Maldivene

Testreiser: Lise Stang-Jacobsen (35)

Lise Stang-Jacobsen (35) er testreiser for Magasinet Reiselyst på Maldivene. Her kan du lese hennes blogg.

DAG 7: FISKELYKKE

Det første jeg tenkte på da vi ble valgt ut som testreisere til Maldivene, var; Nå skal jeg sole meg og bade en uke i et tropisk paradis! I motsetning til min fiskeglade mann, som ropte; Hurra, da skal jeg være med ut på fisketur!

_DSC3460Flere av fisketurene ble i løpet av uka avlyst pga for mye vind, men den nest siste kvelden på Olhuveli fikk han bli med ut for å teste fiskelykken. Jeg overlot kameraet til Thomas og la meg tilbake på solsenga for å nyte de siste strålene. Fiskefølget kom lykkelige tilbake med en hel kasse med fisk, som besto av for det meste «red snapper».

_DSC3472Siden alt av matvarer importeres til Maldivene, spiser de ikke så mye kjøtt. Det er i hovedsak fisk de lokale spiser, men på resortene får man alt man kan tenke seg!

IMG_3952Fisken skulle fiskerne få servert til lunsj dagen etter, og jeg spurte kokken pent om jeg ikke kunne være så snill å få være med inn på kjøkkenet en tur.

IMG_3880En snill kokk ga meg hansker og hårnett, og viste meg inn på det aller helligste. Her fikk jeg lære om maldiviske krydder og deres måte å tilberede fisk på, og jammen fikk jeg ikke grille lunsjen vår også.

IMG_3920Selvfanget fisk smaker som kjent ekstra godt, og sammen med et kaldt glass hvitvin ble dette en nydelig avslutning på vårt flotte opphold på Maldivene.

IMG_3974Vi har blitt møtt av smil og varme av alle, og de ble enda finere enn vi hadde drømt om. Luktene, smakene, fargene og alle de andre minnene er pakket godt inn, og skal holde oss varme vinteren igjennom. Tusen takk for turen til paradis, vi skal garantert reise tilbake en dag!

– Lise

DAG 6: FART OG SPENNING

I dag våknet vi til full storm her på Maldivene og det kunne nesten se ut som om palmene skulle blåse til sjøs. Det er noe man må ta høyde for om man reiser i lavsesong, at været kan være skiftende.

IMG_3863Men det er også veldig fascinerende å ta del i, for bare minutter etter lyn og sorte skyer i horisonten, ser man sola titta fram og man kan igjen bevege seg ned på stranda.

IMG_3853For de som ikke er så glade i stekende sol og nesten uutholdelig varme, kan det være deilig med litt skyer og at det lufter litt. Også er det jo så mye morsomt man kan finne på av vannsport på en slik dag!

IMG_3827Resortene på Maldivene kan tilby litt forskjellig, og her på Olhuveli er de kjent for flotte forhold for vannsport. Det kommer kitere og vindsurfere hit fra alle verdenshjørner fikk vi fortalt.

IMG_3819Vi ville gjerne teste litt vi også, og Thomas suste rundt på jetski, med meg hylende bakpå.

IMG_3797Det var gøy å få opp pulsen litt! Vi testet også en liten tur med en katamaran og Thomas våget seg til å teste paragliding. Men da holdt jeg meg trygt nede på landjorda.

_DSC3428 En fartsfylt dag på vannet ble avsluttet på fisketur, og mange fisk ble dratt opp i båten. I morgen har jeg fått lurt meg bakveien inn på kjøkkenet, og skal få en liten titt på hvordan kokkene tilbereder fisken vi fanget.

– Lise

DAG 5: UT PÅ SKATTEJAKT

«Unnskyld, vil dere hjelpe oss med en film vi spiller inn til hjemmesiden vår?» spurte en hyggelig dame under dagens frokost. Vi har sett et filmteam rundt på øya de siste dagene og nå lurte hun på om vi kunne bli servert frokost foran kameraet, mot en bedre middag som takk. Sporty som vi er, så gikk vi å skiftet og satte oss ned ved bordet utenfor restauranten.

