Laos og Vietnam

Testreiser: Lars Andernach Fredriksen(44)

Lars Andernach Fredriksen (44) er testreiser for Magasinet Reiselyst i Vietnam og Laos.  Her kan du følge hans blogg.

DAG 13 + 14: Halong Bay

For en fantastisk tur dette har vært!

Og for en fantastisk avslutning med 2 dager i vakre Halong Bay.

halong bay vietnam testreiser lars fredriksen  (1)

Etter helt ubeskrivelige busy Hanoi (som jeg digget) var det som balsam for sjelen å komme til Halong Bay, og ”skjærgården” her. Som du kan se av bildene så må det oppleves og ikke bare få beskrevet av meg.

Etter en 4 timers kjøretur fra Hanoi ankom vi den lille byen Halong og mønstret på et av de mange cruisene i denne vakre bukten.

Her fikk vi to dager hvor vi rett og slett bare satt og måpte av den gaven Gud hadde gitt Vietnam.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hundrevis, ja kanskje tusenvis av små øyer som sto som hatter opp av vannet. Frodige, vakre grafiske bilder mot hav og himmel.

Her fikk vi endelig bade i saltvann, padle kajakk mellom øyene og nyte den vakreste solnedgangen på turen.

Skal du til nord-Vietnam MÅ du oppleve dette.

På vei hjem fra Halong Bay ble det noen timers stopp i Hanoi før flyet vårt skulle frakte oss trygt hjem til Norge.

Disse timene benyttet vi til å spise på den lille franske perlen ”Green Tangerine” midt i gamlebyen. Etter utallige nudelretter og mye god vietnamesisk mat var det en glede å nyte maten her. Dette er også et MUST å besøke om du noen gang setter nesen mot Hanoi.

Helt til slutt vil jeg takke for at du har fulgt ned oss på denne utrolige reisen. At den kommer til å være en av reisene som står frem i mitt liv er helt klart.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fra det stille og rolige Laos til det hektiske, utadvendte Vietnam. Hadde jeg vært deg ville jeg sjekket kontoen og booket tur hit asap.

Alt godt, og god reise!

Vil du vite mer om turer til Laos og Vietnam ta kontakt med OrkidéEkspressen her.

DAG 12: Hanoi

Vi har spist med Barack Obama.

Eller mer presist vi har spist på de samme stedene som den amerikanske presidenten – vi ligger bare et par dager etter han i løypa.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Typisk at Barack dro rett før vi kom. Du har sikkert fått med deg at Obama og hans private kokk spiste Bon Cha på en av de mange fortausrestaurantene i Hanoi tidlig denne uken.

Det skapte stor ståhei da en av verdens mektigste menn satt seg ned på plaststolene ute blant Hanoirne, og spiste den klassiske lunsjretten. Vi dro til Huong Lien, som restauranten heter, dagen etter at Obama hadde vært der.

De var da helt utsolgt for alt, så vi måtte spise hos den fantastiske naboen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Der fikk vi servert Bon Cha av den 94 år gamle restauranteieren og hans familie. Her spiste vi sammen med lokale familier og vennegjenger. En utrolig fin opplevelse.

Og hva er så Bun Cha – det er en klassisk vietnamesisk nuddelrett med grillet svinekjøtt og en søt, hot og fyldig kraft – den er verdt turen til Hanoi alene. Sjekk ut bildene og la tennene løpe i vann!

Dagen etter vår fantastiske Bon Cha-opplevelse tok vi på oss finklærne og dro for papirer på The French Grill, JW Marriot hotel (hvor også Barack Obama spiste og bodde under sitt besøk til Hanoi) Her var det fransk eleganse med hummer, foiegras, vietnamesisk kaviar, norsk laks og torsk fra Island – digg med europeisk luksus, men jeg holder fremdeles en knapp på fortausrestaurantene i Hanoi.

DAG 11: Hanoi

Vi har foretatt en tidsreise.

