Alle 2200 passasjerer trekker på dekk når den tunge bassen av en fløyte tuter farvel til Stockholm.

Fritidsbåter skvulper på de blå bølgene skipet etterlater seg i skjærgården. Folk vinker. Vi vinker tilbake.

Utenfor de små, rødmalte «stugorna» vaier det svenske flagget i vinden. Vi vaier med langs rekka. Et herlig sommerdøgn i Skandinavias vakreste hovedstad er bare persilledusken på rekecocktailen i det 12 dager lange gildet som venter:

St. Petersburg er en by som ikke ligner noe annet - som gjør den til  en av hovedattraksjonene på turen. Foto: Marte Veimo

St. Petersburg er en by som ikke ligner noe annet – som gjør den til en av hovedattraksjonene på turen. Foto: Marte Veimo

St. Petersburg, Helsinki, Tallinn, Kiel, Warnemunde ved Berlin og København skal serveres.
Men om utsikten er ny hver morgen, er senga den samme, om bord i et av Holland America-linjens to signaturskip: Ms Eurodam.

Best på dekk

På grunn av korte avstander er det ikke mange rene sjødager i løpet av cruiset. Men dagen etter at vi har kastet loss i Stockholm har vi ikke annet å ta oss til enn å nyte livet om bord. De fleste synes å mene at det gjøres best på dekk.

Beatrize Moreno (36) og Alberto Andres (37) fra Madrid søker til et av de avkjølende bassengene under åpen himmel.

– Vi liker å reise i Europa, men i denne delen har vi ikke vært før, forteller paret, som i likhet med de aller fleste ombord ser spesielt frem til én destinasjon.

– Jeg tror St. Petersburg blir høydepunktet på reisen, sier Beatrize.

Beatrize Moreno og Alberto Andres fra Madrid nyter tilværelsen på dekk innimellom høydepunktene som kommer tett i Østersjøen. Foto: Marte Veimo

Beatrize Moreno og Alberto Andres fra Madrid nyter tilværelsen på dekk innimellom høydepunktene som kommer tett i Østersjøen. Foto: Marte Veimo

Reis på cruise og lær!

Visumfritt

Neste morgen er det vanskelig å finne ledig bordplass ved frokostserveringen – selv om klokken bare er syv.

Snart trekker vi som maur ned til det store auditoriet for å gå frem for å få vårt grønne, gule, røde, hvite eller blå klistremerke med skipets logo til å sette på t-skjorta.

Denne dagen skal alle som én på utflukt.

For et vektig argument for å ta et cruise i Østersjøen er ikke bare at man kommer til St. Petersburg, men at man slipper inn uten å måtte styre med visum til Russland på forhånd.

Cruiseskipene ligger vanligvis til kai fra tidlig morgen den ene dagen til ettermiddagen den neste, det betyr at man har forholdsvis god tid til å utforske byen.

Men ikke på egen hånd. For at passkontrollørene i havna skal slippe deg igjennom må du enten være med på en utflukt organisert av cruiseselskapet, eller ha et dokument som viser at du har en avtale med en lokal turoperatør.

Ha det sosialt på dekk, eller trekk dere tilbake til den private verandaen utenfor lugaren. Foto: Marte Veimo

Ha det sosialt på dekk, eller trekk dere tilbake til den private verandaen utenfor lugaren. Foto: Marte Veimo

Verdens største museum

Men her er det er faktisk helt greit å være en del av saueflokken som villig lar seg lede.

For hvordan ellers skulle vi i løpet vår dyrebare tid i land klare å navigere i fem millioners byen med over 300 palass, 500 broer, 45 smaksprøver på Vodkamuseet, drøye hundre kirker og like mange museer – der iblant verdens største med intet mindre enn tre millioner kunstgjenstander?

– Vier man 30 sekunder til hvert av dem, vil museumsbesøket vare i ni år, konstaterer byguide Lina om Eremitasjen. Verdens største museum består av seks storslagne palass, hvor Vinterpalasset er det mest kjente.

Det mintfargede palasset ble bygget som tsarens vinterresidens på midten av 1700-tallet, og i 1764 bestemte Katharina den Store seg for å satse på en hobby som kunstsamler. Da hun døde etterlot hun seg over 4000 malerier. Senere har samlingene mildt sagt ekspandert.

Her er fløyel, gull, fresker og marmor. Tsarens kronjuveler og flere av verdens mest berømte kunstverk, signert herrer som Rafael, da Vinci, Rembrandt, Matisse, Gauguin og Picasso.

Med en dreven guide som kjenner korridorene, salene og snarveiene er det ingen sak å få med seg høydepunktene uten å bruke hele dagen. For den skal brukes på mer!

