Da nabolandet i nord fikk mer positiv omtale for ølkvaliteten, ble det starten på nye tider i Sør-Korea. Foto: Runar Larsen

Da nabolandet i nord fikk mer positiv omtale for ølkvaliteten, ble det starten på nye tider i Sør-Korea. Foto: Runar Larsen

Hvordan kan et land hvor mat og drikke er som kultur å regne produsere så smakløst øl? Det var spørsmålet som ble stilt i en artikkel publisert i det amerikanske tidsskriftet The Economist i 2012 – som til alt overmål omtalte bryggerikulturen i nabolandet Nord-Korea som langt bedre.

– Brygging er omtrent det eneste fornuftige Nord-Korea er bedre i enn sør, konkluderte magasinet.

LES OGSÅ STOR REPORTASJE FRA SEOUL I NOVEMBER-UTGAVEN AV MAGASINET REISELYST SOM ER UTE I BUTIKKENE NÅ!

Bryggeriboom

Dette var ingen vitenskapelig undersøkelse, ei heller basert på eksperters vurdering. Men det faktum at setningen sto sort på hvitt i et internasjonalt anerkjent tidsskrift var mer enn nok til å ramme stoltheten til landet i sør. Helt siden Koreakrigen endte med våpenhvile i 1953 har det vært en betent stemning mellom de to landene. Det lukkede regimet ledet av Kim Jong-un er et av verdens mest ekstreme diktatur, og kontrasten til demokratiske Sør-Korea er enorm. Nå ble sør gjort til latter – på bekostning av naboen i nord.

– Mange ble krenket av denne kommentaren. Det var sannsynligvis utløsende årsak til at situasjonen endret seg, sier Hassan Haider (36) og tapper lokalprodusert porterøl fra kranene til Magpie Brewing i Itaewon i den sørkoreanske hovedstaden.

IPA, Belgian Wit og Amber – ølkartet på Magpie er stort og variert. Foto: Runar Larsen

IPA, Belgian Wit og Amber – ølkartet på Magpie er stort og variert. Foto: Runar Larsen

Både mannen, ølet og selve baren ser ut som om de hører hjemme i en hipstergate i Brooklyn, men fem år etter den uoffisielle ølkrisen i Sør-Korea er ølrevolusjonen et faktum også her.

ØLENS NAPA VALLEY

Endret reglene

I Itaewon har påfallende mange serveringssteder store skilt som lokker med «Craft beer», og Magpie er på mange måter katalysatoren for nye tider, der den ligger i det som nå omtales som «Craftbeer Alley».

– Ja, det er en boom – men den vil vare. God øl er som kjent bedre enn middelmådig øl. Så fort du får smaken på skikkelig varer, er det ingen vei tilbake sier Erik Moynihan som er medeier i bryggeriet og baren med kråkenavnet.

37-åringen fra Canada kom i likhet med kollega Haider til Seoul som engelsklærer. De begynte med enkel hjemmebrygging for at de selv skulle få godt øl, men så endret situasjonen seg fullstendig omtrent samtidig som den etter hvert så famøse artikkelen sto på trykk.

Nei, det er ikke en bar i hipsternes Brooklyn. Nå har også Seoul fått smaken på håndbrygget øl. Foto: Runar Larsen

Nei, det er ikke en bar i hipsternes Brooklyn. Nå har også Seoul fått smaken på håndbrygget øl. Foto: Runar Larsen

– For uavhengige ølbryggere var situasjonen håpløs. For å i det hele tatt kunne produsere øl for salg, måtte du for eksempel ha utstyr for storskalaproduksjon, selv om formålet bare var å lage noen liter. Reglene var rett og slett skreddersydd for å unngå kreativitet og konkurranse, sier Moynihan.

Fram til 2002 var håndbrygging faktisk ulovlig. Kompisene som driver Magpie Brewing Company er en av flere utlendinger som skal ha æren for at også koreanerne har fått øynene opp for noe annet enn den ikke spesielt smakfulle nasjonalpilsen Cass.

– Alt endret seg raskt. I stedet for at vi som små aktører skulle mase på myndigheten om at de måtte endre regelverket, ble det med artikkelen plutselig lagt et slags press på dem for å endre situasjonen, sier han.

Pizza og øl

Som en av Asias økonomiske metropoler, er Seoul en svært moderne by. Trender kommer og går, også innenfor gastronomien. Mens verden for øvrig er i ferd med å oppdage det koreanske kjøkkenets friske smaker, er det noe helt annet som er siste skrik på gata i Seoul. Her er pizza og øl en kulinarisk trend. Sett sammen ordene for øl og pizza, og du har pi-mek.

Seoul har blitt en av Asias mest spennende storbyer. Foto: iStock

Seoul har blitt en av Asias mest spennende storbyer. Foto: iStock

– For oss var det helt naturlig å kombinere de to, men nå er alle koreanerne ute etter pi-mek. Jeg tror det er 50 steder som har det bare i nabolaget her, smiler duoen bak Magpie.

I et land hvor mat og drikke er ensbetydende med sosialisering, har den økende tilgangen av varierte øltyper også skapt et av årets «buzzord»; hon-sul. Direkte oversatt har det den litt triste betydningen «å drikke alene». Men for sørkoreanerne handler det mer om å kunne nyte små mengder av høy kvalitet, og å få en stille stund i et ellers hektisk liv, framfor å flykte fra noe.

LES OGSÅ: SEOULS BESTE SEVERDIGHETER

Øker

Det tappes i ølkranene i Seoul som aldri før. Foto: Runar Larsen

Det tappes i ølkranene i Seoul som aldri før. Foto: Runar Larsen

Håndbrygget øl står fortsatt ikke for mer enn en halv prosent av den totale ølproduksjonen i Sør-Korea, men for småskalaprodusenter som Magpie er livet langt enklere enn før. De har også åpnet bryggeri på den tropiske øya Jeju, lengst sør på den koreanske halvøya.

– Og det blir bedre for hvert år. Dessuten er den lokale interessen for øl økende. Jo flere gode bryggeri, jo bedre for alle, slår ølhundene i Magpie fast.

Foreløpig er ølbyen Seoul bare en digresjon i det internasjonale bryggerimiljøet, men er det noen som vet å omfavne trender og gjøre dem til sine egne, så er det Sør-Korea.

Kanskje det brygges opp til noe stort i det asiatiske landet.

TILBAKE TIL HOVEDSIDEN