2025 ligger an til å bli et fantastisk reiseår. Hos alle de store turoperatørene er salget av årets reiser i full gang, og flere har merket seg noen trender for året.
Denne pressemeldingen fra Apollo ramlet inn i boksen vår nå – med fem trender vi godt kan henge oss på. Trendene er basert på reisearrangørens egne salgstall og søketrender samt innsikt fra flere internasjonale trendrapporter.
1) Vi oppdager «dupes»
Etter flere år preget av jakten på «instavennlige» reisemål, blir 2025 året for motsvar. Vi vil ikke lenger slavisk følge influencerstrømmen og fylle kofferten med perfekte feriebilder, men seile vår egen sjø og være oppdagere selv. I sosiale medier trender eksempelvis «destination dupes», som kort forklart er mindre kjente alternativer til populære reisemål. Det er ikke bare med på å sette nye reisemål på kartet, men fører oss også nærmere mer genuine ferieopplevelser.
2) Vi øker feriepulsen
Er det én trend som har utmerket seg de siste årene og virkelig ser ut til å nå nye høyder i år, så er det treningsreiser. Blant Apollos toppliste over sommerens mest populære hoteller finner man allerede flere av reisearrangørens rendyrkede sportshotell, og de temabaserte treningsreisene selges unna i rekordfart.
– Det er ingen annen reiseform som øker raskere i popularitet enn treningsreiser, og ingen tvil om at nordmenn nå begynner å innse at det er den perfekte løsningen for både single, par, vennegjenger og familier. Det åpner nemlig for den ultimate kombinasjonen av avkobling og aktivitet, og tilfredsstiller et bredt spekter av interesser og behov, sier Beatriz Rivera, kommunikasjonssjef i Apollo.
3) Vi reiser alene
Den økte etterspørselen rundt treningsreiser og ikke minst ønsket om å seile vår egen sjø overbeviser også reiseeksperten om vi vil se langt flere soloreisende fremover – og her er det særlig kvinner som utmerker seg. Hos Apollo er det nemlig nesten dobbelt så mange kvinner enn menn som unner seg en reise helt på egenhånd – og majoriteten velger en treningsreise!
– Kvinner er langt tøffere når det kommer til å reise alene. Samtidig er vi også langt flinkere til å samle venninnegjengen og dra på ferier sammen – enten til spennende storbyer eller herlige badebyer. Så nå skal jeg komme med et nyttårsforsett til alle gutta der ute: La dere inspirere! Reis på egenhånd i år, eller arranger en kompistur! smiler hun.
4) Vi velger skreddersydd
Det er derimot ikke bare sportshotell som utmerker seg, men også skreddersydde konsepthoteller tilpasset andre preferanser og livsfaser. Barneklubb og aldersgrense har alltid vært populært, men nå merker Apollo også en økning i salget av hoteller som innfrir spesifikke, personlige interesser – som eksempelvis gastronomi, design eller lokal touch.
Kombinasjonsreiser fortsetter også å øke. Her får man muligheten til å skreddersy drømmeferien ved å kombinere to eller tre ulike reisemål i løpet av én og samme ferie, og dermed få innfridd mange behov på én gang!
5) Bærekraft blir viktigere
Sist, men ikke minst vil 2025 bli året der enda flere bevisst tar mer bærekraftige ferievalg – og blir mer bevisste over hvordan vi selv som reisende kan minimere fotavtrykkene våre.
– Det er mye man kan gjøre for å minimere de negative aspektene ved turisme og maksimere de positive – og det ser vi nå at stadig flere ønsker å gjøre. Vi merker eksempelvis at flere etterspør både reisemål der masseturismen glimrer med sitt fravær og miljøsertifiserte hotell, samt velger bort all inclusive fordi de ønsker å støtte lokale restauranter. Det er jo kjempebra! Samtidig skal selvfølgelig vi som reisearrangør fortsette å jobbe strategisk mot et mer bærekraftig reiseliv, og ta vårt ansvar på alvor, sier Rivera.