I fjor ble 90 000 skadesaker meldt inn til Europeiske Reiseforsikring, hvorav 4200 av kundene var blitt så syke eller skadde at de måtte ringe alarmsentralen. 24 millioner innsjekkede kofferter ble feilsendt, mistet eller ødelagt av verdens flyselskaper. Og bare i løpet av forrige måned ble en halv million fly forsinket.

Det er mange ting som kan dempe eller ødelegge feriegleden. Men som forbruker har du også mange rettigheter. Her er en guide for å hjelpe deg til å kreve dem.

1. Forsinket fly

Ved mer enn to timers forsinkelse, skal flyselskapet stille med mat og drikke. De skal også ordne hotellrom hvis den gjør at du må overnatte en ekstra natt. Det normale er at du får bonger fra flyselskapet på flyplassen.

– Hvis du ikke har fått det, bør du samle på kvitteringer som bekrefter utleggene, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen. Også reiseforsikringen kan hjelpe deg et stykke på vei til overnatting og nye billetter videre – så fremt forsinkelsen er på minst to timer, og forsinkelsen skyldes teknisk svikt eller dårlig vær. Men erstatningssummene er begrenset, fordi dette regnes som flyselskapenes ansvar.

2. Forsinket til flyet

Mister du flyet fordi toget til flyplassen er forsinket, kan NSB eller Flytoget være ansvarlig for å erstatte billettene. NSB krever at du har beregnet 60 minutter sikkerhetsmargin – pluss flyselskapets innsjekkingstid – med langdistansetog, og 30 minutter med andre tog.

3. Forsinket bagasje

Henvend deg i skranken på flyplassen – du finner den i samme hall som bagasjebåndene. Der melder du bagasjen din savnet slik at flyselskapet kan søke etter den. Samtidig melder du ifra om hvor kofferten skal sendes. Som regel vil flyselskapet ta regningen for dette også, det er i hvert fall SAS’ policy. Og så er det innkjøpene da. Uten t-skjorter og rent undertøy blir du jo pent nødt til å handle. Men merk ordene «pent nødt». For det er ikke slik at du kan fråtse i luksusvarer bare fordi kofferten er en snartur innom feil land.

– Det du har krav da, på er basert på behovet. Men i enkelte tilfeller kan formålet ved turen være så nært knyttet til innholdet i kofferten, at du kan ha krav på helt eller delvis bidrag til ny reise, understreker Knut Morten Johansen.

Han anbefaler at du snakker med flyselskap eller forsikringsselskap før du gjør større innkjøp. Hvis du i stedet bruker reiseforsikringen, kan du handle klær og toalettsaker for kr 3000 hvis det tar over fire timer før du får bagasjen – men merk at du ikke kan kreve penger fra begge parter!

4. Dårlig hotell

Enten du reiser på pakketur eller har booket hotell på egenhånd, skal du få det du betaler for. Med andre ord har du krav på balkong hvis du har blitt lovet balkong, og så videre. Men merk deg én ting:

Du må klage på stedet, slik at selskapet eller hotellet får mulighet til å ordne opp der og da. Ellers vil du heller ikke ha rett til å klage til Pakkereisenemnda (hvis det er en pakketur) eller Forbrukerrådet etter at du har kommet hjem. Hvis hotellet virkelig er elendig og klagene ikke fører frem, kan du finne et nytt på egenhånd. Men vær varsom, det er jo ikke sikkert at klagen din i etterkant vinner frem.

– Det er risikabelt å finne erstatningshotell selv. Men der det er åpenbart at hotellet har hatt vesentlige mangler og at selskapet ikke har hatt vilje eller evne til å ordne opp, har vi hatt klagesaker hvor vunnet frem, sier Rolf Forsdahl i Pakkereisenemnda. Han understreker at du må få god dokumentasjon både på mangelen og på at du faktisk ga hotellet/selskapet sjanse til å rydde opp først. I tillegg må du kunne bevise at balkongen/heisen/svømmebasset o.l. faktisk var noe du var lovet.

Selv om du skulle ha bestilt rommet via en bookingside, er det hotellet og ikke nettsiden, understreker Ann Hege Skovly i Forbrukerrådet.

5. Tyveri

– Nordmenn er populære blant lommetyver i utlandet, advarer Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske Reiseforsikring, og viser til at vi har god økonomi og dyre mobiltelefoner, smykker etc. Hvis du blir utsatt for tyveri på ferien, krever forsikringsselskapene at du melder tyveriet på stedet.

– I vilkårene våre heter det at tyveri, ran, innbrudd eller andre skader straks skal meldes til lokalt politi, hotell eller reiseleder på stedet, sier hun.

6. Mistet passet

Legg passet i safen når du kommer til hotellet! (Og husk på det når du skal reise hjem.) Hvis passet blir borte og du trenger det for å sjekke inn på flyet hjem, må du nemlig dra til nærmeste norske ambassade for å skaffe nødpass. Med andre ord kan du måtte reise fra Sharm el Sheikh til ambassaden i Kairo – dette kan bli dyrt! I tillegg vil du lett miste flyet hjem på grunn av passtyveriet. Og forsikringen har begrenset dekning på dette.

– Vår reiseforsikring dekker inntil 10 000 kroner for tapte dokumenter, som pass, opplyser Vennesland i Europeiske Reiseforsikring. Denne summen skal da dekke både utgiftene til nødpass og nytt ordentlig pass, reiseutgifter t/r ambassade og eventuell ny returbillett.

7. Sykdom

Blir du lettere syk, skal du oppsøke lege på stedet som vil skrive ut de nødvendige resepter. Ta vare på kvitteringer fra legen og apoteket, og krev refusjon fra reiseforsikringen etter at du har kommet hjem. Er sykdommen eller skaden alvorlig, må du ta kontakt med forsikringsselskapets alarmsentral. I EU/EØS-land gir Helfo-kortet deg rett til legebehandling uten å betale noe mer enn landets egne innbygger.

8. Sykdom hjemme

Også sykdom eller dødsfall hos nær familie kan ødelegge ferien – og gi deg rett til hjemreise fra reiseforsikringen. Du har også krav på kompensasjon for tapte feriedager, ifølge Vennesland. Hvis du ikke har reiseforsikring, må du betale eventuell hjemreise selv.

9. Dårlig vær

Kjøp en paraply eller enda bedre: regntøy. Hverken reiseforsikring eller noen av Norges klagenemnder vil gi deg erstatning for at solferien regnet bort. Også andre skuffelser må du finne deg i.

– Å være på ferie gir deg ikke amnesti fra denne verdens vanlige aktiviteter som bygging, festing, dårlig vær og så videre. Hvis du skal kunne klage på dette, må du ha fått løfter om at du skal slippe slikt, sier Forsdahl.

Ekstratips:

For å unngå trøbbel, book flyreisen som én sammenhengende billett. Da er det flyselskapets ansvar å få deg videre så fort som mulig – og uten at det koster deg en krone.

TILBAKE TIL HOVEDSIDEN