Fra rolige, og på mange måter et besøk i gamledager, har vi tatt flyet fra Luang Prabang til Hanoi. Fra Laos til Vietnam. Fra rolige landsbygater til en ekstrem og hektisk storby.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fra munker som vandrer rolig i gatene, til 6 milioner scootere som freser som vepser rundt ørene på deg.

Fra gamledager til en moderne asiatisk storby – og vi digger det. Selv om de ytre rammene er veldig annerledes er det likevel menneskenes væremåte som er mest forskjellig. Fra de ganske innesluttede og reserverte menneskene vi møtte i Laos til de utadvendte og snakkesalige vietnameserne her i Hanoi.

hanoi vietnam lars fredriksen testreiser (3)

Betalt får du et smil.

Gatene er stappet med fortausrestauranter – og da mener jeg det i ordets rette forstand.

Her er det gryter, plastkrakker og oppvask på hver ledige meter av fortauet.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi har fartet rundt med vår lokale guide i dag og fått med oss museum for etniske grupper, historisk museum og vi har sett på mausoleet til HoShimin. Men den store opplevelsen så langt er alikevel å vandre gatelangs i denne fascinerende byen!

DAG 10: Luang Prabang

Med kroppen fylt opp av ZEN og harmoni dro vi tilbake til byen – klare for å oppleve mer av fantastiske Luang Prabang sammen med vår morsomme guide Mr. Jack.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Og apropos guide – jeg har aldri brukt en lokal guide på reiser tidligere, men det har vært en veldig fin opplevelse.

Det er klart at alle guider har man ikke like god kjemi med, og alle guider er ikke like flinke, men vår guide Mr.Jack gav oss så mange skeive, nære og personlige vinklinger til kulturen, byen og folka – utrolig fint.

Jeg vet ikke helt om jeg klarer å beskrive hva som gjør denne byen så spesiell, men det er noe med blandingen av ro, vakker arkitektur, franske fine fruer, slitne backpackere, god laotisk mat, franske croissanter, de mange templene og alle munkene som vandrer rolig rundt.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Laos har vært helt utrolig å få oppleve, og det er uten tvil Luang Prabang som er rosinen i pølsa.

Vientiane og Pakse var fint, landsbygda vakker, men Luang Prabang er spesiell – så spesiell at jeg vil tilbake.

luang prabang laos testreiser lars fredriksen (4)

————————————————————————————

DAG 9: Tid for Zen

Det er lite i min hverdag som er ”zen”.

Som alene pappa til to jenter på 11 og 14 år, jobb som leder på et sykehus, matblogger og sanger, og med en stadig uro som driver meg til nye mennesker, oppgaver og gleder.

Derfor har denne reisen til nå vært veldig annerledes enn min hverdag.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi har nemlig i hovedsak hatt late dager på Mekongelven, besøkt søvnige fiskelandsbyer og snakket med risbønder som ligger i skyggen og venter på regntiden.

Da vi kom til den fantastiske byen Luang Prabang, UNESCO heritage by nord i Laos, var det deilig å kjenne på en antydning til puls i gatene for en som meg.

Men hvor lenge var Adam i paradis – kun 3 dager før Magasinet Reiselyst sendte oss til Nam Khan ZEN resort. Et hippie-paradis drevet av noen canadiere 30 minutter ut i jungelen for Luang Prabang. Her var det svømmebasseng uten klor, dårlig Wifi, utebad, yoga og meditasjon, detox-meny og badende elefanter i elven.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Får du ikke hvilepuls på et slikt sted bør du enten vurdere terapi eller bare dra tilbake til byen og fortsette ditt hastige liv.

Dette stedet var fantastisk, men for en som liker å løpe på asfalt og alltid ha avtaleboken full ble det i stilleste laget.

Er du derimot en som trives med slik vil du elske det! Våre dager ble fylt av kajakkturer, (mye og god) mat, bøker, ro og hvile – selv om ikke jeg digget det gjorde nok sjela mi det!

