Øyhopping med sykkel i Kroatia

Testreisere: Kari Wallem Bøe (44) og Sophie Helena Vestman Antonsen.

Kari Wallem Bøe er testreiser for Magasinet Reiselyst på øyhopping i Kroatia i regi av Jomfrureiser. Her kan du lese hennes blogg.

DAG 7 – SISTE DAG

Det ble en spennende start på dagen i dag! Vi våknet av jevn buldring som kom nærmere og nærmere. Da vi kikket ut av vinduet så vi rett mot en svart vegg! Vi fikk reddet inn klærne som hang til tørk ute før regnbygene, vinden og tordenværet braket løs.

Spennende start på dagen... Foto: Kari Wallem Bøe

Spennende start på dagen… Foto: Kari Wallem Bøe

Det var planlagt inn en liten avslutningstur langs sjøen til byen Supesta før retur til Split med siste natt der. Men i påvente av bedre sykkelvær kjørte båten oss i stedet til den lille byen med sikte på å ta en liten utflukt i området. Vel i havn i Supesta tok Julio oss med langs sjøen, gjennom grønne olivenlunder, nedover en grusvei og frem til nok en koselig, liten landsby hvor livet gikk sin vante, rolige gang. På en hvit steinbenk slo vi oss ned noen minutter.

En finfin pust i bakken. Foto: Kari Wallem Bøe

Bølgene skylte innover land og brakte med seg den beroligende lyden av steiner som gnisset mot hverandre. Solen glitret i de våte steinene. Et lite mini – Kroatia fanget i ett øyeblikk – azurblå sjø, sol, rullesteinstrender og en deilig, deilig ro.

Typisk Kroatia – rullesteinstrand, turkist vann og fjell i sikte. Foto: Kari Wallem Bøe

Det var med et visst vemod vi satte oss på sykkelsetene for siste gang for å returnere til båten. Det har vært en gjennomført deilig uke, rett og slett! Det har på en måte vært mer enn «bare» en ferie. Det har vært en reise i lyder, lukter, synsinntrykk og smaksinntrykk. I mestringsopplevelser, i gleden over å bevege seg, i å forholde seg til det uforutsigbare, i å dele livserfaringer og opplevelser med andre, inntil nylig, ukjente kvinner.

Selv sykkelstativene er fargerike og sjarmerende i Kroatia. Foto: Kari Wallem Bøe

Så tusen takk! Til Magasinet Reiselyst som ga oss denne muligheten! Til min gode venninne Sophie som på kort varsel hev seg med på denne turen. Til alle de flotte damene vi har blitt kjent med i gruppa! Til vår reiseleder fra Jomfrureiser, Loni, med det herlige humøret! Til vår unike guide, Julio! Og til det trivelige mannskapet med kaptein Miro i spissen for en svært minnerik tur.

Om jeg ikke har klart å formidle det før – jeg kan varmt anbefale sykling og øyhopping i Kroatia! Jeg gleder meg allerede til å komme tilbake.

PS: Men gleder meg bitte litt til kroppen slutter å gynge…

– Kari

DAG 6 – KAFÉOASE

Ny dag – ny havn – ny sykkeltur! Etter en deilig kveld i Brela med vakker solnedgang og nydelig mat, la båten vår Stoncica i morgentimene avgårde på ny. Denne morgenen satte kapteinen kursen mot den lille fiskerlandsbyen Sumartin, utgangspunktet for dagens sykkeltur over øya Brac.

Gjengen er klar for en ny dag på sykkelsetet. Foto: Kari Wallem Bøe

Også denne dagen ble vi forberedt på en liten motbakke. Men nå har vi lært! Så da den forespeilede to kilometer lange motbakken viste seg å være på 7,5 km var vi i alle fall litt forberedt…

Vannet i Kroatia er så klart at det nesten ikke er mulig å bli klarere. Og en dupp føles ekstra godt når man er på sykkeltur. Foto: Kari Wallem Bøe

Ved siden av den vakre naturen vi opplever underveis er noe av det mest sjarmerende de idylliske små landsbyene vi sykler gjennom. Ofte blir det bare korte glimt av murhus og små kirker i det vi passerer byene.

Fikentrærne bugner av frukter. Foto: Kari Wallem Bøe

I dag var vi imidlertid så tørste at da skiltet med landsbyen Praznica dukket opp midt i skogen oppe på øya, svingte vi raskt av og startet en rolig snirkletur gjennom smale gater. Ivrig på søken etter et skilt som kunne indikere en kafé av noe slag.