Hvordan velge riktig lugar på cruise? Det kan du lese mer om HER

Bygd på ni år

St. Petersburg er en by som ikke ligner noe annet – selv om den også kan minne litt om flere andre storbyer.

Peter den Store var nemlig sterkt inspirert av sine favorittbyer i Europa da han i løpet av en niårsperiode fra 1703 bygde byen, som ble hovedstad allerede i 1712. Det var den tilsammen i over 200 år.
I dag ligger Peter, og senere tsarfamiliemedlemmer med ham, gravlagt i Peter Paul-katedralen.

Det 70 meter høye gullspiret gnistrer på lang avstand i sommersola. Men byen har flere landemerker: St. Isac-katedralen med hundre kilo gull på kuppelen.

Den blåmalte St. Nicholas-kirken lyser også opp i bybildet. For ikke å snakke om Blodskirken – kanskje byens mest kjente motiv: Den dekorative kirken med løkkupler. Typisk russisk. Utypisk for St. Petersburg.

Levende hovedgate

Med all respekt: Det kan bli mye kirker og palass å forholde seg til.
Vi er glade for at vi har valgt en utflukt med noen færre høydepunkter på lista, men heller med litt egentid i sentrum.

Nevsky Prospekt er byens fire kilometer lange og 25 meter brede yrende pulsåre.

Særlig i området ved Blodskirken er det en rekke hyggelige kafeer, restauranter og varemagasiner i de store palassene. Og fortauene er byens sted for å se og bli sett.

Favoritter

– Hver gang jeg er her får jeg en a-ha-opplevelse. St. Petersburg og Russland for øvrig er som en løk. Man tar av ett lag, og så er det 20 igjen, forteller Ian Page (60).

Som destinasjonsekspert cruiser briten verden rundt ti måneder i året. Sommerukene han får tilbringe i denne delen av verden er blant de aller beste.

– Jeg liker Stockholm mye på grunn av tilgjengeligheten. Den er lett å «gjøre». Helsinki har så flott arkitektur.Warnemunde er et koselig sted ved sjøen – og setter man seg på toget er det bare to og en halv time til Berlin. I Estland kan man la seg overraske over infrastrukturen, hvor tilrettelagt det er for turisme, og at alle snakker engelsk. Når vi kommer til Kiel vil jeg anbefale alle å søke ut av havnebyen og til den koselige landsbygda, sier eksperten.

Les også om cruise på Gøta kanal 

Godt fra byssa

Heldigvis har vi noen timer om bord til å fordøye inntrykk.

MS Eurodam ble sjøsatt i 2008, og er dermed et forholdsvis nytt og polert skip. Det har en behagelig stemning, ingen frenetiske aktiviteter eller påtrengende animatører – men underholdning i form av blant annet livemusikk til langt ut i de små timer for de som ønsker det.

Her er lekkert spa med en rekke behandlinger å skjemme seg bort i. Og ikke minst: Masse god mat og drikke.

Arkitekten bak menyene ombord er stjernekokk Rudi Sodamin – han er faktisk den høyest dekorerte kokken som samarbeider med noe cruiseskipselskap. Det er derfor forventningsfulle ganer kjøkkensjef Peter Nozicka og hans 112 kokker i byssa skal tilfredsstille.

– I løpet av en ukes cruise går det med 3515 kilo poteter, 23 040 egg og 450 flasker musserende vin. Det er litt av en logistikk, men det forbausende hvor lite det varierer fra uke til uke, sier Nozicka.

Gammelt selskap

I begynnelsen var det ikke «spis så mye iskrem du orker» som stod i hodet på passasjerene.

Da Holland America-linjen så dagens lys i 1873, var det som et cargo- og transportselskap som tjente den store ferdselen fra Europa til Amerika.

MS Eurodam har en rolig stemning, og to poolområder på dekk hvor man kan avkjøle seg i sommervarmen. Foto: Marte Veimo

MS Eurodam har en rolig stemning, og to poolområder på dekk hvor man kan avkjøle seg i sommervarmen. Foto: Marte Veimo

I dag er åtte av ti av det nå britisk-amerikanske selskapets gjester, som de siste 25 årene kun har drevet med ren cruiseaktivitet, amerikanske statsborgere. Men i denne delen av verden, i Østersjøen, er det annerledes.

Her trekker vi europeere statistikken opp. For selv om vi bor i nabolaget, kan vi på ingen annen måte oppleve alt det beste Østersjøen er i løpet av én ferie.

I morgen står Helsinki for tur.

Selv om vi allerede har tatt den største biten i godteposen, er den ennå bare så vidt åpnet.

Tilbake til hovedsiden