—————————————————————————-

DAG 8:  Mennesker

Etter halvannen uke i Laos har jeg tatt et par tusen eksponeringer. Jeg klarer IKKE å legge fra meg kamera.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det er så mye jeg har lyst til å fange.

Både møter med mennesker, mat, arkitektur, gateliv, lukter og lyder.

Bilder blir kun små glimt som ikke klarer å formidle overflaten, men noen få ganger lykkes man med å fange litt mer.

Særlig liker jeg å fotografere menneskene jeg faktisk har et møte med.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Det kan være du stusser over at det er så mange bilder fra reisen som er tett på folk.

Mitt triks er at jeg spør de jeg tar bilder av om jeg får lov til å fotografere.

Og det er ofte da jeg får muligheten til å slå av en prat enten med ord, blikk eller fingerspråk. Ikke sjeldent blir det både komisk og pinlig, men det er også etter slike episoder at man kanskje lykkes i å fange noe mer enn bare et flatt bilde.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bildene av munkene her f.eks ble tatt etter at jeg hadde hjulpet han litt med en engelskleksene i tempelhagen, bildene av barna kom etter at vi hadde sunget litt.

Bilde 16.05.2016, 09.13.42

Det er slike møter som er fine, og det er da bildet blir mer nært.

Neste gang du er på reise og ser noe du gjerne vil ha et bilde av – prat med folka, vær litt nysgjerrig, og plutselig får du et øyeblikk som er verdt å ha i både hjerte og på film.

Det som slo oss var vennligheten til alle vi møtte.

Arfan inviterte oss inn på den indiske restauranten Jasmin.

Munk i Vat Phou tempelet.

Bilde 15.05.2016, 18.18.00

——————————————————–

DAG 7: Luang Prabang

I dag har vi hatt en utrolig deilig dag på egenhånd i Luang Prabang.

Vi startet med å stå opp kl 0545 for å få med oss den daglige prosesjonen som munkene har gjennombyen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Munkene har med seg kurver som de mottar almisser fra byens befolkning. Særlig er det mat som blir gitt. Munkene har også med seg mat de har til overs som de gir tilbake til folket.

En rolig og vakker seremoni som gjorde inntrykk. Etter en lang frokost på en liten fransk café hev vi oss i en tuk tuk for å s de fantastiske Khuang Si waterfalls.

Luang Prabang Laos testreiser asia (2)

Blant horder av kinesiske turister fant vi veien opp til disse sagnomsuste vannfallene.

Dagen ble avsluttet med en gøy landskamp mellom Laos (guiden vår og hans kompiser) og Norge (testreiserlaget) i det populære ballspillet petanque.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Norge gikk så hardt ut at det laotiske ”landslaget” ble helt satt ut, men de gjenvant roen mot slutten og vant tilslutt med sifferne 13-11.

—————————————————————————-

DAG 6: Matlagingskurs

Som noen av dere har forstått så er jeg over gjennomsnittet opptatt av mat.

Jeg har en matblogg som heter larsspiser.no, og jeg skriver om mat i aviser, lager oppskrifter for produsenter – og ELSKER å både koke og spise.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En av de tingene jeg har gledet meg mest til å å komme til Laos og Vietnam er å oppleve maten.

I går var vi på et fantastisk matkurs langt inne i jungelen her i Laos. Kokken Sith, tok oss gjennom de grunnleggende tradisjonene i det Laotiske kjøkkenet, med sticky rice og jeow (sterke dipper).

Han fortalte om hvordan landet geografi (Laos har ingen grense mot havet) og den franske kolonitiden har formet det laotiske kjøkkenet. Så fikk vi lage to forskjellige jeow, sticky rice, fisk fra Mekong dampet i bananblad, stuffed lemongrass og en digg dessert –purple sticky rice with coconut sauce.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Sammen med et selskap fra Brasil, Canada, Laos og oss fra Norge fikk vi lage alt dette på hver vår kullgrill under trygg ledelse av Sith.