Smakstest av fiken rett fra treet. Foto: Kari Wallem Bøe

Men det var helt stille. Gatene var fullstendig folketomme! Da en varm bris virvlet med seg litt gatestøv, begynte gamle westernfilm-melodier å surre i hodet. Det føltes som vi var kommet til en spøkelsesby. Men plutselig – midt på et åpent torg – omgitt av grå, delvis nedfalne mursteinshus på alle kanter, åpenbarte det seg en liten kaffebar med blomsterkasser fulle av fargerike blomster.

Besøk i den rolige landsbyen Praznica. Foto: Kari Wallem Bøe

Det idylliske, lille «vannhullet» fikk dermed brått en travel stund med å servere en gjeng tørste og slitne norske damer denne torsdag formiddagen.

En liten oase av en kafé dukket plutselig opp i den ellers grå landsbyen. Foto: Kari Wallem Bøe

Landsbyen viste seg å være en av øyas eldste. De fleste av de rundt 400 innbyggerne er gjetere eller bønder og bor i tradisjonelle gårdshus med romslige gårdstun. Fra kafeen hadde vi utsikt til den ene av de to kirkene i byen; det lille kapellet fra 13de århundret.

Det lille kapellet fra det trettende århundret. Foto: Kari Wallem Bøe

Kapellet rommer et kjent steinrelieff av Maria og Jesusbarnet ferdigstilt i 1467. Døren til kapellet var låst, men gjennom sprinklene i de små vinduene kunne vi se relieffet. Byen virket kanskje folketom i dag, men den hadde helt klart et historisk sus over seg!

Pakket og klar for å seile videre. Foto: Kari Wallem Bøe

I kveld blir det Captains evening med middag på båten sammen med kapteinen mens vi ligger til kai i den lille byen Postira på nordkysten av Brac. Vi gleder oss til underholdning i form av både båthistorier og musikk!

– Kari

DAG 5 – FORANDRING I PLANENE

En av tingene man bør være forberedt på om man melder seg på en gruppetur med øyhopping i Kroatia er at det kan bli forandring i planene. Turen i dag skulle egentlig gå sørover til øya Mljet med overnatting ved en liten by på øya.

Men med varsler om økende vind de neste dagene var det frarådet mindre båter å ferdes utaskjærs i disse farvannene. Og vår båt vil nok blant de fleste vurderes som en «mindre båt» i denne sammenhengen. Turen gikk derfor over sundet til den lange halvøya Peljesac med plan om å fortsette nordover senere på dagen.

Det var klart for nok en fin tur på sykkelsetet. Foto: Kari Wallem Bøe

Men det er så vakkert overalt her, så om man drar hit eller dit betyr i grunnen mindre. Sykkelturen i dag startet med det vår guide Julio beskrev som « ….a boring and steep, but short hill. Should be up in about 20 minutes! Jolly good!» . Men etter å ha vært sammen med Julio noen dager, burde vi ha lært!

Fra utkikkspunktet fra toppen av bakken hadde vi god utsikt mot Korcula. Foto: Sophie Antonsen

Han er en utrolig artig og sosial fyr. Men tidsangivelse kan han ikke. Eller så er hans pedagogikk muligens tuftet på en antakelse om at «det man ikke vet – har man ikke vondt av – enda.»

Halvveis oppe i bakken, mens svetten dryppet tungt ned på asfalten og min venninne på el-sykkel skravlet bak om den flotte utsikten og den tunge bakken – sendte jeg Julio noen mindre gode tanker…

Det ble også tid for et bad i Lovista. Foto: Kari Wallem Bøe

Men det meste var glemt da vi bare fikk igjen pusten på utsiktspunktet øverst i bakken. Og da det krystallklare vannet i den koselige havnebyen Lovista smøg seg som fløyel rundt oss og fikk avkjølt en overopphetet kropp, pratet vi om turen over halvøya med munterhet og en aldri så liten dose mestringsfølelse.

Solnedgang over Adriaterhavet. Foto: Sophie Antonsen

Nå går turen videre nordover til Brela – hjembyen til båtens skipper! Byen som omtales som Makarskakystens perle med det som vurderes som noen av verdens beste strender!

– Kari

DAG 4 – DEN GRØNNE JUVELEN

Motorduren fra båten vekket oss idet de første solstrålene lyste inn i lugaren i morges. Mannskapet på fire klargjorde båten, kastet loss og satte kursen mot Korcula, øya hvor Marco Polo etter sigende hadde sitt fødested i 1284.

Passerende skip på veien mot Korcula. Foto: Kari Wallem Bøe

Overfarten til Korcula tok nærmere seks timer. Med sol og fønvind som lekte med håret var det bare å finne godstillingen på soltaket og nyte omgivelsene som gled forbi i rolig tempo.