Filmgutta tok noen behind the scenes bilder for oss, og etter noen opptak så var de fornøyde med resultatet. Man blir svett og tørst av å være filmstjerne på Maldivene, så resten av dagen ble tilbrakt på stranda med frukt og forfriskninger.

IMG_3750Det er deilig å bare ta dagene som de kommer og ikke legge noen planer når man er her nede. Blir man rastløs så kan man rusle seg en tur, eller gå på en liten skattejakt som vi gjorde i dag. Vi gikk helt til enden av øya (den er ca. 800 m lang og 300 m bred) og svømte over til den lille ubebodde øya ved siden av. Den blir kalt Paradisøya, og hundrevis av kreps møtte oss der.

IMG_3775Vi snudde på hvert eneste vakre skjell som vi fant, men de aller fleste bodde det en liten krabat i. Men noen fikk vi fylt opp lommene med. På veien tilbake igjen snorklet Thomas, og plutselig kom han opp med en kjempemusling.

IMG_3765Vi hadde sett flere av dem på den øde øya, men alle var knuste. Denne er helt intakt, men veier nok nærmere 10 kg, så den må nok bli igjen på Maldivene. Selv om jeg helst skulle hatt den midt på stuebordet hjemme, som det fineste minnet fra paradis.

– Lise

DAG 4: SMIL OG VENNLIGHET OVERALT

I går ettermiddag var det tid for å pakke koffertene og takke for noen avslappende og deilige dager på Vilu Reef resort.

_DSC3336Og det var mange det skulle vinkes til da båten forlot brygga og satte fart ut mot sjøflyet.

IMG_3578 Fra vi ankom øya og ble hjertelig mottatt med blomster og kokosnøttvann, har vi følt oss så velkomne og det har vært en personlig stemning hele tiden. Stoppet man opp og så litt undrende ut, kom det straks et smilende fjes og lurte på om alt var i orden.

Alle tok seg tid og var oppriktig interesserte i hvor vi kom fra og ville gjerne høre om Norge. Thomas har hatt lange samtaler om alt fra fiske til fotball, mens jeg har ligget i plan under en palme.

Da vi satt oss på sjøflyet som skulle ta oss tilbake til hovedstaden Male, visste vi at denne personlige stemningen var noe vi kom til å savne. Vi liker godt at det er små forhold og rolig stemning når man er på ferie.

På Male ble vi fulgt videre til hurtigbåten som skulle ta oss den korte veien ut til Olhuveli, og vi var veldig spente på hva som ville møte oss der. Taxisjåføren kunne fortelle at det var ca. 140 resorter på Maldivene og alle har sin egen øy.

På Olhuveli ble vi også møtt av smil og vennlighet, men i litt større skala. Vi fikk omvisning på øya og nok en nydelig strandvilla. Nå gleder vi oss stort til å utforske denne nye plassen!

Som en ekstra hyggelig velkomsthilsen, falt en kokosnøtt ned fra en palme rett utenfor verandadøren vår. Nå gjenstår det bare å få hull på den!

– Lise

DAG 3: FASCINERT AV FARGERIKT FISKELIV

Maldivene er mest kjent for å ha verdens vakreste strender og man reiser i hovedsak for avslapping, sol og for å oppleve det ultimate paradis på jord.

IMG_2446Det er en sånn plass som brenner seg fast i minnet, og som man kan pakke fram på en gråværsdag hjemme i Norge. En bekjent fortalte meg at hun hadde vært her i -87, men kunne fortsatt minnes smaker, lukter og opplevelser.

IMG_2528Har man lyst på litt action i ferien, så er det mye å finne på til vanns. Vi har matet fisk med brød fra frokosten, helt inne på stranda, plukket opp utallige små kreps som har ruslet tur med huset sitt på stranda og sett på profesjonelle mate farlig sting ray (pigg rokke).

_DSC3362Den samme som krokodillejegeren Steve Irwin ble drept av, kunne min kjære opplyse om. Så jeg stakk ikke tærne ut i vannet akkurat da.

