– Passasjerene kan enten få pengene tilbake, eller kreve alternativ transport så raskt som mulig, eller en annen gang om de ønsker det, hvis flyavgangen blir forsinket over fem timer, eller kansellert som følge av streiken, sier direktør i forbrukerservice Ingeborg Flønes.

Ny billett eller pengene tilbake

– Hvis du fortsatt ønsker å fly, kan du kreve å få billett på en annen flyvning så snart som mulig, eller på et senere tidspunkt. Reisen skal være av samme kvalitet som den du opprinnelig kjøpte, så kjører du business har du rett på samme standarden. Velger du å få pengene tilbake, skal du få pengene innen sju dager, sier Flønes.

Passasjerene har også krav på mat og drikke, eller overnattingsmuligheter med transport, hvis forsinkelsen på reiseruten blir over to timer, eller avgangen blir kansellert.

På lengre reiser vil flyselskapet først måtte tilby dette overfor passasjerene ved forsinkelser over tre eller fire timer avhengig av reisens lengde.

Direktør i forbrukerservice Ingeborg Flønes. Foto: KJELL HÅKON LARSSEN / FORBRUKERRAADET

Direktør i forbrukerservice Ingeborg Flønes. Foto: KJELL HÅKON LARSSEN / FORBRUKERRAADET

LES FLERE FORBRUKERSAKER HER

Rettighetsapp

Forbrukerrådet har laget en flyrettighetskalkulator man kan laste ned til din smarttelefon. Her kan man taste inn årsaken til hvorfor flyet er forsinket eller innstilt, flyplassen du reiser fra og kommer til, og ut i fra dette får du vite hva du kan kreve.

– Flyrettighetene er kompliserte å forholde seg til. Du skal få vite hva du kan kreve av flyselskapet, men mens du venter på informasjonen, kan du laste ned flyrettighetskalkulatoren, sier direktøren.

Anbefaler å møte opp

Avblåses streiken settes flyene raskt i gang, og går flyet og du ikke er der, mister du retten til erstatning for flybilletten.

– En streik kan fort bli avblåst. Har du ikke fått beskjed om at flyet ditt er innstilt, anbefaler vi deg å møte opp på flyplassen som vanlig, anbefaler Flønes.

BLI ABONNENT PÅ MAGASINET REISELYST

Her kan du klage

Hvis du ikke får det du har krav på må man først klage til flyselskapet. Fører ikke denne klagen frem, så må man klage der forsinkelsen eller kanselleringen skjedde.

Har hendelsen skjedd i Norge, går du til Transportklagenemnda. Er det i Europa forsinkelsen eller kanselleringen skjedde, må klagen i utgangspunktet behandles der.

Du kan få mer informasjon om hvor du skal henvende deg hos Forbruker Europa, som kan hjelpe deg når du har kjøpt en vare eller en tjeneste i EØS-området.

Tilbake til hovedsiden