31.desember åpner den nye flyplassen som skal ta Tyrkia og det nasjonale flyselskapet Turkish Airlines til nye høyder.

Og med Istanbul New Airport som prosjektet går under, spares det ikke på ambisjonene.

Inngangspartiet blir stort og innbydende, og er som mye annet på dennye flyplassen designet av det norske selskapet Nordic Office of Architecture. Ser kjent ut? Illustrasjon: IGA

LES OGSÅ: ISTANBULS BESTE TAKTERRASSER 

Istanbul blir verdens største flyplass?

Ved åpning har flyplassen tre landingsbaner og en kapasitet på 90 millioner passasjerer og vil umiddelbart bli den tredje største i verden etter Atlanta og Beijing om målet nåes.

Videre er planene å utvide til hele seks landingsbaner og 200 millioner passasjerer i løpet av de neste ti årene, nesten dobbel kapasitet av det verdens travleste flyplass Atlanta har i dag. Målet er at flyplassen skal være effektiv og praktisk med alt under ett tak.

LES OGSÅ: ISTANBULS HØYDEPUNKT 

– Istanbul er en naturlig hub i verden – innen en radius på 5 timer kan man nå 66 land fra Istanbul, så det er en perfekt beliggenhet, påpekte Turkish Airlines´ styreleder Ilker Ayci da han nylig talte på et forretningsevent i Istanbul.

Turkish Airlines´ styreleder Mehmet Ilker Acer kommenterte den nye flyplassen i samtale med BBCs Aaron Heslehurst under et business-event i Istanbul nylig. Foto: Ronny Frimann

Fem ganger Gardermoen

Per i dag går fortsatt all trafikk gjennom Atatürk flyplass, som med kapasitet til 63 millioner passasjerer lenge har vært sprengt.

Den nye flyplassen ligger nord for Atatürk, 35 km fra Istanbul. Flytteprosessen er enorm: Det er den største flyttingen i luftfartens historie, den nærmeste er bare halvparten så omfattende.

LES OGSÅ: INNSIDERTIPS TIL ISTANBUL 

Til sammenligning har Gardermoen en kapasitet på 32 millioner passasjerer.

Nordmenn vil kanskje kjenne igjen enkelte elementer fra Gardermoen, for det er faktisk samme selskap som har stått bak mye av designet, norske Nordic Office of Architecture.

I avgangshallen blir det høyt under taket og langt luftigere enn det er på dagens Atatürk flyplass. Illustrasjon: IGA

Daglig leder i Nordic Office of Architecture Gudmund Stokke, har da også tidligere sagt til flysmart24 at de har hentet flere ideer fra Gardermoen, som inngangene med portaler av tre og spilene på serviceblokkene og hotellet.

Den som har vært i dagens VIP-lounge på Atatürk vil også kjenne igjen den utstrakte bruken av buer og lyst treverk.

Flyplassen får et landområde sju ganger større enn Atatürk har i dag, og hovedterminalen vil bli på rundt 1,3 millioner kvadratmeter – nesten fem ganger så stor som Gardermoen.

Mange nyvinninger

I en så stor bygningsmasse er det lett å gå seg vill. Men teknologi kan løse det meste, og hele flyplassen kan sees gjennom interaktive kart på mobilen med 8000 waypoints der man til enhver tid kan se hvor på flyplassen man befinner seg.

Mange nordmenn vil kjenne igjen elementer fra Gardemoen som Nordic Office of Architecture også designet. Foto: IGA

Målet er å gjøre mellomlandingen og flyvningen så enkel som mulig, spesielt for de som reiser mye. Frequent flyers får sin egen inngang.

Det blir verdens største taxfree-områder, masse restauranter og nok butikker til å tilfredsstille de handlelystne.

Prislappen på den nye flyplassen blir nærmere 30 milliarder dollar, eller 224 milliarder norske kroner.

LES OGSÅ: EVENTYRLIGE KAPPADOKIA 

Størst, og best

Turkish Airlines er verdens fjerde største flyselskap med mål om 74 millioner passasjerer i 2018, og det flyselskapet som flyr til flest land i hele verden – hele 304 destinasjoner i totalt 122 land.

Turkish Airlines er verdens fjerde største flyselskap og flyr til flere destinasjoner enn noe annet – hele 47 nasjonale og 230 internasjonale i totalt 119 land. Foto: Torild Moland

Men det er ikke bare kvantiteten som teller, Turkish Airlines-sjefen mener den nye flyplassen også blir et godt sted for å øke kvaliteten.

LES OGSÅ: ALLE SAKER FRA TYRKIA 

– I TA-verdenen er kvalitet viktigere enn kvantitet. Ja, vi vil øke antall fly (fra dagens 325 til snart 400) og antall passasjerer, men også øke kvaliteten.

Business-loungen på Istanbul New Airport blir også verdens største, med egen museumsavdeling, tekrok, barneområde og avslapnings-avdeling. Illustrasjon: IGA

– Eksempel: Loungen på den nye flyplassen vil bli den største og fineste VIP-loungen i verden. Teknologi blir viktig. Her blir det en fin museumsavdeling med verk fra Museum of Modern Art i Istanbul. De minste får sitt eget hjørne, og det blir et time-out hjørne for de som trenger avslapning. Og så elsker vi te, så det blir et eget hjørne for te-elskerne, lover han.

Nok en verdens største, med all verdens momsfrie varer, fra sminke til alkohol og klær. Illustrasjon: IGA

I skrivende stund står visstnok rundt 97 prosent av flyplassen ferdig. Spenningen nå dreier seg om den vil være klar i tide. D-dag er 31.desember 2018. 

TILBAKE TIL HOVEDSIDEN