33 IDEER TIL SOMMERFERIE PÅ BUDSJETT
1. Sjekk innstillingene
Første punkt på enhver sjekkliste over vettug mobilbruk: Skru av datatrafikk/roaming FØR du ankommer et nytt land.
2. Last ned på forhånd
Apper er til for å brukes. På TripAdvisor kan du på forhånd laste ned informasjon om byen du skal til, som inkluderer både kart og anmeldelser og er da tilgjengelig uten Internett-tilgang. Google Maps fungerer også hvis du laster ned kartene via trådløst nett på forhånd. Zoom deg inn på den delen av kartet som du ønsker å lagre og gi kartet et navn.
3. Ring smart
Det er nå innført makspriser i EU/EØS. Operatørene kan ikke ta mer enn 2,03 kroner minuttet for en samtale. Pristaket for å sende en tekstmelding er 64 øre, og for datatrafikk er maksprisen 2,14 kroner per megabyte.
– Selv om dette høres rimelig ut, kan en regning fort øke mange ganger. Tommelfingerregelen er at SMS er billigst, telefonsamtaler dyrere og datatrafikk bør du unngå, sier Ingeborg Flønes direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.
Allerede neste år vil mobilbruk i ferien bli enda billigere. 30. april 2016 justertes prisene ytterligere nedover, og fra 1. juli i 2017 er det ikke lov til å kreve ekstra betaling for telefoni og databruk i EU/EØS.
LES OGSÅ: SLIK REDDER DU FERIEN
4. Bruk WIFI
Med tilgang til et trådløst nettverk av noenlunde god kvalitet, kan du ringe ved hjelp av telefonens applikasjoner (f.eks Skype, Viber og FaceTime) og sende tekstmeldinger, bilder og lydopptak (f.eks WhatsApp og iMessenger) – helt gratis. Det finnes flere apper som viser deg veien til steder som har gratis WiFi (f.eks WiFi-Finder eller WiFi Mapper).
5. Lokalt simkort
Om du reiser lenge i et land, kan det lønne seg å kjøpe lokalt SIM-kort, som lades opp med en bestemt sum. Spesielt om du er avhengig av datatrafikk er dette en fornuftig løsning. Billig og lettvint, og fra de fleste forhandlerne får du hjelp til å ordne innstillingene med det nye kortet.
17 TIPS TIL BILLIGERE FERIE
6. Sjekk regningen
Er du uenig i hva operatøren har belastet deg, kan du klage på telefonregningen din. Du har, ifølge Forbrukerrådet lov til å holde tilbake betaling for den delen av regningen som du mener er feil. Gi operatøren en svarfrist på fjorten dager. Dersom du ikke når fram med klagen, eller du ikke får svar på din henvendelse innen to uker, kan du bringe saken inn til behandling i Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.
7. Sjekk hvor du er!
Det høres kanskje banalt ut, men faktum er at telefonsignalet ikke alltid følger landegrensene. Spesielt på cruise i internasjonalt farvann kan signal fra en ny operatør bety at du får nytt signal uten forvarsel. Det gjelder å følge med. For de som skal til sjøs, er det viktig å være særlig observant. I internasjonalt farvann, noen få hundre meter fra land, er det lovløse tilstander. Trafikken går over satellitt, og du har ikke noe sikkerhetsnett med pristak.
SLIK BLIR DU KVITT FLYSKREKKEN
8. Pling, pling
Tekstmeldingen som ønsker deg velkommen til et nytt land bør leses nøye. Her får du info om hvor mye datatrafikk koster per megabit, hvor mye det koster å sende meldinger, bilder og selvsagt ringepriser.
9. Sjekk priser
Sjekk prisene, og gode tilbud, for mobilbruk i utlandet hos operatøren din og andre tilbydere. Prisene varierer hos de ulike selskapene. Det koster for eksempel 24,99 kroner per minutt å ringe hjem fra Maldivene med Netcom, mens hos Telenor koster det 16,99 kroner per minutt.
SLIK FLYR DU BILLIGST
10. Skru av automatisk nedlasting
Det kan også lønne seg å skru av automatisk nedlasting av e-poster, samt bakgrunnsoppdatering for apper, noe du gjør under innstillinger på telefonen.