det i seg selv er vel et kvalitetsstempel!

Takk til Bilia Fornebu for lånet av den flotte Volvo XC90. Det var virkelig en fryd å kjøre rundt med bilen på de svenske veiene. Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

Så vi sier takk for oss for denne gang og tar helt sikkert turen tilbake til Örebro og Gustavsvik Camping.

– Trude og Hans Olav

DAG 3: LEK OG MORO I ÖREBRO

Hele familien dro fra morgenen av til «Lek- och buslandet». Det er et stort innendørs lekeanlegg som egner seg en regnværsdag i ferien.

Emma Oline (6) i farta i en av mange sklier i Lek- och buslandet. Dette var gøy! Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

Emma Oline (6) og Fillip August (3) koste seg aller mest der inne, men det var også aktiviteter som Oskar Nicolai (8) kunne like. Han utfordret oss voksne til kamp på det store sjakkbrettet hvor sjakkbrikkene var en halv meter store.

Hele familien måtte selvsagt være med å prøve ut lekeanlegget. Her har Fillip August (3) og Emma Oline (6) tatt med seg mamma på en av mange turer ned den lange sklia. Foto: Hans Olav Skillingstad Rørvik

Etter lunsj dro vi inn til Wadkøping friluftsmuseum hvor det var butikker, atelieer og kafeer inne i husene frå 1400-1600-tallet.

Inne i de små hyggelige butikkene kunne man finne små skatter. Her var fristelsene store! Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

I en av bygninene på Wadköping hadde de laget til et lekehus for barna. Her kunne de boltre seg i bakeriet, landhandleren og bondegården.

En av bygninene på Wadköping hadde de laget til et lekehus for barna. Her kunne de boltre seg i bakeriet, landhandleren og bondegården. Kom å kjøp! Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

Kom å kjøp! Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

Det fantes også «hest, ku og gris» og det var stor stas å leke bonde!

Her prøver Fillip August (3) å ri på hesten på lekebondegården. Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

Våre barn elsker å spille minigolf og derfor ble det en 18-hulls runde på minigolfbanen på Gustavsvik Camping, mellom Örebros kjente attraksjoner i miniatyr.

Her er vi midt i spillet om å bli turens beste minigolfer. I bakgrunnen kan en skimte miniatyrene av både Svampen som vi besøkte på onsdga og Marieberg Galleria som vi skal til i morgen. Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

Surf'nTurf med tunfisk. Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

Surf’nTurf med tunfisk. Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

På turens siste kveld besøkte vi restauranten «Lille Örebro». Nydelig mat og god service og ungene elsket desserten; Mjölkchoklad-pannacotta. Nam!

Dagene har vært fylt med aktiviteter for barna og Hans Olav har vært veldig fornøyd med bilen vi har fått låne. I morgen skal endelig Trude få kost seg på shopping på et av shoppingsentrene i Örebro før vi vender turen hjem til Norge.

– Trude og Hans Olav

DAG 2: MORO I LOST CITY

Dette var dagen barna våre hadde gledet seg mest til, og forventningene var skyhøye da vi gikk inn porten til «Lost City», et steinkast fra Gustavsvik camping.

Oskar Nicolai (8) og Emma Oline (6) storkoser seg i bølgene i Lost City. Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

I badeanlegget har man lykkes med å skape en fin atmosfære ved hjelp av palmer, slyngplanter og papegøyer over høyttaleranlegget. På store baderinger ble det mange turer i vannskliene, men det var elvene som fenget barna våre aller mest. Det var utrolig moro!

Tut og kjør! Fillip August (3) likte godt båtene i badelandet Lost City. Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

Gustavsvik Camping har også et flott lekeanlegg for både små og store barn. Det er alltid lett å finne seg nye venner på en campingplass. På lekeplassen traff barna våre blant annet Magnus og Natalia.

Lek på Gustavsvik Camping med nye venner. Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

Dagen fikk en flott avslutning på «Makeriets grill». Vi lot oss imponere av både maten og atmosfæren. Vi hadde virkelig ikke trodd at våre barn kunne sitte «pent» ved bordet i to timer.

Middag på Makeriet var et perfekt punktum på en fin dag. Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

Fillip August (3) er spent på å gå opp i den soppliknende bygningen. Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

Alt i alt en vellykket og morsom dag!

– Trude og Hans Olav

DAG 1: SPENNENDE SLOTTSBESØK

Etter en lang kjøretur fra Østlandet, hvor vi hadde vært innom Bilia Fornebu og lånt en helt ny Volvo XC 90, kom vi endelig frem til Örebro. Byen badet i sol og viste seg fra sin beste side i skikkelig høststemning. Første besøk for oss var på Restaurant Svampen, et 58 meter høyt vanntårn som nå er bygget om til restaurant og konferansesenter.

Dagens høydepunkt var å besøke et helt ekte slott. Midt i sentrum av Örebro ligger Örebro slott som stammer fra 1300-tallet. Vi fikk en privat omvisning hvor vi besøkte et av fangehullene og hørte spennende historier om fangene som levde der.

Nede i et av fangehullene på Örebro Slott. Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

Vi traff også på selveste Kong Gustav Vasa, som regjerte på 1500-tallet. Han fortalte at han hadde mistet skattekisten sin et eller annet sted på slottet mens han hadde gått rundt på ski?! Så da var det bare å starte skattejakten og finne kisten.

Kong Gustav Vasa gir Oskar Nicolai (8) en leksjon hvordan en bør kle seg og se ut for å være en skikkelig konge. Man skulle være tjukk, skjeggete og gå med hvite strømpebukser. Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

Mens vi gikk rundt fortalte guiden oss mange gode historier; hvordan det var å leve på slottet og vi speidet også etter det hodeløse spøkelse Engelbrekt som visst nok skulle gå rundt med hode under armen.

Emma Oline (6) og Fillip August (3) synes det var spennende på toppen av vanntårnet hvor de kunne nyte utsikten over byen. Foto: Fjellbirkeland Rørvik

Barnas kommentarer etter besøket var: «kult», «spennende» og «men hvor var spøkelsene?»

Dagen avsluttes på en av Örebros restauranter, Fratelli. Hele gjengen spiste deilig pizza i flotte omgivelser.

En av de deilige pizzaene vi fikk servert på Fratelli. Foto: Trude Grande Fjellbirkeland

Gode og mette kunne hele gjengen vende nesen hjem til Gustavsvik Camping hvor vi er innlosjert i en hytte under oppholdet. Her ligger også Lost City, Nord Europas største innendørs badeland. I morgen er det vår tur til å teste det!!

– Trude og Hans Olav

Testreisen til Örebro arrangeres i samarbeid med Visit Sweden.

Ønsker du å bli testreiser du også? Flere ganger om året utlyser vi nye testreiser og konkurranser – følg med på nettsiden, Facebook og meld deg på vårt nyhetsbrev!

TILBAKE TIL BLOGGSIDEN
TILBAKE TIL HOVEDSIDEN MAGASINET REISELYST

Del denne reportasjen

Testreisere

Her finner du bloggene til våre testreisere!