_DSC3391Men jeg har fått snorklet for første gang i mitt liv i revet rundt Vilu Reef, og FOR en opplevelse det var! Jeg tenkte; hvorfor maser alle om denne snorklinga, når jeg helst bare vil lese boka mi i fred.

_DSC3369Men jeg ble jo helt bitt av basillen selv, og fikk ikke sett nok av de fargerike fiskene som nysgjerrig kom nærmere og nærmere. De vil garantert få se mer til meg!

– Lise

DAG 2: VI SMAKER OSS GJENNOM FLERE LAND

«Åh, dette var godt! Jeg elsker kokos!» utbrøt jeg glad, da jeg fikk gårsdagens dessert; creme brulee med kokos. At jeg er en skikkelig matnerd er vel en underdrivelse.

IMG_2580Mat er for meg selve livet og jeg har som mål å smake meg gjennom hele verden. Frokostene på resorten er overdådige og har alt fra toast til wok. Og selv om våre norske mager syns det blir litt heavy med wok til frokost, så syns de asiatiske gjestene at det er helt topp!

IMG_3358Vi fyller opp bordet med kaffe, frisk frukt, yoghurt og croissanter. I dag lagde kokken omelett til oss med akkurat det fyllet vi ønsket og det smakte himmelsk.

IMG_2574Og den smilende kokken ved siden av omelettkokken, kunne friste med fersk vannmelonjuice som fikk oss til å våkne i løpet av sekunder. Både lunsj og middagsmenyen er varierte og vi har smakt både fersk grillet fisk, som er tatt rett utenfor øya her og smakfull curry.

IMG_3368Autentisk maldivisk mat er dog litt underrepresentert, kunne servitøren fortelle. De fleste rettene er fra Kina eller Thailand. Men til frokost i dag lyste jeg opp da jeg så noe spennende i en skål, som besto av bl.a tunfisk, lime og kokosnøtt. Det hele skulle nytes inni en liten tortillalignende lefse, og det var en smaksbombe!

Men kokos er en av mine favoritter. Så i kveld blir det kokosis. Nam!

– Lise

DAG 1: DEN LANGE VEIEN TIL PARADIS

Etter en lang, svett reise på to fulle fly for å komme fram til paradis på jord, var det godt å komme fram til Male flyplass. Og bli møtt av en smilende lokal, som geleidet oss til et avkjølende loungeområde, hvor vi skulle vente på at sjøflyet vårt, som skulle ta oss den siste biten ut til resorten (Sun Aqua Vilu Reef) ble klart til avgang. Der kunne vi nyte avkjølte håndklær, en nydelig bringebær og mintdrink, og mat om vi ønsket.

Det var bare å slenge seg ned i en myk daybed og drømme seg bort i det turkise havet utenfor, som var så nær, men likevel så fjernt. Mintdrinken var den første smaken vi fikk av Maldivene og den vil jeg alltid huske. Like før vi sovnet i loungen, ble vi bedt om å følge med ned til sjøflyet som ventet. Turen ut tok 45 min, men virket uendelig lang. Nå var vi bare klare for å få av oss svette klær og sparke av oss skoene.

IMG_2475Under oss kunne vi skimte øy etter øy, noen bebodd av lokale, noen med resorter og noen helt grønne. Maldivene består av 1192 øyer. Men bare rundt 200 av disse er bebodde. Da vi endelig kunne sette føttene i den hvite sanden forsvant alt stress og det lange reisen var for lengst glemt. Vi ble stumme av beundring over den vakre bungalowen vi fikk og de nydelige omgivelsene.

Nå kunne endelig ferien starte for fullt! Og drinken jeg fikk i hånda, den smakte mint. Masse mint!

– Lise

Ønsker du å bli testreiser du også? Flere ganger om året utlyser vi nye testreiser og konkurranser – følg med på nettsiden, Facebook og meld deg på vårt nyhetsbrev!

TILBAKE TIL BLOGGSIDEN
TILBAKE TIL HOVEDSIDEN MAGASINET REISELYST

Del denne reportasjen

Testreisere

Her finner du bloggene til våre testreisere!