På vei inn til Korcula by. Foto: Kari Wallem Bøe

Korcula blir kalt «den grønne øy» fordi den regnes som den frodigste av alle øyene i Kroatia. Vegetasjonen og omgivelsene på strekningen vi syklet fra den sjarmerende fiskerlandsbyen Racisce og til Korcula by var da også overveldende fargesterk og flott! Faktisk i den grad at vi fikk lyst til å stoppe for hver hundre meter for å ta bilder! Ikke rart at turen tok «litt» lengre tid enn de 45 minuttene guiden vår Julio antydet.

Vi syklet for det meste langs sjøen – forbi mange vakre motiver. Foto: Kari Wallem Bøe

Korcula by er den største på øya og er en vakker middelalderby med gamle steinbygninger og et mylder av små, trange smug. Omkranset av en festning bygget for å beskytte innbyggerne mot vind, sol og trusler som kom sjøveien.

Det finnes mange vakre bygninger i Korcula by. Foto: Kari Wallem Bøe

Selv om byen ikke har mange faste innbyggere, mangler den ikke kafé– og restauranttilbud. Vær imidlertid oppmerksom på hva du betaler for, ofte trekker beliggenheten prisen kraftig opp.

Etter en lang dag på sykkelsetet smaker det ekstra godt med noen lokale, edle dråper. Foto: Kari Wallem Bøe

Den utvalgte restauranten for kvelden hadde en vakker utsikt utover sjøen samt egne musikere. Men prisen på maten var det tredobbelte av hva vi betalte kvelden før i Stari Grad, mens maten var tilsvarende mindre smakfull…

Middag på kvelden i idylliske omgivelser. Foto: Kari Wallem Bøe

Men atmosfæren var så absolutt god likevel, og med fullmånen som steg opp over sjøen som bakteppe, ble det riktig så stemningsfullt!

I morgen står øya Mljet på programmet, øya med noe så uvanlig som to saltvannsinnsjøer!

– Kari

DAG 3 – MORGENSTUND HAR GULL I MUNN

Å våkne grytidlig på ferier kan ha sin klare sjarm. Dagen i dag startet på taket på båten vår. Klokka var litt over seks og sola hadde enda ikke stått opp. Små fiskebåter tøffet utover sundet og mannskapet på den litt større nabobåten var i gang med å sette utover solstolene. Ellers var alt stille.

Soloppgang over Stari Grad. Foto: Kari Wallem Bøe

Litt etter litt steg sola opp over horisonten og ga alt den traff på sin vei en gylden glød. Det ble ikke mer soving denne morgenen.

Morgenkaffe i havnen. Foto: Kari Wallem Bøe

I stedet ble det morgentur i de smale, idylliske gatene i Stari Grad og en tidlig cappuccino med utsikt mot havna.  Kanskje overflødig å si at det var en nydelig start på dagen!

– Best ice cream in the world!, i følge guiden vår, Julio. Og den VAR god! Foto: Kari Wallem Bøe

Sykkelturen i dag ble en forlengelse av den deilige morgenen. I strålende sol smilte vi oss gjennom den knappe 25 kilometer lange ruten.

Sykling langs sjøen i byen som blir kalt Lille Venezia på grunn av alle de små broene. Foto: Kari Wallem Bøe

Langs vinmarker med ranker tunge av vindruer, fikentrær, pinjeskog og ikke minst krystallklart hav med en farge så azurblå at ingen filter vil kunne rettferdiggjøre det på et bilde!

Vinrankene langs veien var tunge av druer. Foto: Kari Wallem Bøe

Områdene vi syklet gjennom står på Unescos verdensarvliste. Under hellinismen dyrket grekerne oliven og druer på markene her. Fortsatt står det steingjerder igjen som minnesmerker etter denne perioden fra over 2000 år siden!

Nydelig bading i krystallklart vann! Foto: Kari Wallem Bøe

Markene brukes til oliven og vindruer den dag i dag. Alle druene i området er av typen Bogdanusa, som oversatt betyr «given by the gods». Ikke rart den lokale vinen smaker så godt!

– Kari

DAG 2 – I ALL SLAGS VÆR

For en natt! Et ting er å oppleve et skikkelig tordenvær innenfor de trygge veggene av et hus. Det var imidlertid en ny erfaring å våkne opp midt på natten i en båt av vinden som uler rundt veggene, regnet som pisker mot sjøen og et blitsregn av lyn som lyser opp en ellers nattemørk, liten lugar! Heftig!