Mat er en av de viktigste kulturbærerne i en nasjon, og derfor en veldig fin måte å komme i kontakt med noe av det som definerer det landet du besøker.

Derfor vil jeg anbefale deg å forsøke å delta på matkurs når du er ute å reiser. Selv gleder jeg meg stort til neste matkurs som er i Hanoi, Vietnam!

—————————————————————————————-

DAG 5: Don Dheng

Det er en underlig blanding av rolige farger i luksus og møter med mennesker som lever det enkleste liv på denne turen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Som turister bor og spiser vi godt. Vi blir fraktet trygt fra sted til sted i store båter og sikre biler. Samtidig reiser, vi i, en del av Laos som er preget av fattigdom. Gjennomsnittslønnen her på landsbygda er 600 dollar og gjennomsnitts levealder er 55-60 år.

laos_testreiser_lars andernach fredriksen (3)

Mens jeg er vant med å løpe fra møte til møte på sykehuset og få utbetalt lønnen min 15. hver måned, hjemme i Skien, lever disse menneskene et enkelt liv fra hånd til munn.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jeg nyter dagene, men det er underlig og det setter i gang både refleksjon og takknemligheten over vår rikdom vokser.

De siste par dagene har vi vært på øya Don Dheng i Mekongelven. På denne øya er det et hotell – flotte ”La Folie Lodge” hvor vi har hatt deilige dager med bøker, vår egen lille 17.maifeiring og lange måltider i skyggen. Jeg har syklet litt rundt på øya og sett meg om – og møte med noen av de 600 innbyggerne har satt spor.

laos_testreiser_lars andernach fredriksen (4)

Takknemlig reiser vi videre nord i Laos – klare for å oppleve perlen Luang Prabang og litt av kolonitidens sus.

—————————————————————————————

DAG 4: Elvecruise

Siste dagen på den deilige båten «Vat Phou Cruise».

Skal jeg synse noe negativt om denne opplevelsen må det være at jeg skulle ønske det var lagt opp til litt mindre program utenfor båten – for det aller beste med denne delen av turen har vært å nyte stillheten, slumre i skyggen og bare være til mens båten har seilt på den mektige Mekongelven.

Bilde 16.05.2016, 12.00.35

Dagen i dag startet med et motorhavari på longtail båten som skulle frakte oss til 4000islands. Skipperen stupte i havet og guiden fikset ny båt – ingen stress, kun latter og god stemning. Skal innrømmes at være franske venner surnet ytterligere.

Bilde 16.05.2016, 09.13.42

Det var fantastisk å komme til Don Khon- en liten koloni hvor antallet backpackere er høyt.

Billige rom, late dager og gratis wifi så ut til å være himmelriket for slitne, unge ryggsekkturister.

Det var veldig artig å se arkitekturen fra den franske kolonitiden her (selv om den i stor grad var i ferd med å forvitre), Laos jernbanehistorie – 7 km fransk stolthet, og de mektige Khone Pha Pheng fossene. 14 meter høyt og en km i lengde gjør dette Mekong til en vrien sak å krysse.

13230673_10154088688270619_634899932_o

Nå er koffertene pakket igjen og i morgen reiser vi videre til øyene Don Dheng og hotellet La Folie Lodge – det gledes!

Se film fra båten her: Elvecruise

—————————————————————————————

DAG 3: Elveruise

Etter en rolig morgen i Pakse ruslet vi ned til cafe’n vi hadde fått oppgitt som møtepunkt for cruiset på Mekongelven.

Båten, et ombygd lasteskip, hadde lugarer til 24 passasjerer og mer en nok mannskap.

Jeg hadde sjekket www.vatphou.com, hjemmesidene til cruiseselskapene som skulle ta oss med de tre neste dagene for å oppleve litt av kolonitidens luksus.

Vakker solnedgang.

Her skulle vi få rolige dager på daybeds, men også spennende turer til små fiskelandsbyer og til Vat Phou – et Khmer tempel fra det 5.århundre.

Munk i Vat Phou tempelet.

