Dame blir servert drikke på fly
Billetter på businessclass blir dyrere, men lavprisbilletter vil fortsatt være billige, mener luftfartsekspert Hans Jørgen Elnæs. Foto Ronny Frimann

Utbruddet av korona-viruset over hele verden har fått enorme konsekvenser for alle verdens land og folk. Ifølge siste prognoser fra verdens turismeorganisasjon, UNWTO, anslår de en reduksjon i antall reiser i 2020 på hele 60-80%. Hoteller er stengt, fly står på bakken, guider er arbeidsledige. Folk avbestiller reiser over hele verden, og inntektene i reisebransjen har gått i kjelleren. Aldri tidligere har reiseindustrien blitt så hardt påvirket. 

Den siste tiden ser vi tegn til at enkelte destinasjoner myker opp på karantenereglene, og på sikt er det jo ønskelig at vi begynner å reise igjen, ikke bare i eget land, men til destinasjoner over hele kloden. 

Men hvilken reiseverden vil møte oss? 

I jakten på svaret har vi snakket med eksperter innen reiseindustrien, flybransjen og smittevern. Og de har noen overraskende poeng.

Folk på fly med smittemaske
NYE REGLER: Ansiktsmasker kan bli obligatorisk på flyreiser fremover. Foto: iStock

Skeptisk til reiser

  • Denne pandemien vil ha stor innflytelse på reisingen vår de første åra, fordi skrekken sitter i, mener Audun Helge Nerland, professor i mikrobiologi og immunologi ved medisinsk fakultet ved UiB. 
Audun Helge Nerland
Audun Helge Nerland. Foto: UIB

Avhengig av hva som skjer når samfunnet nå sakte åpnes opp igjen, og om vi får en nye smittebølge eller ikke, tror han vi vil se langt mindre reising i hvert fall i 2020, og også langt ut i 2021. 

  • Om denne pandemien fortsetter uten behandlingsmetoder eller vaksine, så vil svært mange være skeptisk til å reise i lang tid fremover. Spesielt de eldre, de over 60, og folk i risikogrupper. Dette vil sitte i lenge, og spesielt reiser til eksotiske steder tror jeg mange vil kvie seg for.
  • Om den derimot bare forsvinner, om vi får en vaksine eller et antiviralt middel så den kan behandles, da vil folk slappe av og tenke at det ikke var så farlig. 

Og det mener smittevernprofessoren at ikke er bra. Nerland advarer mot bare å fokusere på pandemien vi har hatt nå. For det finnes andre farer vi også bør beskytte oss mot.

  • Det som er viktig, er at vi ikke tenker så ensidig på Covid-19. Korona er jo bare en av mange. Neste infeksjon kan være et rota-virus, som kommer gjennom mat. Vi vet jo hvor vanskelig det kan være om det treffer et hotell eller cruiseskip. Så den neste pandemien kan være helt andre ting, og folk må lære seg å passe bedre på seg selv. 
Covid 19 fareskilt
GOD HYGIENE: Selv om covid-19 forsvinner, så fortsett de gode hygienerutinene også fremover – det finnes mange andre infeksjonssykdommer vi også må passe oss for.  Foto: iStock

Må beskytte oss

Det betyr at vi må fortsette de gode hygiene-rutinene som nå er blitt vanlig for de fleste, med god og hyppig håndvask, ikke slikke på fingre, ta seg minst mulig i ansiktet, hoste i armhulen. Han er heller ikke fremmed for at ansiktsmaske blir et langt vanligere syn i fremtiden. 

  • Det er klart det har en effekt å bruke maske, det er det ikke tvil om. Det er ingen vits på en tom strand, men på fly bør folk bruke maske. Flyreiser er en risikosport når det gjelder smittsomme sykdommer, og da spesielt luftveisinfeksjoner, mener smittevernprofessoren.

Nå mener han myndighetene burde gå inn for en kampanje og opplyse befolkningen bedre. 

  • Det finnes ingen vaksine mot hepatitt C, behandlingen mot hepatitt B er dårlig, og det finnes mange resistente bakterier der ute. Så folk må opplyses og lære å passe på seg selv. Også når det gjelder mat, hva vi kan spise og ikke. 

I tillegg tror han det vil ha mye å si hva forsikringsselskapene gjør, om det blir dyrere med forsikring og hvor godt man er dekket på reisen. Nerland tror vi vil være villige til å investere mer penger i å bo på et ordentlig hotell med god hygiene. Men apper som Outbreaks near me har han ingen tro på. 

  • De færreste tror vel på at Kina har null smittetilfeller i dag, og selv Østerrike tok det tid før var ærlige på at de hadde smitte. Så slike apper vil bare gi en falsk trygghet, mener Audun Helge Nerland, professor i mikrobiologi og immunologi ved medisinsk fakultet på UiB.

Lavprisselskapene kommer

Hans Jørgen Elnæs. Foto: Privat

At det blir dyrere å reise, ser de fleste økonomer og flyeksperter ut til å være enige om. I hvert fall i første omgang. Deretter tror en av landets fremste luftfartseksperter, Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair, at vi vil se et klarere skille mellom lavpris, ordinære billetter og business

  • Flyprisene globalt har jo falt veldig mye de siste årene. Om man bruker 2010 som utgangspunkt, falt prisene med 35% frem til 2019. Men så har det flatet ut, og det var de billigste billettene som dro snittet ned. Business har faktisk blitt noe dyrere det siste året.