Det er fantastisk å sykle gjennom olivenlunder, med oliven som glitrer av vanndråper etter nattens regn. Foto: Kari Wallem Bøe

Heldigvis hadde været roet seg betraktelig da vi våknet til frokostbjellen morgenen etter. Den planlagte langturen ble imidlertid omgjort til en kortere på grunn av muligheter for ytterligere usikkert vær.

Men om været er litt grått, er temperaturen helt perfekt for en aktiv ferie. I shorts og t-skjorte bega vi oss derfor avgårde på en liten sykkeltur. Turen buktet seg i svinger oppover åssidene, gjennom grønne olivenlunder og med god utsikt til alle kanter.

Vi sykler gjennom flott landskap – her er det bare å nyte utsikten. Foto: Sophie Vestman Antonsen

Lårmusklene fikk kjørt seg litt til vi bikket toppen, men derifra var det en lang og fin utforkjøring nedover åssiden og gjennom de idylliske, små landsbyene Lozisca og Bobovisca. En kaffepause på kafeen Konoba Vala i den rolige havnen i Bobovisca gjorde godt før returen.

En av de små, sjarmerende landsbyene underveis. Foto: Kari Wallem Bøe

Så langt har vi opplevd at syklingen er godt tilpasset alle, uansett alder og form. Flere av damene har bestilt seg el – sykkel, en flott mulighet for de som av ulike grunner føler seg usikre på om de vil klare de planlagte turene. Det er og gode valgmuligheter underveis, med anledning for å velge «short – cuts» eller å snu når man er fornøyd.

På vei gjennom landsbyen Lozisca. Foto: Kari Wallem Bøe

Her får alle sykle ut fra deres egne ønsker og form. Så om du er usikker på om du er i god nok form til en sånn tur – ikke vær redd! Dette passer for alle!

Glad gjeng på sykkeltur som er ferdig med alle motbakkene. Foto: Kari Wallem Bøe

Nå går turen videre med båt til byen Stari Grad på øya Hvar. Øya er blant annet kjent for å være den mest solsikre i Kroatia, vi krysser fingrene for at dette stemmer også på vår tur!

– Kari

DAG 1 – DA VAR VI IGANG!

Da var vi her! På øya Brac som er startpunktet for en uke med øyhopping og sykling i Kroatia. 11 blide damer møtte vår like blide reiseleder, Loni, på Gardermoen. Etter flytur til Split og busstur til havna, ble vi guidet til båten som skal være vårt hjem den neste uka.

Båten vår. Foto: Kari Wallem Bøe

Vi var litt spente på turen ut til Brac, for værmeldingen viste MENGDER med nedbør og vind. Men værgudene var snille med oss, det lille som kom av vind og regn var kjærkomment for svette reisekropper som har blitt vant til norsk høst-temperatur.

Det var god stemning på båten på vei til Brac. Endelig er vi igang! Foto: Kari Wallem Bøe

Milna på øya Brac viste seg å være en sjarmerende havneby lokalisert på vestsiden av øya. Venezianere kalte den « the bay of  thousand ships», og det er ikke vanskelig å forstå. Den vakre havnen var fullpakket av båter i mange ulike stiler. Milna går fortsatt for å være en av de vakreste og tryggeste havnene på Brac.

Kroatia er full av vakre og koselige havner. Foto: Kari Wallem Bøe

Et liten dypp i det krystallklare vannet var forfriskende før vår sykkelguide, Julio, guidet oss gjennom en fin, liten runde rundt Milna. Både bein og rumpe fikk varmet litt opp og vi fikk med oss flott utsikt over øya og sjøen rundt.

På ettermiddagstur med guiden vår Julio. Foto: Kari Wallem Bøe

Sola har gått ned over Milna by og damene er klare for å prøve ut det lokale restaurantlivet. Uværet som var meldt tidligere på dagen har kommet sigende innover øya og torden ruller i bakgrunnen.

En vakker kveld i havna. Foto: Kari Wallem Bøe

I morgen er det planlagt den lengste sykkelturen på hele turen. Men værmeldingen er litt spennende… Vi håper likevel at vi blir like heldige med været som vi har vært i dag!

– Kari

Turen er arrangert i samarbeid med Jomfrureiser.

Ønsker du å bli testreiser du også? Flere ganger om året utlyser vi nye testreiser og konkurranser – følg med på nettsidenFacebook og meld deg på vårt nyhetsbrev!

TILBAKE TIL BLOGGSIDEN
TILBAKE TIL HOVEDSIDEN MAGASINET REISELYST

Del denne reportasjen

Testreisere

Her finner du bloggene til våre testreisere!