Tempelet var i mange hundre år ukjent for sivilisasjonen, men franskmenn som koloniserte Laos oppdaget de utrolige bygningsmassene oppe i fjellene her på 1800-tallet. Vat Phou er nå på UNESCO verdensarvliste.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vat Phou er nå på UNESCO verdensarvliste.

Jeg innrømmer at det var en viss spenning på hvilket de 22 andre passasjerene skulle være og om vi ville møte noen spennende folk.

Det viste seg at akkurat vårt cruise skulle bli særdeles rolig. Kun 2 franske par i 60-årene snek seg forsiktig rundt i beige sokker på mahognydekket.

Så her skal vi ha rolige dager med lange lunsjer, minst 2 daybeds på oss hver og alltid en ledig sofagruppe på dekk.

Å beskrive båten gjør nok bildene bedre enn mine ord.

13241561_10154084851240619_1509942769_o

Det er alltid en ledig sofagruppe på dekk.

Lunsj på Mekong er en fantastisk opplevelse.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vårt hjem de neste dagene.

————————————————————————————————————–

DAG 2: Pakse

Etter et døgn i Vientiane hastet vi videre til en ny speeddate med den sørlige byen Pakse.

Pakse er hovedstaden i provinsen Champasak, en ganske søvnig liten by (120 000 innbyggere) nå i starten på regntiden.

Etter å ha installert oss på hotellet gikk vi på oppdagelsesferd i gatene og på byens marked.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi snublet inn på en liten, lokal restaurant og måtte lage våre egne vårruller.

Jeg vet ikke om du har vært i Asia når det regner, men det må oppleves – og vi opplevde det i går.

Det er som å skru på en dusj inne i en badstue –når man først innser at man ikke kommer unna er det helt fantastisk å bare la seg bli spylt ned av vår herre.

På grunn av dette regnet snublet vi inn på en liten, lokal restaurant.

Her var det ingen meny og ingen kunne engelsk – det resulterte i et digg laotisk måltid hvor vi bl.a måtte mekke våre egne vårruller.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En lokal restaurant i Pakse.

Vi lo og de fantastiske damene på kjøkkenet lo om mulig mer. Selve byen Pakse er ikke den mest spennende, men områdene rundt byr på fantastiske opplevelser og historiske steder.

Og kanskje det fineste vi opplevde i Pakse var menneskene vi møtte der.

Det er en del innvandring til Laos, bl.a fra India. Arfan, en ung indisk gutt er en av disse. Han inviterte oss inn på den indiske restauranten Jasmin, hvor han jobbet og serverte oss fantastisk indisk mat (og ikke minst viste frem mopeden sin).

Arfan inviterte oss inn på den indiske restauranten Jasmin.

Etter et par rolige dager med akklimatisering er vi nå klare for morgendagens tur med longtail boat fra Pakse for å mønstre på Vat Phoucruiset – Mekong, det gledes!

——————————————————————————————-

DAG 1: Vientiane

Reise kan være krevende.

Lange flyturer med støttestrømper som gjør at beina sovner hen, snorkende menn i setet rett foran deg og kraftig turbulens akkurat når du skulle til å sovne inn..

Slik kan det være, men flyturen fra Oslo til Vientiane, via Hongkong, gikk faktisk som en lek.
Det hjelper at man er full av spenning og glede over dager med fremmede inntrykk.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vi ble møtt av vår guide, Nho på flyplassen.

Vi ble møtt av vår guide, Nho på flyplassen. Han tok oss med til hotell Ansara og gav oss et par timer til å lande før han gav oss en ”best-off-tour” i Laos hovedstad.
Etter et bad i bassenget på Hotell Ansara var vi klare for å bli kjent med Laos sin hovedstad.

Etter en dukk i pool’n var det bare å få på flippfloppene og haste etter Nho rett til det fantastiske Vat Sisaket tempelet. Her fikk vi en gjennomgang av gammel kunnskap fra religionsundervisningen.
Faktisk ganske så flott å møte en dedikert mann som delte sine tanker og erfaringer med buddhismen.
Bilde 12.05.2016, 09.56.31

Ved Vat Sisaket tempelet fikk vi en gjennomgang av gammel kunnskap fra religionsundervisningen.