Den trenden tror han vi vil se fremover også. I første omgang nå vil alle billetter være dyrere, på grunn av begrenset kapasitet. Deretter har Elnæs, som selv har bakgrunn fra Ryanair, stor tro på at lavprisselskapene vil holde prisene nede. 

Ryanair fly letter
LAVPRIS: På kort sikt vil alle flybilletter dyrere. Men så har luftfartsekspert Hans Jørgen Elnæs tro på at lavprisselskapene vil klare å holde prisene nede.  Foto: iStock
  • Lavprisselskapene som Wizzair og Ryanair er tydelige på at de knaller til når det nå åpner opp. Og de har en stor fordel. For mens lavprisselskapene har klart seg godt gjennom denne perioden, hvil nettverksselskapene ha pådratt seg en enorm gjeld– bare i Europa forventes den samlede gjelden å havne på 340-350 milliarder norske kroner, mer om Covid-19 situasjonen strekker seg over lengre tid. Og denne gjelden skal jo betales tilbake. Så jeg tror ikke de har noe annet valg enn å øke prisene, sier Elnæs. 
  • Lavprisselskapene derimot har hatt langt mindre utgifter i denne perioden. Og når de nå starter opp, og er interessert i å øke volumet, så er det ikke sikkert de vil øke prisene så mye. Da får de jo ikke volumet de ønsker, mener luftfartseksperten. 

Reiser i bobler

Men hvor mye dyrere blir billettene? Det er vanskelig å få et konkret svar, med at de blir «30-40-30 prosent dyrere», har Elnæs ingen tro på. 

Og uansett mener han det er helt vesentlig at selskapene får fly med fulle fly. 

  • Dette med tomme midtseter er det bare vi her i Norge som driver med. Vi kan ikke ha det sånn at Norwegian flyr med 30 prosent redusert setekapasitet og Widerøe 50 prosent. Vi må ha like forhold for alle. I USA og andre land innfører flyselskapene nå påbud om ansiktsmaske, og ingen krav om å blokkere midtsetet. Det finnes ingen statistikk som viser at det er mer smittefarlig på et fly enn andre steder. Det er viktig at vi nå får på plass felles regler for hele luftfarten, slik at konkurransevilkårene blir like og trafikken kan komme tilbake raskere. 

Det han i første omgang har mest tro på, er de såkalte «bobleblokkene» – der noen få land vil åpne grensene for hverandre. 

  • Norge-Danmark. Norge-Finland. Norge-Polen. Sverige vil vi nok holde utenfor en stund. Vi ser det ute i verden også, Australia-New Zealand, England, Frankrike og Spania. Noen få land snakker om å åpne grensene for hverandres innbyggere. Vi vil nok få sånne bobler, men jeg tror ikke til sommeren. Vi må nok vente litt med å reise, tror luftfartsekspert Hans Jørgen Elnæs.
Dame står i båt og ser utover Lovatnet
NORGE! Glem Europa – i sommer blir det Norgesferie på oss alle! Foto: Ronny Frimann

Vi vil reise nå!

Det er bransjen selv bare delvis enige i. De tror, og håper, at dette som så mange andre ganger tidligere, er en forbigående krise. 

pr-sjef Beatriz Rivera i reiseselskapet Apollo
DRØMMER: Hellas er et av landene vi nordmenn lengter mest etter, ifølge pr-sjef Beatriz Rivera i reiseselskapet Apollo. Foto: Privat
  • Reisebransjen er en bransje som stadig blir satt gjennom prøvelser gjennom naturkatastrofer, terrorhendelser, etc. Etter hver slik hendelse merker man ofte en nedgang innenfor et visst tidsrom, men det avhenger ofte av omfang og påvirker hovedsakelig ett sted. Corona omfatter derimot hele verden og påvirker oss alle, påpeker PR- og kommunikasjonsansvarlig Beatriz Rivera i reiseselskapet Apollo.
  • Likevel ser man alltid etter andre hendelser at reiselysten tar seg opp igjen – fordi vi mennesker har et grunnleggende behov for å bevege oss, utforske, oppleve. Vi elsker å reise. Noen av oss må reise ifb jobb, familie og andre ting. Og for verden vi lever i er det en nødvendighet at vi gjør det – både økonomisk og kulturelt. Derfor tror vi på at ting sakte, men sikkert vil gå tilbake til «normalen». Kanskje vi bare blir enda mer bevisste over hvor vi reiser?

Apollo ser allerede at reiselysten hos deres kunder er stor, og at svært mange ønsker å komme seg til sol og varme igjen så fort forholdene tillater det. 

  • I begynnelsen vil vi kanskje velge trygt fremfor nytt, unngå altfor «eksotiske» steder og ta forhåndsregler. Vi ser jo at de aller fleste lengter tilbake til Hellas, og at de aller fleste vil tilbake dit så fort portene åpnes igjen. Personlig tror folk vil reise når UD tillater det igjen, og lokale myndigheter der ute åpner grensene sine. Vi merker at det råder en markant reiselyst der ute, og mange lengter etter å komme seg ut i verden igjen. 

Noen vil sikkert vente til vinteren, eller neste sommer – men at de vil reise, det er Apollos pr-sjef sikker på.

LES OGSÅ: DIGITAL VANDRING PÅ DEN KINESISKE MUR

LES OGSÅ: OSLO VÅKNER TIL LIV IGJEN

TILBAKE TIL HOVEDSIDEN