Videre fra tempelet gikk turen videre til den Vientianes versjon av triumfbuen, Patuxai arch og videre til Pha That Luang Stupa, hvor noe av asken til Budda hevdes å være bevart.
Vientianes versjon av triumfbuen, Patuxai Arch.

Mellom templer og imponerende byggverk lot vi oss fange av møte med folk.
Som du kan se på bildene er det store sprik fra prangende templer til enkle frisørsalonger.
Det som slo oss var vennligheten til alle vi møtte.

Siden jeg alltid har kamera for hånden forsto jeg kjapt at dette er et folk som gjerne lar seg avbilde, så lenge du spør høflig.
Lettere fortumlet av jetlag og myldrende folkeliv ble vi satt av på hotellet hvor vi ble tilbudt massasje – en perfekt oppladning før kveldens vandring langs bredden av Mekongelven.
Strengt tatt burde jeg nå fortalt om en fantastisk solnedgang over det Laotiske landskapet, men vi fikk i stedet smake Guds eget fyrverkeri i form av et helt vanvittig lyn- og tordenvær.
Street Food på sitt beste.

Under en solparasoll fant vi ly, og takket være fantastisk streetfood ble første dag i Laos avsluttet på en herlig måte. Papayasalat, grillede blåskjell og kyllinghjerter ble kveldens sikringskost før vi stupte i seng.
I morgen reiser vi sørover til Paksé – vi gleder oss!
———————————————————————————————-

FØR AVREISE: Fra Skien til Laos

Lars Andernach Fredriksen (44) tester Laos og Vietnam.

I oktober 2015 sendte min tidligere partner in crime (les: ekskone) meg en link hun hadde kommet over på nettsidene til Magasinet Reiselyst.

De søkte etter en testreisende som kunne oppleve Laos og Vietnam. Vedkommende måtte kunne skrive, fotografere og dokumentere. Jeg skrev en søknad og sendte inn noen bilder.

Så glemte jeg det hele, inntil jeg fikk en telefon fra et ukjent telefonnummer, en torsdag kveld i februar. «Hei, det er fra Magasinet Reiselyst! Du har vunnet konkurransen om å bli vår testreisende til Vietnam og Laos»

Jeg skjønte nada, og klarte ikke engang å huske at jeg hadde søkt på dette året før. Lang historie kort – over 1500 personer hadde skrevet en søknad og sendt inn bilder, og de hadde valgt den skalla, matglade mannen i Skien.

Det ble en litt absurd kveld – glad og ør la jeg meg og tenkte at slik må det være å få telefon fra Norsk tipping på Hamar.

I går var dagen. Vi (jeg fikk lov til å ta med en venn på tur) setter oss på flyet fra Oslo til Bangkok.

Hva som møter oss skal jeg love å dele med dere underveis, både i form av blogginnlegg her og på @magasinetreiselyst på Instagram.

Og opplevelsene står i tur i Vietnam og Laos: et cruise på mektige Mekong, spennende landsbybesøk, templer og fotturer. Og ikke minst mye god mat!

Jeg har aldri opplevd Vietnam eller Laos tidligere, og gleder meg utrolig til alt som måtte komme. I de siste ukene har det gått mange spennende e-poster mellom meg og Ole Andreas i OrkidéEkspressen. Han har sydd sammen en reise for oss som ser ut som et eventyr. Kroppen er sprøytet full av diverse vaksiner, pass og visum er klart, museflettene har blitt klemt og kysset (minst 1000 ganger) og jeg er klar for tur!

fra skien til laos

Pakket og klar for avreise, og happy socks for å matche humøret. Foto: Lars Fredriksen

TILBAKE TIL BLOGGSIDEN

Del denne reportasjen

Testreisere

Her finner du bloggene til våre testreisere!